به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، چند روز قبل مدیر عامل موسسه دیده بان شفافیت و عدالت در مکاتبهای با میراشرفی رئیس کل گمرک ایران تاکید کرد، در پی کشف یک محموله لوازم یدکی در فرودگاه امام خمینی از یکی از شرکتهای بزرگ (قطعه ساز) توسط دادستانی تهران و تشکیل پرونده قاچاق که این لوازم یدکی با اعلام برندهای داخلی که در چین تولید شده اما آرم شرکت خودروسازی داخلی روی آن حک شده ابهاماتی ایجاد شده است.
در ادامه این مکاتبه آمده، این اقدام به موجب بند رماده 122 قانون امور گمرکی موجب اغفال خریداران شده و ورود آن ممنوع و (طبق ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) مشمول قاچاق میگردد.
این درحالی است که گمرک ایران به جای اجرای وظیفه قانونی خود مبنی بر اعلام جرم قاچاق، با مکاتبات زائد آن را به وزارت (صنعت، معدن و تجارت) ارجاع میدهد.
در حالی که اگر گمرک با استناد ماده قانونی امری را قاچاق تشخیص داده باید جهت احقاق حقوق دولت نسبت به اعلام جرم اقدام نماید. اگر وزارت یا اشخاص دیگری به این موضوع معترض است باید مدارک و مستندات خود را به مراجع قانونی ارسال نماید.
به گزارش خبرآنی، با وجود رسانهای شدن موضوع و پیگیری از سوی یک تشکل مردم نهاد هنوز از سوی گمرک ایران و گمرک فرودگاه امام خمینی در این خصوص اعلام نظری صورت نگرفته است.
سوالات مهمی در خصوص این پرونده وجود دارد به عنوان مثال چه مدت شرکت قطعه ساز از این رویه استفاده کرده و آیا توقیف محموله اخیر آن طور که دیده بان شفافیت اعلام کرده در راستای ورود دادستانی تهران بوده یا گمرک راسا اقدام به توقیف کالا کرده است.
همچنین همانطور که در مکاتبه سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت نیز تاکید شده، گمرک باید وظایف قانونی خود را انجام دهد و درصورت وقوع جرم باید اعلام جرم قاچاق انجام دهد و مشخص نیست تحت چه عنوانی با وزارت صمت مکاتبه شده است؟
در مکاتبه زیر که از سوی (...) از مسئولان ارشد گمرک با وزرات صمت انجام شده صراحتا بر شمول بند ر ماده 122قانون امور گمرکی (بحث اغفال مشتری) تاکید شده است.
گفتنی است، جلالی نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن خودروی استان تهران با اشاره به اقدام اخیر گمرگات کشور در مخدوش نمودن علامت تجاری قطعات مجاز خودرو که در داخل تولید نمیشود، گفت: افزایش تولید داخلی و رفع تحریم نیازمند مساعدت گمرک و وزارت صمت است.
این درحالی است که شهریاری در این خصوص معتقد است، واردات قطعه ارزان از چین به اسم تولید قطعه در داخل کشور توسط عدهای در سالهای گذشته سبب شد بسیاری از تولیدکنندگان واقعی از چرخه رقابت حذف شوند. اما پس از چند برابر شدن نرخ ارز، دیگر واردات قطعه به اسم تولید داخل صرفه اقتصادی نداشت و همین امر نیز کمبود در بازار قطعه را رقم زد.
همانطور که مشخص است موضوع این پرونده با ورود افراد و سازمانهای مختلف دارای اهمیت بلقوه است و سکوت مسئولان گمرک فرودگاه امام خمینی در خصوص جزییات این پرونده و نحوه عملکرد این شرکتها در سنوات قبل سوال برانگیز است.
انتهای پیام/