به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اختلال در مغز همیشه نگرانکننده است. حالا اگر این اختلال به گونهای باشد که فرد دچار تشنجهای بسیار و از دست دادن هوشیاری باشد. اینها بخشی از علائم بیماری صرع است. حال محققان در داخل کشور به دنبال ارائه راهکارهای نوین برای این بیماران هستند.
سلولهای تشکیل دهنده مغز در ارتباط خاص با یکدیگر قرار دارند. حال اگر این ارتباط به هر علتی از بین برود عملکرد مغز دچار آسیب میشود که در این صورت اختلالات زیادی از جمله شناختی را ایجاد میکند.
بیماری صرع یکی از عللی است که میتواند این اختلال را ایجاد کند. در این بیماری فعالیت نورونها در مغز بیش از حد زیاد و به نوعی ارتباط آنها از حالت نرمال خارج میشود. در این صورت بیمار عوارضی نشان میدهد که میتوان به بروز اصوات و ترشحات بزاق اشاره کرد. اگر به روشی دست یابیم که شدت تشنج را کاهش دهیم به کمک آن میتوان اختلال شناختی را نیز در این بیماران کاهش دهیم.
جمعی از متخصصان دانشگاه تربیت مدرس در آزمایشگاه صرع گروه فیزیولوژی این دانشگاه مطالعات وسیعی در زمینه صرع و تشنج انجام دادند تا به راههای جدید درمان و شناسایی مکانیسمهای درگیر ایجاد اختلال دست یابند. تحقیقات آنها دراین زمینه با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری در حال انجام است تا گامها برای درمان و کاهش اختلال در این بیماران با قدرت بیشتر برداشته شود.
همچنین سال گذشته بود که «تکنیک اوپتوژنتیک» توسط محققان و متخصصان این دانشگاه راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت تا دستیابی به راهکارهای جدید درمانی، شناسایی بهتر مکانیسمهای درگیر در ایجاد اختلالات شناختی در بیماران مبتلا به صرع سرعت گیرد.
البته ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی برای درمان این بیماری در سراسر کشور اقدامات دیگری نیز انجام داده است که میتوان به تجهیز بیمارستان شهید چمران شیراز به دستگاه الکتروکورتیکوگرافی ۶۴ کاناله برای کمک به درمان بیماری صرع اشاره کرد.
این بیماری اگر به سرعت تشخیص داده شود عوارض ناشی از آن کاهش و کیفیت زندگی بیمار افزایش مییابد.
بیماری صرع یک اختلال مغزی به شمار میرود که فعالیتهای طبیعی نورون ها در مغز را مختل میکند و این اختلال عوارضی همچون تشنج گرفتگی عضلانی و از دست دادن هوشیاری را در پی دارد. یکی از مشکلات اساسی بیماران صرعی، اختلال در فرآیندهای شناختی، مانند حافظه و یادگیری است.