پارلمان میانمار طرح کاهش تدریجی قدرت ارتش را رد کرد

پارلمان میانمار طرح حزب حاکم متعلق به آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی این کشور برای کاستن از نقش ارتش در سیاست را رد کرد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، قانونگذاران پارلمان میانمار در نخستین روز رای‌گیری بر سر مجموعه‌ای از اصلاحات پیشنهادی برای قانون اساسی این کشور، تغییرات پیشنهادی حزب حاکم در نسخه سال ۲۰۰۸ قانون اساسی که توسط خونتای نظامی سابق تدوین شد را رد کرد.

در این اصلاحاتی که رد شد، تعداد نمایندگان پارلمانی که وابسته به ارتش هستند به تدریج و در طی یک دوره ۱۵ ساله کاهش یافته و همچنین بخشی که بر اساس آن فرمانده ارتش میانمار به عنوان "فرمانده کل نیروهای مسلح" معرفی می شد نیز حذف می‌شود.

قانون اساسی میانمار متضمن این بوده که یک چهارم کرسی های پارلمان همواره به اعضای ارتش اختصاص یابد. هر گونه تغییر در قانون اساسی میانمار نیازمند تایید بیش از دو سوم از قانونگذاران پارلمان است و این امر به نوعی به ارتش قدرت وتو می‌دهد.

سخنگوی حزب حاکم لیگ ملی برای دموکراسی متعلق به سوچی و همچنین سخنگوی دولت میانمار به درخواستها برای اظهارنظر درباره این تحول پاسخ ندادند.

قانونگذاران پارلمان میانمار همچنین با طرح حذف کلمه "منضبط" از تعریف نظام سیاسی کشور تحت عنوان "نظام دموکراتیک چندحزبی منضبط و حقیقی" مخالفت و آن را رد کردند.

با این حال آنها بندی که بر اساس آن کارمندان دولت اجازه عضویت در احزاب سیاسی را می‌یابند، تایید کردند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.