به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، مجید فراهانی در جریان برگزاری یکصد و نود و پنجمین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور گفت: امروز در آستانه گام دوم انقلاب بیش از همیشه به فراهم کردن زمینه حضور و مشارکت مردم برای ایران نیازمندیم، امیدوارم با تجدیدنظر شورای نگهبان در نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم، زمینه حضور همه شایستگان از همه سلایق سیاسی بیش از پیش فراهم شود و ما شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور، مشارکتی و ارزشآفرین در مسیر تقویت قدرت ملی، حفظ مصالح و منافع ملی باشیم.
وی افزود: امروز و در آستانه تقدیم سومین لایحه بودجه شهرداری در دوره شورای پنجم، به عنوان عضو و رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورا نطق پیش از دستورم را با تکیه و تأکید بر بودجه ریزی مشارکتی در سه بخش مشارکت شورایاران عزیز در فرآیند بودجهریزی، تبیین فرآیند بررسی و تصویب لایحه بودجه سال 1399 شهرداری تهران و دعوت از همشهریان عزیزم در مسیر بودجه برای مردم ارائه خواهم کرد.
فراهانی با اشاره به ساختار شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران، سازمانی با 9 معاونت، 22 منطقه، 123 ناحیه، 45 سازمان و شرکت وابسته با 68 هزار نفر پرسنل در قلمرو جغرافیایی به وسعت 751 کیلومتر مربع با 375 محله و 8 میلیون و 693 هزار نفر شهروند ساکن در این کلانشهر مشغول فعالیت و خدمترسانی است.
عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: منابع و مصارف بودجه سال 1398 که با مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض،بهای خدمات و... برای اداره این شهر تأمین و هزینه می شود برابر با 24 هزار و 185 میلیارد تومان است، شهرداری تهران بر اساس ماده 67 قانون شهرداریها، همه ساله بودجه شهرداری را تا پایان دی برای بررسی و تصویب به شورا ارائه میکند.
وی افزود: در ارزیابی این فرآیند که سابقهای بیش از یکصد سال دارد این سوالات مطرح می شود که آیا روند فعلی بودجهریزی در شهرداریها سبب رضایت شهروندان از تصویب و اجرای بودجه شده است؟ آیا مصارف بودجه عادلانه توزیع شده است؟ آیا مشکلات محلی و خواسته های مردم محله مورد توجه قرار گرفتهاند؟
فراهانی ادامه داد: پاسخ واقعبینانه به این سوالات میتواند ما را به سوی تجربهای راهنمایی کند که متأسفانه تا امروز در تهران و ایران کمتر به آن توجه شده است؛ این تجربه چیزی نیست جز بودجه ریزی مشارکتی! تجربهای که از 1988 در شهر "پورتو آلگره" در جنوب برزیل آغاز شده است.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: با آغاز به کار شورای شهر از دوره اول تاکنون خوشبختانه اقدامات جدی در مسیر اصلاح و بهبود بودجهریزی در شهرداری تهران و ارتقای آن از بودجهریزی سنتی به بودجهریزی مبتنی بر عملکرد برداشته شده است و شورا بودجه را امروز به جای تخصیص به فهرستی از هزینه ها به نتایج عملکردی تخصیص میدهد. اما وقت آن است که به همت شما همکاران گامی اساسی در اصلاح مالیه شهری و ارتقای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد به بودجه ریزی مشارکتی برداریم.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکایک شهروندان از حق انتخاب و مشارکت در سرنوشت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی خویش با رأی و انتخاب اعضای شوراهای شهر و روستا، نمایندگان مجلس، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری برخوردارند. این حق انتخاب برای تعیین سیاستگذاران و ادارهکنندگان امور شهر و کشور سطحی بسیار بالاتر از مشارکت در تدوین و جهت بخشیدن به بودجه را دارد.
فراهانی با بیان اینکه برای بودجهریزی مشارکتی در تهران نیازمند برداشتن شش گام هستیم، گفت: گام نخست با رأی یکایک شما همکاران عزیز برداشته شد. از افتخارات شورای پنجم است که برای اولین بار در بند 6 بخش اول مصوبه سیاستهای اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال1398،1397 و 1399 شورا ، شهرداری را موظف کرد در تدوین بودجه از مشارکت فعال و بهرهگیری از نظرات شورایاران، سازمانهای مردمنهاد و تشکلهای تخصصی استفاده کند.
وی در ادامه اظهار کرد: بند 2-3-8- مصوبه سیاستهای اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال 1399 شهرداری تهران، "اختصاص هزینهکرد 1 تا 5 درصد بودجه تملک دارایی سرمایهای مناطق منوط به اخذ نظر مشورتی شورایاران با توجه به نتایج شاخص های برخورداری برآمده از ماده بیست و سوم برنامه پنج ساله سوم شهر تهران است" را مورد توجه قرار داد.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: خوشبختانه در مسیر «بودجهریزی مشارکتی در محله» با تصمیم و اقدام قابل تقدیر ستاد هماهنگی امور شورایاریها اقدام لازم برای شناخت مشکلات و تعیین اولویتهای محله، در چارچوب سند تحویل و تحول شورایاری محله و آموزش و توانمندسازی برای بودجهریزی مشارکتی ویژه اعضای شورایاری محلات انجام گرفته است که به سهم خودم از تلاشهای مسجد جامعی و میلانی در توجه به این مسأله تقدیر و تشکر میکنم.
فراهانی گفت: در تداوم این تلاشها انشاءالله برای اولین بار در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1399 با دعوت از رابطین شورایاری مناطق در جلسات کمیته بودجه و نظارت مالی در جلسه بررسی بودجه هر منطقه گام نخست در استفاده از نظرات شورایاران در فرآیند بررسی و تصویب بودجه شهرداری تهران برداشته خواهد شد.
