معاون دادستان تهران: اختصاص یک سوم پرونده‌های دادسراها به 4 عنوان اتهامی

به گزارش خبرنگار قضائی پایگاه خبری خبرآنی، رضا نجفی در مراسم آغاز به کار شعب ویژه صلح و سازش در دادسرای ناحیه دو تهران واقع در منطقه سعادت‌آباد که با حضور جمعی از مسئولان شوراهای حل اختلاف تهران برگزار شد اظهار کرد: تشکیل شوراهای حل اختلاف فقط مختص کشور ما نیست و مسئله صلح و سازش از بدو خلقت بشر وجود داشته و مورد تأکید ادیان الهی نیز از جمله دین مبین اسلام قرار گرفت. 

معاون اول دادستان تهران افزود: هدف اصلی این است که بار دستگاه قضائی کاهش یابد و برای رسیدن به این منظور باید شاهد کاهش پرونده‌های وارده به دادسراها و محاکم باشیم و یکی از روش‌های رسیدن به این هدف گسترش هرچه بیشتر که مصادف به حل اختلاف بین اصحاب دعوا است. 

نجفی با اشاره به حد و تراکم بالای پرونده‌ها در شعب دادسراها گفت: باید سعی کنیم شرایطی به وجود بیاوریم تا حرف مردم را بشنویم اما در شرایطی که یک قاضی روزانه 10 الی 17 پرونده رسیدگی می‌کند چنین کاری دشوار است و وقتی نتوانیم توضیحات مردم را بشنویم مراجعه کنندگان فکر می‌کنند تبانی در کار است در حالی که ازدحام پرونده‌ها و شلوغ شدن سر قضات باعث می‌شود نتوانند آنطور که باید پای صحبت‌های مردم بنشینند. باید از مواضع تهمت بگریزیم و یکی از راه‌های رسیدن به این هدف کاهش ورودی پرونده‌ها از طریق شعب صلح و سازش است.

به گفته این مقام قضائی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران فقط در آذرماه امسال حدود 38 هزار و 28 پرونده به شعب مختلف دادسرای تهران وارد شده که از این تعداد تنها حدود 4 هزار و 464 پرونده به شوراهای حل اختلاف رفته که این میزان بسیار اندک است.

معاون اول دادستان تهران گفت: این در حالی است که حدود یک سوم پرونده‌های وارده به شعب دادسراهای تهران را پرونده‌های مرتبط با جرائم قابل گذشت از جمله توهین، تهدید، مزاحمت و افتراء تشکیل می‌دهد که این عناوین اتهامی با مقداری مذاکره با اصحاب دعوا قابل حل است. 

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.