به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ رتبهبندی معلمان پس از مدتها رفتوآمد به دولت، سرانجام شامگاه یکشنبه سوم آذر در هیئت دولت بهتصویب نهایی رسید؛ معلمان که سالها در انتظار به ثمر نشستن رتبهبندی بودند، با ابلاغ مصوبه جدید دولت، متعجب هستند و انتقادات مختلفی را مطرح میکنند.
انتقادات نیز از جهات مختلف است، برخی میگویند سالها منتظر اجرای رتبهبندی بودند اما آنچه از دولت بیرون آمد، "ترمیم حقوق" است تا رتبهبندی!
پیش از این مسئولان آموزشوپرورش در مصاحبههای مختلف خبر دادند با اجرای رتبهبندی، حقوق معلمان 200 تا 700 هزار تومان افزایش خواهد یافت که میانگین این افزایش 420 هزار تومان است، اما حالا با تدوین احکام رتبهبندی معلمان مشخص شد این پیشبینیها چندان دقیق از آب در نیامد و برخی معلمان که با حساب حرف مسئولان منتظر افزایش حقوقی از 200 تا 700 هزار تومان بودند، نهتنها این رقم برایشان محقق نشده است بلکه رتبه آنها یک درجه هم تنزل یافته است.
هماکنون جمعی از فرهنگیان کشور در نامهای به حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس خواستار پیگیری مشکلات رتبهبندی معلمان شدند.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در نامهای به جمشید انصاری؛ رئیس سازمان اداری و استخدامی خواستار بررسی اعتراض گسترده فرهنگیان به نظام رتبهبندی شد.
در این نامه آمده است: " جناب آقای دکتر انصاری؛ معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور
استحضار دارید که وزارت آموزش وپرورش، با عنایت به تصویب 2 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه 98 برای اجرای نظام رتبهبندی مصوب در سند تحول بنیادین و قانون برنامه ششم توسعه کشور اقدام به صدور احکام فرهنگیان، تحت عنوان نظام رتبهبندی کرده است، البته ما این اقدام را نظام رتبهبندی نمیدانیم و اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری تلقی میکنیم بنابراین منتظر اجرای "جزء 2 بند الف ماده 63" قانون برنامه ششم هستیم.
با این وجود فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی انتظار دارد، ضمن بررسی اشکالات، نتیجه جهت اطلاع فرهنگیان که طی دوهفته اخیر معترض اجرای نظام رتبهبندی بودهاند، به نمایندگان مردم اعلام شود.
اعتراضات فرهنگیان شامل موارد زیر است:
1- عدم صدور احکام نیروهای خدماتی.
2- عدم صدور احکام نیروهای شاغل در ادارات و لازم دانستن ارائه تعهد توسط نیروهای اداری برای استعفا جهت صدور حکم که این امر منجر به خروج نیروهای توانمند و باتجربه از ادارت و سبب ایجاد اختلال در برنامهریزیهای آموزشی وپرورشی میشود.
3- حذف ضریب تعجیل درجه معلمان مناطق مرزی.
4- عدم صدور احکام نیروهای توانبخشی در مدارس آموزش وپرورش استثنایی.
5- عدم صدور احکام براساس شیوه نامه واحد و تنوع در اجرای برنامه درنقاط مختلف کشور.
با توجه به این که مبلغ ذکر شده در قانون بودجه 1398 شامل تمام فرهنگیانی که از ابتدای فروردین ماه سال 1398 شاغل بودهاند، میشود بنابراین فرهنگیانی که از فروردین تا مهرماه سال جاری بازنشسته شدهاند، را شامل خواهد شد.
مجدد تأکید میشود بر اساس اسناد فرادستی، درسیستم آموزش وپرورش همه پرسنل شاغل در واحدهای مختلف اداری و آموزشی، در راستای اجرای آموزش وپرورش موثر وارائه خدمات به دانشآموزان فعالیت میکنند و حذف یا نبود هر گروه مشکلات مختلفی را در پیشبرد اهداف تعلیموتربیت کودکان و نوجوانان کشور ایجاد میکند بنابراین با توجه به نارضایتی گسترده فرهنگیان در نتیجه اجرای ناقص نظام رتبهبندی، دستور تسریع در رسیدگی و ارائه پاسخ مورد انتظار نمایندگان مردم نیاز است.
در پایان یادآور میشود، درخواست مکتوب منضم به امضای جمع کثیری از معلمان به شرح ذیل نیز جهت ارائه راهکارهای قانونی برای افزایش تسهیلات مالی در قالب نظام رتبهبندی فرهنگیان و در نتیجه ارتقای رضایت عمومی تقدیم میشود.
