امنیت و آسایش مشتریان بانک رفاه کارگران در خدمات بانکی/ آنچه باید از رمز دوم پویا بدانید

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از روابط عمومی بانک رفاه کارگران، در راستای اجرای بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور افزایش ضریب امنیت تراکنش‌ها و نیز به حداقل رساندن تهدید‌های سایبری با هدف حفظ حریم خصوصی مشتریان، از طریق جایگزینی رمز پویا با رمز ایستا سوء استفاده از اطلاعات کارت های بانکی توسط سودجویان و تبهکاران تا حدودی غیرممکن خواهد شد. بر این اساس در این گزارش به شرح چرایی لزوم استفاده از رمز دوم پویا و همچنین پاسخگویی به سوالات دارندگان کارت های بانکی در خصوص این طرح خواهیم پرداخت. 

برای انجام خریدهای حضوری با کارتخوان و یا برداشت پول از دستگاه خودپرداز از رمز 4 رقمی ثابتی استفاده می شود که اجرای این طرح بر این روند تاثیری نخواهد گذاشت، اما «رمز دوم» که برای خریدهای اینترنتی و پرداخت از طریق درگاه های بانکی و یا انجام تراکنش های اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد دست خوش تغییراتی می شود. امروزه سارقان اینترنتی می توانند اطلاعات کارت و رمز دوم افراد را به سرقت برده و حساب آنها را خالی کنند، آمار بالای کلاهبرداری‌ های مرتبط با رمز دوم ثابت، مسئولان بانکی کشور را به این نتیجه رسانده که شیوه فعلی به اندازه کافی مطمئن نبوده و باید هرچه زودتر از رمز دوم یکبار مصرف و یا به اصطلاح رمز پویا استفاده شود. 
با افزایش استفاده از خدمات پرداخت غیر حضوری، سودجویان با بکارگیری ترفندهای گوناگون که هر روز شکل جدیدی به آن اضافه می شود، می توانند اطلاعات دارندگان کارت های بانکی شامل شماره کارت، تاریخ انقضا، کد اعتبارسنجی (CVV2) و رمز دوم را به سرقت برده و با برداشت غیر مجاز از این کارت ها، خسارات مالی قابل توجهی را به هموطنانی که رمز دوم کارت خود را فعال کرده اند، تحمیل کنند. علاوه بر این سارقان از کارت‌هایی که رمز دوم آنها به سرقت رفته برای انتقال پیاپی وجوه حاصل از فعالیت های غیر قانونی و نامشروع خود بهره‌جویی کرده که این امر نیز می تواند دارنده کارت را با تبعات حقوقی جدی روبرو کند. با این شرایط استفاده از رمز های دومی که تنها مدت زمان محدودی اعتبار دارند و حتی اگر افراد سودجو به آن دسترسی پیدا کنند با گذشت مدت زمان کوتاهی، دیگر امکان استفاده از آن را نخواهند داشت، می تواند راهکاری مناسب برای افزایش حداکثری امنیت کارت های بانکی باشد. رمز دوم ثابت، رمزی است که اعتبارش منقضی نمی‌شود و اگر به دست دیگران بیفتد، آنها می‌توانند از حساب شما پول برداشت کنند. اما رمز پویا تنها برای یک تراکنش اعتبار دارد و در هر صورت، حداکثر بعد از 120 ثانیه منقضی می‌شود. بنابراین حتی اگر شخصی رمزپویا کارت بانکی شما را داشته باشد، تنها بعد از حداکثر 120 ثانیه دیگر امکان استفاده از آن را نخواهد داشت. 
اما علاوه بر آنچه که اشاره کردیم همواره این نکات امنیتی را باید مدنظر قرار داد:
1- شناسایی دقیق نشانی سایت مورد نظر هنگام استفاده از درگاه و برنامه های مختلف
2- وارد نکردن رمز های اینترنتی مربوط به کارت و حساب در درگاه ها و برنامه های ناشناخته
3- خاموش کردن فیلترشکن در هنگام انجام تراکنش. سودجویان برای عدم پیگیری قضایی و انتظامی از فیلتر شکن ها استفاده می کنند. از این رو ضروریست زمان انجام تراکنش های مالی از فعال نبودن فیلتر شکن ها اطمینان حاصل کنید.
4- برای اعلام شماره کارت هیچگاه تصویر کارت را در اختیار دیگران قرار ندهید، زیرا با این کار اطلاعات دیگری مانند تاریخ انقضا و کد cvv2 خود را نیز فاش کرده اید.
در ادامه به مهم ترین سوال ها در مورد این طرح که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده شده است می پردازیم.