وی ادامه داد: با رأی شما همکاران عزیز در متمم بودجه سال 1398 اعتبارات توسعه محلی برای اولین بار در بودجه شهرداری مطرح و تصویب شد. این روند در سال 1399 نیز ادامه خواهد یافت و شهرداری موظف است اعتبارات را در پروژههای مورد تأیید شورایاران عزیز هزینه و صورتجلسه تأیید پروژه ها توسط شورایاران را به شورا ارائه کند.
فراهانی ادامه داد: امیدوارم این تلاش در مسیر توجه به بودجهریزی مشارکتی در چارچوب اختیارات شورا زمینهساز تحول و اصلاح در نظام بودجهریزی شهر و کشور شود، تا در پرتو آن ضمن کاهش هزینه اداره شهرداری و دولت، منابع و اعتبارات به نیازهای واقعی و مشکلات اساسی مردم تخصیص یابند و «بودجه برای مردم» معنا یابد.
فراهانی در ادامه نطق پیش از دستور اظهار کرد: شورای شهر پس از تقدیم لایحه بودجه توسط شهردار، به مدت یک ماه فرصت دارد بودجه را بررسی و تصویب کند؛ خوشبختانه در شورای پنجم بررسی و تصویب لایحه بودجه با مشارکت یکایک اعضای و لحاظ نظرات کمیسیون های تخصصی انجام گرفته و بر خلاف ادوار گذشته بودجه محدوده غیر قابل نفوذ شخص یا کمیسیون خاصی نبوده است.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به مرحله اول فرآیند تصویب لایحه بودجه گفت: اعضای شورا به مدت 6 روز پس از ارجاع لایحه بودجه توسط رئیس شورا مهلت دارند پیشنهادات خود را درباره تبصرهها، منابع و مصارف به رئیس شورا و کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کنند.
وی اضافه کرد: برای اولین بار 3 فرم پیشنهاد درباره تبصرهها، منابع و مصارف برای تدقیق پیشنهادات اعضای شورا پیش بینی و در دسترس اعضا قرار گرفته است.
فراهانی با بیان مرحله دوم که بررسی اعتبارات مأموریتها است، گفت: کمیسیونهای تخصصی پس از پایان مهلت ارائه پیشنهادات توسط اعضای شورا حداکثر ظرف مدت 3 روز نسبت به ارائه گزارش بررسی خود درباره مأموریت مربوط در بودجه سال 1399 به کمیسیون برنامه و بودجه اقدام میکنند.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به مرحله سوم که فرآیند تصویب لایحه بودجه بوده گفت: مرحله سوم بررسی لایحه بودجه است که کمیسیون برنامه و بودجه پس از پایان بررسی کمیسیون های تخصصی و دریافت گزارشات حداکثر ظرف مدت 5 روز نسبت به ارائه گزارش بررسی لایحه بودجه سال 1399 به کمیسیون تلفیق اقدام میکند.
فراهانی ادامه داد: مرحله چهارم بررسی و تلفیق لایحه بودجه است که کمیسیون تلفیق پس از پایان بررسی کمیسیون برنامه و بودجه و دریافت گزارش کمیسیون حداکثر ظرف مدت5 روز نسبت به ارائه گزارش بررسی لایحه بودجه سال 1399 به کمیسیون تلفیق اقدام خواهد کرد. همچنین در کمیسیون تلفیق صرفاً اختلاف نظر کمیسیون ها با کمیسیون برنامه و بودجه قابل طرح است.
فراهانی در رابطه با مرحله پنجم خاطر نشان کرد: مرحله پنجم تصویب لایحه بودجه است که گزارش کمیسیون تلفیق پس از بررسی لایحه بودجه در دستور کار جلسات علنی و رسمی شورا قرار میگیرد و فرآیند تصویب لایحه بودجه آغاز میشود.
عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه اداره تهران با مشارکت همه شهروندان و تحقق تهران به عنوان شهری برای همه در سایه مشارکت در تدوین بودجه و جمع نویسی بودجه به عنوان سند مالی و عملکردی اداره شهر فراهم خواهد شد، گفت: این نکته امری است که نیازمند اصلاح قانون و توجه به بودجهریزی مشارکتی و مشارکت مردم در تعیین اولویتها و مصارف است. برهمین اساس از ابتدای حضورم در شورای شهر تهران با باور این موضوع پیگیر اجرای این مهم بودم و در 2 سال گذشته با درخواست از یکایک همشهریان عزیز زمینه توجه به مشارکت مردم در بررسی بودجه را ترویج کردم و خدا را شاکرم که در جریان بررسی و تصویب بودجه سال 1398 شهرداری تهران پیشنهاد یکی از شهروندان عزیز برای اولین بار به عنوان تبصره بودجه مطرح و به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.
فراهانی افزود: باور دارم اصلاح مالیه شهری در گرو توجه به اصل «بودجه برای مردم» نهفته است، بر همین اساس از یکایک همشهریان عزیزم، نخبگان، فرهیختگان، کارشناسان و شورایاران عزیز محلات درخواست میکنم، با ارائه پیشنهادها، دیدگاهها و نظرات ارزشمندتان ما را یاری کنند تا شهرمان از نتیجه مشارکت آنها بهرهمند شود؛ نظرات و دیدگاههای شما درباره ردیفها،پروژه ها و... می تواند به اثر بخش تر شدن بودجه کمک شایانی کند.
رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران در پایان گفت: برهمین اساس به منظور بهره گیری از نظرات و دیدگاههای شما و جمعنویسی بودجه پیشنهادات خود را تا پایان بهمن ماه به کمیته بودجه و نظارت مالی شورا ارائه کنید.
انتهای پیام/