تناقض گفتار و رفتار پامپئو درباره آزادی رسانه

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی در چهار روز گذشته از دولت‌های کشورهای حوزه شرق اروپا و آسیای مرکزی خواسته از محدودیت‌ها علیه آزادی مطبوعات در کشورهایشان بکاهند که خود او از بابت رفتار توهین‌آمیز با خبرنگاران یکی از رسانه‌های کشورش مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا در روزهای گذشته در جریان سفرهایش به بلاروس، قزاقستان و ازبکستان در مورد مسائل حقوق بشری از جمله آزادی مطبوعات صحبت کرده  است.

پامپئو با این حال در صحبت‌هایش از برخوردش با خبرنگار یک شبکه رادیویی آمریکایی به نام "رادیو عمومی ملی" (NPR) که ماه گذشته میلادی در یک مصاحبه از وی درباره موضوع برکناری سفیر سابق آمریکا در اوکراین سوال پرسیده بود دفاع کرد.

او در ادامه ادعا کرد، رفتار او با این خبرنگار دربردارنده هیچگونه بی احترامی به آزادی رسانه‌ها و مطبوعات نبوده است در حالی که طبق گفته خود این خبرنگار، پامپئو به او توهین کرده و ناسزا گفته است. پامپئو در بیانیه‌ای رسمی گفت، این مصاحبه‌کننده به او "دروغ گفته" و او رفتار این خبرنگار زن NPR را شرم‌آور توصیف کرد. 

پامپئو عنوان کرد: این حادثه مثال دیگری است از این که چطور رسانه‌ها در تلاش برای آسیب زدن به دونالد ترامپ و دولتش نامتعادل رفتار میکنند. با این حال رادیوی NPR در بیانیه‌ای گفت: پای گزارش این خبرنگار خود می ایستیم.

پامپئو قبلا در گذشته به این رسانه به خاطر گزارشهایش حمله کرده بود. این رادیوی آمریکایی بعداً همچنین اعلام کرد که خبرنگارانش از تیم خبرنگاران سفر کننده با پامپئو در سفر اخیر او به حوزه شرق اروپا و آسیای مرکزی کنار گذاشته شده‌اند. این اقدام پامپئو هم موج جدیدی از انتقادها را علیه او از جمله از جانب دیپلمات‌ها و مقامهای سابق آمریکایی در پی داشت و آنها گفتند، پامپئو با این رفتارهای نامتناقضش اعتبار این که از دولت‌های خارجی خواستار احترام به آزادی مطبوعات شود را ندارد.

با این حال پامپئو امروز دوشنبه در تاشکند پایتخت ازبکستان گفت، از دولت این کشور به خاطر کاستن از محدودیت‌ها علیه رسانه ها تحسین می‌کند و این که آمریکا چشم به مشاهده پیشرفت‌های بیشتر در این حوزه دارد.

پامپئو روز شنبه در بلاروس نیز ادعا کرد، آمریکا برای احترام به حقوق بشر و ایجاد یک جامعه مدنی قدرتمند و آزادی مطبوعات در هر گوشه‌ای از جهان احترام قائل است و این کشور قبل از آن که شاهد برداشته شدن تحریم‌های آمریکا علیه خود باشد باید تلاش بیشتری در قبال این مسائل به خرج دهد.

روز یکشنبه یک خبرنگار یک شبکه رادیویی در قزاقستان از پامپئو پرسید، اتفاقات مربوط به برخوردش با NPR از نظر این وزیر خارجه آمریکا چه نوع پیامی برای دولت‌هایd که معمولا آزادی مطبوعات را سرکوب می‌کنند دارد؟

پامپئو در پاسخ، اینکه در مصاحبه با NPR به شکل تقابلی عمل کرده را رد کرد و گفت: "خبرنگارها اجازه دارند از او هر چیزی که می‌خواهند بپرسند."

وی ادامه داد: "در آمریکا این مایه عظمت ملت ما است. خبرنگارانی مثل شما می‌توانند از من هر سوالی که بخواهند بپرسند. ما آزادانه صحبت و نظر خود را بیان می‌کنیم. آنها سوال‌هایشان را می‌پرسند و ما در آمریکا این گونه عمل می‌کنیم.

پامپئو استدلال کرد که موضوع اجازه دادن به خبرنگاران برای سفر با او در هواپیمایش، "به مجموعه‌ای از رفتارها که در بردارنده صداقت و گفتن حقیقت باشند" بستگی دارد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.