به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، غلامرضا کریمی درباره تحصیل دانشآموزان اتباع خارجی در مدارس دولتی در ایران اظهار کرد: به دلایل مختلف از جمله بحرانهای متعدد منطقهای و جنگهای داخلی در کشورهای همسایه تعدادی از اتباع طی چهار دهه گذشته به ایران آمدند اما ساماندهی آموزشوپرورش برای تحصیل تمام کودکان لازمالتعلیم در ایران پس از صدور فرمان رهبر معظم انقلاب در پایان سال 1393 مبنی بر اینکه هیچ کودک ایرانی و خارجی مستقر در ایران نباید از تحصیل محروم بماند، انجام شد.
وی افزود: طبق مصوبه هیئت دولت در وزارت آموزش و پرورش برنامهریزی کردیم تا هیچ کودکی در ایران که در سن تحصیل قرار دارد از مدرسه محروم نشود؛ بر این اساس هماکنون 558 هزار نفر از دانشآموزان اتباع خارجی در مدارس دولتی سراسر کشور تحصیل میکنند که از این تعداد 474 هزار نفر آنها اتباع افغانستانی هستند.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بینالملل گفت: البته این کار هزینه سنگینی را به کشور تحمیل میکند، بسیاری از کشورها که ادعای حوق بشری دارند پناهندگان و افرادی که از کشورهای جنگزده وارد میشوند را درون کمپها و اردوگاههای خاص نگهداری میکنند اما جمهوری اسلامی ایران، این افراد را برادر و خواهر دینی خود تلقی میکند و کاملاً درون شهرها مشابه اتباع ایرانی زندگی میکنند و فرزندانشان هم به نزدیکترین مدرسه در محل سکونت مراجعه، ثبتنام و تحصیل میکنند.
ایران سالانه 1950 میلیارد تومان برای تحصیل دانشآموزان اتباع هزینه میکند
کریمی با اشاره به هزینههای تحصیل دانشآموزان اتباع در مدارس ایران عنوان کرد: هزینه جاری که هم اکنون آموزش و پرورش برای این موضوع در هر سال تحصیلی پرداخت میکند هزار و 950 میلیارد تومان است و اگر متوسط هزینه جاری هر دانشآموز را 3 میلیون و 500 هزار تومان در نظر بگیریم، هزار و 950 میلیارد تومان برای تحصیل دانشآموزان اتباع در مدارس کشور هزینه میکنیم.
سازمانهای بینالملل ز کمک به ایران برای تحصیل اتباع خارجی مضایقه میکنند
وی افزود: سازمانهای بین المللی باید در این زمینه نقش فعال داشته باشند در بسیاری از کشورهای دنیا 50 درصد هزینهها را کمیساریای عالی پناهندگان یا NGOهای بینالملل تأمین میکنند اما متأسفانه در مورد ایران سازمانهای بینالمللی این مضایقه را دارند و حدود دو درصد هزینهها را برای ما تأمین میکنند، این مسئله دلایل مختلفی دارد از جمله فشارهای بینالمللی که برخی از NGOهای بینالملل حاضر نیستند با ایران کار کنند یا به دلیل فشارهای آمریکا و اعمال محدودیت برای انتقال کمکهای مالی سازمانهای بینالملل به ایران است با این وجود جمهوریاسلامی ایران توجهی ندارد کمکهای بینالملل به چه میزان است و ظیفه خود میداند هر دانشآموزی که در سن مدرسه است بتواند در مدارس تحصیل کند.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بینالملل عنوان کرد: بیشترین دانش آموزان اتباع خارجی به تعداد 120 هزار نفر در شهرستانهای تهران بعد از آن در خراسان رضوی به تعداد 63 هزار نفر و شهرهای اصفهان، فارس کرمان هستند در مجموع در 22 استان کشور اتباع خارجی داریم البته برای ثبتنام دانشآموزان در مدارس تفاوتی قائل نمی شویم که کارت اقامت دارند یا خیر.
تحصیل 137 هزار دانشآموز اتباع غیرمجاز در مدارس ایران
کریمی با بیان اینکه در حال حاضر 137 هزار دانشآموز اصطلاحاً غیرمجاز در کشور تحصیل میکنند که پدر و مادر آنها مدارک اقامتی معتبر ندارند، گفت: از آنجایی که این دانشآموزان کودک هستند و اعتقاد داریم اگر از تحصیل محروم شوند هرگز این فرصت در زندگی برای آنها تکرار نمیشود، شرایط ثبتنام آنها را مدارس فراهم کردیم حتی سازمانهای بینالمللی این اقدام ایران را اقدامی بی نظیر در سطح دنیا دانستهاند چون هیچ کشوری به اتباع فاقد مدارک هویتی سرویسهای بهداشتی و آموزشی ارائه نمیکند اما ایران براساس دستور رهبر انقلاب این خدمات را ارائه میکند.
