به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شریعتی سفیر ایران در کنگو، گفت: پس از رایزنی ایشان با وزیر فناوری اطلاعات این کشور، فعالیت استارت اپها و شرکتهای خلاق حوزه فناوری اطلاعات ایران در این کشور توسعه یابد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه دولت منابع مناسبی برای سرمایهگذاری در حوزههای فناورانه در اختیار دارد، موقعیت مناسبی برای ورود به این بازار فراهم شده است. بیش از دو سوم نیروی کار در این کشور به کشاورزی اشتغال دارند و قهوه، چای، کاکائو، کائوچو و محصولات نخلی از این کشور صادر میشود. مواد معدنی نقطه اتکای اقتصاد این کشور است و حدود ۶۰٪ از صادرات را تشکیل میدهد.
به گفته شریعتی، از حوزه های جذاب برای ورود به بازار این کشور، حوزه انرژی است که در همه مناطق این کشور بطور یکنواخت توسعه نیافته است. هر چند در پایتخت کشور شهر کینشازا که بیش از ۱۵ میلیون جمعیت را در خود جای داده است، اوضاع رفاهی نسبی فراهم است؛ اما در سایر مناطق این کشور، مردم با فقر و کمبود امکانات دست و پنجه نرم میکنند.
وی افزود: با وجود پتانسیل بسیار بالا و درخواست وزارت هیدروکربور این کشور برای جذب سرمایه و تکنولوژی در حوزه نفت، گاز، پالایشگاه و پتروشیمی، متاسفانه به علت شرایط داخلی کشور و عدم تمرکز وزارتخانه های متبوع در ایران بر بحث توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی چندان امیدی به همکاری این وزارتخانه ها و شرکتهای آن حوزه برای ورود به این بازار وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد: از دیگر مباحث بسیار مهم و مورد تقاضای دولت در این کشور، توسعه زیرساختهای آموزشی اعم از ساخت مدارس و مراکز فنی و حرفهای است که بتوان در حوزه نیروی انسانی، افراد متخصص و توانمند تربیت کرد. این مساله نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و حضور جدی در این بازار است.
به گفته وی، بحث تهیه آب سالم و بهداشتی و کلیه صنایع مرتبط با آن اعم از ایجاد سیستمهای نوین پمپاژ و تصفیه آب، خطوط آبرسانی، مدیریت شبکه آب، کنترل سیستم پرداخت و کنتورهای آب هوشمند از موضوعاتی است که شرکتهای دانشبنیان ایرانی میتوانند در این بخشها نقشآفرینی جدی داشته باشند.
شرکتهای دانشبنیان ایرانی بازار کنگو را دریابند
وی عدم حضور شرکتها و افراد و شرکتهای ایرانی برای حضور در بازارهای خارجی را نقطه ضعف بنگاههای اقتصادی ایرانی برشمرد و گفت: متاسفانه طی سالهای اخیر انگیزه و تعهد ایرانیان برای حضور در عرصههای بینالمللی بسیار کاهش یافته است.
بنا به گفته سفیر ایران در کنگو کینشازا، با وجود اینکه محصولات ایرانی به لحاظ کیفیت و قیمت قابلیت رقابت بسیار خوبی با همتایان چینی، هندی و ترک خود دارند، ولی عطش تجار و شرکتهای تولیدکننده این کشورها بسیار بیشتر از ایرانیان است.
وی ادامه داد: متاسفانه شرکتهای ایرانی به جای آنکه در حوزه صادرات دیدگاه سرمایهگذاری داشته باشند، بازاریابی را نوعی هزینه میپندارند و این بزرگترین مانع برای پیشرفت آنها است. در حالیکه تنها با حضور مستمر و برداشتن موانعی که در راه صادرات وجود دارد، میتوانند ارز زیادی از صادرات به دست آورند.
سفیر ایران در کنگو کینشازا ابراز امیدواری کرد: با توجه به زیرساخت ارتباطاتی که در دولت کنگو ایجاد شده است، بتواند با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حضور شرکتهای ایرانی در این منطقه را افزایش دهد و مسیر صادرات را برای آنها هموارتر کند.
وی بیان کرد: به زودی صادرات دستگاههای تشخیصی دانشبنیان ایران به کنگو شکل اجرایی به خود میگیرد و تلاشهای سفارت برای برطرف ساختن موانع جابجایی پول به نتیجه رسیده است.