ردادی: مجلس قوی نیازمند نمایندگانی با استراتژی تغییر/ توسعه اقتصادی نیازمند مشارکت انتخاباتی مردم است

محسن ردادی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی ‌پایگاه خبری خبرآنی در خصوص سخنان امروز رهبر انقلاب اظهار داشت: هر نظام سیاسی، یک سرمایه اجتماعی دارد که آن سرمایه، میزان اعتمادی است که مردم نسبت به آن نظام دارند. هرچه سرمایه عمومی بالاتر باشد، کارهای دولت و برنامه‌های عمومی بهتر پیش خواهد رفت. آنجایی که میزان سرمایه اجتماعی یک نظام سیاسی مشخص خواهد شد، انتخابات است.

وی افزود: مشارکت مردم در انتخابات به معنای این است که ما به نظام سیاسی و حکومت اعتماد داریم و بنابراین از برنامه‌های عمومی که قرار است، اجرا شود، حمایت خواهیم کرد. هر برنامه عمومی اعم از توسعه اقتصادی، توسعه آزادی‌های سیاسی و... اگر قرار است اجرا شود، نیازمند سرمایه اجتماعی است. حضور باشکوه مردم در انتخابات به معنای انجام برنامه‌های عمومی و عدم حضور مردم به معنای این است که ما فرد هستیم و هنوز به جامعه تبدیل نشده‌ایم و بدان معناست که ما هنوز افراد منفعلی هستیم که نمی‌توانیم برای آینده خودمان تصمیم بگیریم و باید دیگران برای ما تصمیم بگیرند.

ردادی همچنین خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم در دوره بسیار حساسی شکل خواهد گرفت. تمامی انتخابات در دوران چهل سال گذشته حساس بوده است، اما یکی دو سال اخیر آغاز جریان متفاوتی در کشور و جهان است. اینکه گام دوم انقلاب مطرح می‌شود، اینکه برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها حماسه تشییع سردار سلیمانی شکل می‌گیرد و اینکه ایران به پایگاه نظامی آمریکا در منطقه حمله می‌کند و آمریکا هیچ اقدامی نمی‌کند، نشان دهنده این است که  اتفاقات مهمی در منطقه و جهان با محوریت انقلاب اسلامی در حال رخ دادن و ایران در حال پوست‌اندازی است.

وی اضافه کرد: در این برهه خاص و حساس اگر یک مجلس قوی در راس امور قرار نگیرد، نمی‌تواند به خوبی کشور را اداره کند و اگر نمایندگان مجلس، نمایندگانی ترسو باشند یا اینکه نمایندگان متهور باشند، یعنی اینکه به ظاهر شجاع هستند، اما بی‌پروا و بدون فکر کار می‌کنند، مجلس ضعیفی روی کار خواهد آمد. اگر نمایندگان منتخب شجاع باشند و با اطلاع و علم از توانایی‌های کشور تصمیمات را اتخاذ کنند، مجلس قوی شکل خواهد گرفت. 

ردادی گفت: اگر مجلس قوی شکل نگیرد، امور کشور در سال‌های آینده به سختی پیش خواهد رفت. اگر مجلس آگاه و شجاعی شکل بگیرد، به معنای این است که بسیاری از مسائل در زمینه نظارت، قانون‌گذاری، برطرف کردن موانع کسب و کار و توسعه‌ای و... به پیش خواهد رفت.

وی اضافه کرد: نشانه درست این است که نسل سوم و نسل چهارم کشور در چنین فضایی فعال هستند. این جوانان فرصتی هستند که در میدان حضور دارند و دیگران نباید آنان را تهدید بپندارند. امروز جوانانی در صحنه حضور دارند که بااخلاق، باسواد و آگاه هستند. جوانان شجاعت بیشتری دارند و آدم‌های محافظه‌کار نیستند. همچنین آنان بسیار پرانگیزه هستند. بزرگان و ریش‌سفیدانی که در مجلس هستند، انگیزه اقدام را از دست داده‌اند. جوانانی که وارد میدان شده‌اند، انگیزه بسیاری برای تغییر، اصلاح و پیش‌بردن کشور دارند. زمینه تشکیل مجلس قوی با حضور جوانان نسل سوم انقلاب، به شدت فراهم است و ان‌شاالله مجلس خوب و با غلبه جوان‌ها شکل بگیرد و آن مجلس قوی مدنظر رهبری به وجود آید.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: حضور مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی واقعه‌ای بود که همه را شگفت‌زده کرد. هیچ کس فکر نمی‌کرد چنین تشییع باشکوهی در تهران و شهرهای ایران و عراق انجام بگیرد.

وی افزود: سردار سلیمانی فرد نبود، بلکه گفتمان مقاومت و نگاه به داخل به جای تکیه کردن به قدرت‌های بیرونی بود. گفتمان دیدگاهی سردار سلیمانی کاملاً واقع‌گرایانه بود؛ برخلاف نگاه‌های غیر واقع گرایانه‌ای که برخی تصور می‌کنند با حضور کشورها و شرکت‌های خارجی می‌توانند کشور را اداره کنند. تشییع سردار سلیمانی نشان داد که گفتمان توجه به داخل در حال توسعه است؛ اما اگر تنها به دیدن این نشانه اکتفا بکنیم، قافیه را باخته‌ایم. 

ردادی گفت: تشییع سردار سلیمانی نشان داد که جریان عظیمی در کشور خواهان مقاومت، نگاه به داخل و رشد و توسعه کشور است. بنابراین باید افراد و گروه‌هایی در مجلس حضور پیدا کنند که این نگاه را به پیش ببرند. با نگاه سابق نمی‌توان کشور را اداره کرد و باید تغییر استراتژیک به وجود آورد. تغییر استراتژیک به معنای استفاده از سرمایه اجتماعی و توان داخلی است. قدم اول نیز این است که مجلس قوی در چارچوب مقاومت شکل بگیرد و اگر چنین مجلسی شکل بگیرد، ریلی در کشور پهن خواهد شد که به سوی توسعه و رشد است.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.