وی اظهار کرد: ما معتقدیم فرد در سن کودکی قدرت تصمیمگیری ندارد و این بزرگترها هستند که برای او تصمیم میگیرند، کودک هیچ تقصیری ندارد که او را از تحصیل محروم کنیم اگر پدر و مادر او غیرمجاز باشند باید به مرز فرستاده شوند اما لحظهای که کودک در ایران است و مجوزی برای تحصیل کودک صادر میکنیم به معنای این نیست که پدر و مادرش اقامت مجاز در ایران دارند بلکه فقط برای کودک است تا وارد مدرسه شود و از تحصیل بازنماند.
به گفته وی از بین 137 هزار دانشآموز غیرمجاز تا پایان سال تحصیلی حتی 10 مورد هم کاهش آمار نداریم، افزود: چون اطلاعات پدر و مادر آنها ثبت میشود سعی میکنند هیچ حرکت غیرقانونی انجام ندهند و مسیرهایی که دولت مشخص شده را رعایت میکنند فردی که فرزندش در مدرسه است مشخص است کجا زندگی میکند بنابراین تلاش دارد قواعد کشور میزبان را رعایت کند.
ثبتنام 70 هزار دانشآموز اتباع در سال تحصیلی جاری
کریمی با اعلام ورود حدود 70 هزار نفر از دانش آموزان اتباع خارجی به مدارس کشو ردر سال تحصیلی جاری گفت: تعداد این دانشآموزان با جهش مواجه شده است البته در حال بررسی هستیم تا این اقدام منجر به تشویق اتباع خارجی برای ورود به ایران برای تحصیل در مدارس نشود، شرط ما ارائه خدمات به کودکانی است که در ایران زندگی میکنند و هماکنون در حال بررسی ابعاد این جهش هستیم.
تأسیس مدرسه با نظام آموزشی عراق، افغانستان و پاکستان
وی با اشاره به اینکه شرایط متنوعی داریم و حتی اگر افرادی متقاضی باشند با نظام آموزشی کشور دیگر می توانند مجوز تاسیس مدرسه بگیرند، مطرح کرد: هماکنون با نظام آموزشی پاکستان، افغانستان و عراق در شهرهای قم و تهران یعنی جاهایی که مراکز تجمع جمعیتی است مجوز تاسیس مدرسه میدهیم اما اگر این توانایی را نداشته باشند به صورت ادغام در نظام آموزشی خودمان آنها را پذیرش میکنیم و این یک تجربه در جهان است.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بینالملل که در یک برنامه رادیویی سخن میگفت، متذکر شد: بسیاری از افرادی که به کشور دیگری رفته و درس میخوانند تا آخر عمر ذهنیت مثبت نسبت به آن کشور دارند و ما هم از این منظر به قضیه نگاه میکنیم و پیگیر هستیم تصویر مثبت از ایران ارائه شود تا ذهنیت مثب از ایران در ذهن کودکان اتباعی که در مدارس تحصیل میکنند، نقش ببندد.
وی درباره اینکه اتباع خارجی از جمله افغانستانیها به دلیل کاهش قدرت پول ملی به کشور خود برگشته البته برخی دیگر میگویند به دلیل امنیت ترجیح میدهند در ایران بمانند با وجود بازگشت عدهای از آنها به کشورشان چگونه در سال تحصیلی جاری جهش رشد آنها را در مدارس داشتیم، گفت: افرادی که ادعا کردند شرایط پسانداز پول در ایران مناسب نیست برگشت به داخل افغانستان نداشتند چون شرایط داخل افغانستان به لحاظ اقتصادی و رفاهی به مراتب بدتر از سال گذشته شده است، بسیاری از این افراد به کشورهایی اروپایی و ترکیه مهاجرت کردند و در مقابل افراد جدیدی از افغانستان وارد ایران شدند. ضمن اینکه این جهش را ضرورتاً در اتباع افغانستانی نداریم و بخشی از دانشآموزان اتباع از پاکستان، سوریه، عراق و یمن و.. هستند یا فرزندان دانشجویان دانشگاه جامعة المصطفی که در ایران در حال تحصیل هستند.
انتهای پیام/