جناب آقای دکتر حاج بابابی ریاست محترم فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی؛ ما جمعی از فرهنگیان سراسر کشور در رابطه با نحوه اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان ( بخشنامه ابلاغی وزارت آموزش و پرورش (شماره 185179 تاریخ 4 دی 98) نگرانیهای جدی داریم، به نحوی که با اجرای آن از تاریخ اول مهر 98)، در مجموع بسیاری از مزایای بخشنامه معاونت توسعه مدیریت ریاست جمهوری پیرامون ضوابط ارتقای کارکنان دولت لغو شده و بدین صورت اجرای فرایند رتبهبندی تاثیری بر حقوق بسیاری از فرهنگیان سراسر کشور ندارد و تنها هیاهوی رسانهای آن برای معلم میماند.
نکات زیر که مورد اعتراض است، اعلام میشود که امید است مورد پیگیری از سوی جنابعالی قرار گیرد.
حذف رتبههای قبلی معلمان پس از مدتها انتظار
نکته اول: طبق بند 2-2 و 5 بخشنامه جدید، رتبه بندی از تاریخ اول مهر 98 بر اساس این شیوه انجام میشود و ضوابط ارتقای شغلی قبلی ( موضوع بخشنامه 55588.200 تاریخ 27 دی 89 کان لم یکن خواهد شد؛ حال سوال اینجاست تکلیف کسانی که طبق شیوهنامه قبلی، از مهر امسال به بعد مشمول رتبه از مقدماتی تا عالی میشدهاند یا پس از سالها انتظار در شرف دریافت آن بودهاند، چیست؟ جهت اطلاع بهتر از موضوع مثالی ارائه میشود:
در یک جیب پول رتبهبندی و در جیب دیگر ندادن امتیازات رتبه قبلی
معلمی در تاریخ دوم مهر 98 یعنی تنها یک روز پس از اجرای طرح جدید و اما پس از 6 سال، منتظر صدور حکم رتبه خود طبق شیوه نامه قبلی است ولی طبق بخشنامه جدید که اعلام کرده بخشنامه قبلی لغو است، از دریافت آن رتبه محروم میشود و باید پس از چند سال به آن رتبه برسد یعنی طبق شیوه قبلی مثلاً قرار بوده در آبان 500 هزار تومان حکم رتبه جدید ارشد، خبره با عالی اعمال شود، آن را حذف کرده و به جای آن یک حکم 500 هزار تومانی رتبه بندی میزنند! و رتبهای که اکنون باید بدهند را پس از چند سال توقف خواهند داد، در یک جیب پول رتبهبندی گذاشته می شود و از جیب دیگر با ندادن رتبه جدید " که موعد آن برای بسیاری از همکاران پس از چندین سال فرا رسیده است" همان مبلغ حذف و برداشته میشود، خب پس چه فرقی کرد؟ چه رتبهبندی اتفاق افتاده است؟ آیا این جز تضییع حق و بیانگیزه کردن معلم است؟
نکته دوم : قرار دادن دو سال سابقه تجربی برای رتبه مقدماتی یعنی 1 که شامل رتبهبندی شوند، مشخص نیست بر چه پایه و اساسی است و چرا برای قرار گرفتن در رتبهبندی دو سال سابقه لازم است و به نوعی تبعیض واضح و مشخص است.
حذف ضریب تعجیل در مناطق محروم
نکته سوم : حذف امتیاز تعجیل در ارتقای رتبه به واسطه خدمت در مناطق محروم موجب نادیدهگرفتن زحمات همکاران شاغل در این مناطق است، این کار باعث عدم تمایل معلمان با سابقه و با تجربه برای خدمت در این مناطق و موجب تبعیض در عدالت آموزشی برای دانشآموزان مناطق محروم میشود.
نکته چهارم: درباره عدم اجرای این طرح برای همکاران اداری هست که از مهر 99 مشمول این طرح نمیشوند و باید ادارات را در آن زمان خالی از نیروی با تجربه و کار آمد تصور کرد.
در پایان اگر قرار است طرح رتبهبندی کمکی به معیشت فرهنگیان باشد، باید اجرای بخشنامه 27 دی ماه 89 همچون گذشته ادامه داشته باشد نه اینکه با اجرای طرح رتبهبندی همه مزایای آن بخشنامه لغو شود، بخشنامه رتبهبندی باید به صورت جدا از بخشنامه یاد شده اجرا شود."
انتهای پیام/