توجیهات ریاست‌جمهوری تونس درباره برکناری نماینده دائم خود در سازمان ملل

نهاد ریاست جمهوری تونس اعلام کرد، نماینده دائم این کشور در سازمان ملل بدون رایزنی با مقامات تونس و کشورهای عربی اقدام به توزیع سندی برای تصویب پیش‌نویس قطعنامه محکومیت طرح "معامله قرن" در سازمان ملل کرد و به این ترتیب اشتباه دیپلماتیک بزرگی مرتکب شد.

به گزارش خبرآنی، روزنامه رای‌الیوم چاپ لندن نوشت: وزارت خارجه تونس اعلام کرد، المنصف البعتی، نماینده دائم این کشور در سازمان ملل به دلیل ضعف عملکرد و عدم هماهنگی با این وزارتخانه در مسائل مهم از سمت خود برکنار شد.

رشیده النیفر، مشاور سعید قیس، رئیس جمهوری تونس اقدام مذکور البعتی را "اشتباه دیپلماتیک بزرگ" خواند و گفت: وی به دلیل عدم هماهنگی و رایزنی در درجه اول با وزارت خارجه و بعد هم با اعضای کشورهای عربی که تونس را برای عضویت در شورای امنیت کاندیدا کرده‌اند، دچار اشتباهات حرفه‌ای شده است.

منابع دیپلماتیک در سازمان ملل نیز روز پنج‌شنبه اعلام کردند، مأموریت البعتی در پی موضع‌گیری‌اش در خصوص پیش‌نویس قطعنامه فلسطین در محکومیت طرح معامله قرن پایان یافت.

النیفر افزود: البعتی بدون رایزنی با نهاد ریاست جمهوری و وزارت خارجه تونس اقدام به توزیع سندی برای تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ محکومیت معامله قرن کرده که قرار است در نشست آتی شورای امنیت مطرح شود. اشتباهاتی که البعتی مرتکب شده میزان موفقیت تونس در تصویب این پیش‌نویس قطعنامه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و شانس تصویب آن را پایین می‌آورد. ما تلاش داریم که این پیش‌نویس بیشترین تأیید ممکن را به دست آورد تا بتواند در شورای امنیت بررسی و تصویب شود.

رئیس جمهوری تونس در تماس تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، این پیش‌نویس قطعنامه را که قرار است تونس به شورای امنیت ارائه دهد و نیز توافق بر سر رایزنی پیرامون پیش‌نویس با کشورهای عربی و همه کشورهای حامی حقوق ملت فلسطین پیش از ارائه رسمی آن به شورای امنیت مورد بررسی قرار گفت.

النیفر وجود فشارها از سوی دولت آمریکا برای برکناری البعتی را رد کرد.

همچنین یک منبع آگاه اعلام کرد، البعتی در خصوص طرح معامله قرن فراتر از اراده مقامات تونس عمل کرده و حمایت بزرگی از فلسطینیان داشته که این اقدام تهدیدی بر تیرگی روابط بین تونس و آمریکا محسوب می‌شود.

در پی این امر تونس به شکل ناگهانی نماینده دائم خود را در سازمان ملل احضار کرد و وی در نشست روز پنج‌شنبه که آمریکا میان طراحان اصلی معامله قرن و شورای امنیت ترتیب داده بود، شرکت نداشت.

وزارت خارجه تونس روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد، تصمیم برای برکناری نماینده دائم در سازمان ملل به اعتبارات شغلی وی، ضعف عملکرد و عدم هماهنگی با این وزارتخانه در خصوص مسائل مهم مطرح شده در جامعه بین‌الملل باز می‌گردد.

تونس از ماه ژانویه به مدت دو سال عضو شورای امنیت و نماینده کشورهای عربی است.

از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۲۸ ژانویه طرح معامله قرن را اعلام کرد، عباس اقدامات دیپلماتیک خود را برای بسیج کردن مخالفت با این طرح افزایش داده است و پس از دریافت حمایت از اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی انتظار می‌رود پیش از رفتن به شورای امنیت، در نشست سران اتحادیه آفریقا شرکت کند که قرار است امروز (یکشنبه) و فردا برگزار شود.

تونس و اندونزی روز سه‌شنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ مذکور را به منظور بررسی در شورای امنیت طی روز پنج‌شنبه ارائه کردند.

رئیس جمهوری تونس به حمایت مطلق خود از مساله فلسطین معروف است و طی اظهاراتی طرح معامله قرن را "تاریکی قرن" و یک "خیانت بزرگ" خواند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.