اکثریت مردم جهان نظام سرمایه داری را برای جهان مضر می‌دانند

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از رویترز، نتایج یک تحقیق که در آستانه نشست این هفته مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس منتشر شده نشان می دهد، اکثریت مردم جهان معتقدند نظام سرمایه داری در شکل فعلی آن بیش از آنکه مفید باشد مضر است.

نویسندگان گزارش جدید موسسه «ادلمن تراست بارومتر» می گویند، تحقیقات اولیه نشان می دهد احساس نابرابری فزاینده این پرسش اساسی را برای آنها مطرح ساخته که آیا شهروندان کشورهای جهان اکنون تردیدهای بنیادین بیشتری در مورد دموکراسی های غربی مبتنی بر نظام سرمایه داری دارند؟ دیوید برسوف، محقق ارشد این مطالعه که توسط موسسه ادلمن انجام شده است گفت: «پاسخ این سوال مثبت است.» وی افزود: «مردم می پرسند اکنون ما چه داریم و دنیایی که امروز در آن زندگی می کنیم برای داشتن آینده ای خوب برای ما بهینه است یا خیر؟»

در نظرسنجی ای که این موسسه از بیش از 34 هزار نفر در کشورهای مختلف از دموکراسی های غربی نظیر آمریکا و فرانسه گرفته تا کشورهایی نظیر چین و روسیه انجام داده، 56 درصد مردم با این گزاره موافق اند که «سرمایه داری به شکل امروزی آن بیش از آنکه برای جهان مفید باشد مضر است.»

این تحقیق در سال 2000 برای بررسی تئوری های علوم سیاسی فرانسیس فوکویاما پایه گذاری شد. فوکویاما پس از فروپاشی کمونیسم در نظریه ای تحت عنوان «پایان تاریخ» مدعی شده بود که دموکراسی لیبرال سرمایه داری ایدئولوژی ای بی رقیب در جهان است.

این نظریه از آن زمان تاکنون توسط بسیاری از اندیشمندان به چالش کشیده شده و منتقدان فوکویاما عواملی همچون گسترش نفوذ چین، تقویت حکام مستبد، سیاست های حمایت گرایانه تجاری و تشدید نابرابری پس از بحران مالی جهانی را از دلایل نادرست بودن نظریه پایان تاریخ خوانده اند.

در میان کشورهای موضوع این تحقیق میزان نارضایتی نسبت به نظام سرمایه داری در تایلند (75 درصد) و هند (74 درصد) بیش از سایر کشورها بوده و میزان نارضایتی از نظام سرمایه داری در فرانسه نیز 69 درصد گزارش شده است.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.