فعال سازی رمز دوم پویا چگونه باعث افزایش امنیت دارنده کارت می شود؟
با پویاسازی رمزهای دوم کارت‌های بانکی احتمال این گونه سوء استفاده‌ها به شدت کاهش می‌یابد و دارندگان کارت‌های بانکی می‌توانند به جای استفاده از یک رمز دوم ثابت (ایستا)، در هر بار خرید اینترنتی یا پرداخت- های نیازمند رمز دوم، از رمزهای متفاوتی (پویا) که بانک در اختیارشان قرار می‌دهد، استفاده کنند. شایان ذکر است، این رمزها طول عمر محدودی داشته و یکبار مصرف هستند به این معنا که تنها برای یک تراکنش قابل استفاده‌اند.
فعال سازی رمز دوم پویا برای چه افرادی ضرورت دارد؟
تنها مشتریانی باید نسبت به فعال سازی رمز دوم پویای کارت های خود اقدام کنند که از کارت بانکی خود برای انجام خرید های اینترنتی یا پرداخت های نیازمند رمز دوم استفاده می کنند. بنابراین مشتریانی که کارت خود را تنها برای انجام خریدهای فروشگاهی یا استفاده از خدمات خودپردازها به کار می گیرند، نیازی به فعال سازی رمز دوم پویا ندارند.
هر آنچه که باید در خصوص فعال سازی رمز دوم پویا بدانید
پویا سازی رمز دوم کارت های بانکی تنها توسط بانک‌های صادر کننده کارت صورت می پذیرد، فعال سازی رمز دوم پویا هیچ گونه هزینه‌ای برای مشتریان در بر ندارد و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری متناسب با نیازمندی‌های مشتریان خود، ساز وکارهای متنوعی برای ارائه رمز دوم پویا فراهم کرده‌اند.
در میان بانک ها و موسسات اعتباری بانک، رفاه کارگران توانسته است با عملکردی قابل توجه برای افزایش امنیت مشتریان خود سه روش برای فعال سازی رمزپویا ارائه دهد.
دارندگان رفاه کارت می توانند با مراجعه به دستگاه های خود پرداز بانک رفاه در سراسر کشور و تأیید شماره تلفن همراه مربوط به کارت، به یکی از روش های ذیل سرویس رمز دوم پویای کارت را فعال کنند:
1- استفاده از نرم افزار رمز ساز رفاه بر روی گوشی های هوشمند
این روش، مناسب برای دارندگان گوشی های تلفن هوشمند است؛ البته شایان ذکر است، هنگام استفاده از این نرم افزار برای تولید رمز، نیازی به استفاده از اینترنت گوشی نیست.
2- استفاده از سرویس کد دستوری #713*
دارندگان گوشی های غیر هوشمند می توانند با استفاده از کد دستوری #713* از طریق هر یک از اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل به صورت برخط (online) از این سرویس استفاده کنند.
3- ارسال پیامک رمز دوم(سامانه هریم)
از بامداد روز شنبه 21 دی ماه سال جاری ارسال رمز دوم پویا از طریق پیامک (سامانه هریم بانک مرکزی) در بانک رفاه بهره برداری شد و از این پس مشتریانی که رمز دوم پویای کارت را از طریق سامانه رمزساز رفاه و یا کد دستوری #713* فعال کرده اند می توانند در تمامی درگاه های پرداخت بانکی که ارسال رمز دوم پویا به صورت پیامک در منوها و صفحات آن لحاظ شده از این خدمت/ امکان نیز بهره مند شوند.
گفتنی است، مشتریانی که فقط شماره تلفن همراه خود را از طریق شعب یا خودپردازهای بانک رفاه تأیید کرده اند، نیز از این خدمت برخوردار می شوند.
به این منظور کافیست دارندگان رفاه کارت با مراجعه به دستگاه های خودپرداز بانک رفاه تنها نسبت به تأیید شماره تلفن همراه مربوط به کارت اقدام کنند.
همچنین علاوه بر امکان استفاده از رمز دوم پویای کارت به شرح فوق، امکان استفاده از رمز دوم ایستای کارت در صورت رضایت مشتری، تا سقف مجموع تراکنش یک میلیون ریال در هر شبانه روز وجود دارد.
برای دارندگان رفاه کارت امکان استفاده همزمان از سه روش (رمزساز رفاه، کد دستوری #713* و ارسال پیامک) فراهم است.
علاوه بر این بانک رفاه کارگران در راستای تسهیل امور و افزایش رضایت مندی مشتریان خود، برای اجرای این طرح مجموعه اقداماتی مانند برگزاری میز خدمت ویژه مشتریان و نیز نشست های تلفنی در مرکز ارتباط با مشتریان این بانک (فراد) انجام داده است.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.