الاخبار: شیعیان، سنی‌ها و مسیحیان ماموریت دیاب را با بن‌بست روبه‌رو کرده‌اند

درحالی که تلاش‌ها و مذاکرات گروه‌های سیاسی لبنان درباره تشکیل دولت به جایی نرسیده است و بیشتر مسؤولان از زیر بار مسؤولیت‌های خود شانه خالی کرده‌ و به نوعی نخست‌وزیر مکلف را تنها گذاشته‌اند، مردم دیگر چاره‌ای جز این ندارند که خود زمام اوضاع را در دست بگیرند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، لبنانی‌ها به حال خود رها شده‌اند. دولت برای خروج از فروپاشی و حل بحران یا حتی کاهش شدت آن تلاشی نمی‌کند از این رو دولت در آینده نزدیک تشکیل نمی‌شود. دولت موقت فعالیتی ندارد تا کمی از خلأ را پر کند و حسان دیاب نیز از تصدی پست نخست‌وزیری انصراف نمی‌دهد. مسؤولان سیاسی حسرت فرصتی را می‌خورند که هفته گذشته دست داده بود. دوشنبه گذشته دولت تنها یک گام با اعلام تشکیل فاصله داشت.

اختلافات بر سر وزارت خارجه باعث شد دولت تشکیل نشود. زمانی که دیاب از شرط دادن پست وزارت خارجه به دمیانوس قطار و محول کردن وزارت اقتصاد به او در ازای دادن پست وزارت خارجه و دفاع به جریان آزاد ملی کوتاه آمد از عین التینه با این پیشنهادات مخالفت شد. نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در آن زمان نامه‌ای را از میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان دریافت کرد که در آن خواهان تشکیل دولت سیاسی شده بود که قادر به مقابله با تحولات منطقه‌ای بزرگی باشد که با ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمله آمریکا آغاز شد.

بری با این پیشنهاد با تأکید بر بازگشت به دولت تکنوسیاسی همسو شد. او به تدریج از این پیشنهاد برای تسهیل روند تشکیل دولت و از نامزد اول آن یعنی سعد حریری به نفع توافق با مکلف شدن دیاب کوتاه آمد. اما عون به دنبال توافقی که میان دیاب و جبران باسیل، وزیر خارجه صورت گرفت از پیشنهاد خود منصرف شد. باسیل به دنبال مذاکره برای بالا بردن تعداد وزرا به ۲۴ تن بود. بری با این پیشنهادات مخالفت کرد. بعد از آن باسیل اعلام کرد در دولتی که احزاب سیاسی نباشند شرکت نمی‌کند این یعنی عدم مشارکت حزب الله در این دولت دقیقا مثل زمانی که بری با مشارکت در دولتی که سعد حریری قصد داشت حزب الله را از آن دور کند، مخالفت کرد.

این یعنی تشکیل دولت بدون دو طرفی که تمام سهم شیعیان را در پارلمان در اختیار دارند محال خواهد بود. همچنین گفته می‌شود جریان آزاد ملی قصد دارد فردا (سه‌شنبه)‌ عدم مشارکت در دولت را اعلام کند. این یعنی دو طرف مسیحی که بیشترین تعداد کرسی را در پارلمان دارند یعنی جریان آزاد ملی و القوات اللبنانیه وابسته به سمیر جعجع خارج از دولت خواهند بود همانطور که طرف سنی که بیشترین کرسی را دارد هم خارج از دولت خواهد بود. به طور خلاصه حسان دیاب با مشکل مواجه است. تمامی راه‌های ارتباطی بسته شده است. او از تشکیل دولت عاجز است. اما روی سکوی محکمی نشسته است که عنوان آن این است: نه امکان لغو مکلف شدن وی برای پست نخست‌وزیری وجود دارد و نه مهلتی برای تشکیل دولت. دو احتمال باقی می‌ماند. یا دولت با شخصیت‌های تکنوسیاسی تشکیل شود یا حسان دیاب دولت را به روش خود تشکیل دهد. با این امید که رئیس‌جمهوری دستورات آن را امضا کند قبل از اینکه پارلمان رأی عدم اعتماد بدهد. احتمال انصراف دیاب از تصدی پست در زمان کنونی بعید است اما اگر وضعیت به همین منوال باقی بماند بعید نخواهد بود.

همه این اتفاقات درحالی رخ می‌دهند که سعد حریری بی‌تفاوت است و به محض مکلف شدن دیاب شانه از زیر بار مسؤولیت‌هایش خالی کرد در حالیکه فراموش کرده که هنوز مسؤول اول قوه مجریه است هرچند که لبنان در مرحله دولت موقت است. او از وظایفش در لبنان دست کشید اما از وظایفش در خارج دست نکشیده است. برای تسلیت گفتن به مناسبت درگذشت سلطان قابوس به عمان رفت. اما نخست‌وزیر مکلف هیچ قدرتی در قانون اساسی ندارد تا برای تشکیل دولت تلاش کند. حتی با اینکه او مکلف شده اما حریری حق ندارد تنها فروپاشی کشور را مشاهده کند و دست از مسؤولیت‌هایش بردارد.

البته تنها حریری دست از مسؤولیت‌هایش برنداشته بلکه هر طرفی که با تشکیل دولت در ارتباط است مسؤول است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.