اندونزی جنگنده‌ها و کشتی‌هایش را به آبهای مورد مناقشه با چین گسیل کرد

ارتش اندونزی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، این کشور جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی خود را به منظور گشت‌زنی در نزدیکی جزایرش در نزدیک دریای چین جنوبی مستقر کرده است؛ اقدامی که به تنشهای این کشور با پکن پس از آن که جاکارتا از تجاوز کشتی های آن به آبهای خود خبر داد دامن می‌زند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی امروز (چهارشنبه) در اقدامی مناقشه برانگیز عازم آبهای غنی از شیلات پیرامون جزایر ناتونا شده است؛ جزایری که با مناطق مورد مناقشه دریای چین جنوبی هم‌مرز هستند.

ارتش اندونزی اعلام کرد، هشت کشتی جنگی و چند جنگنده‌ خود را در آستانه سفر ویدودو مستقر ساخته تا بر حاکمیت خود بر این منطقه تاکید کند.

ویدودو به خبرنگاران گفت: من بارها گفته‌ام که جزایر ناتونا جزو اراضی حاکمیتی ما هستند.

او ادامه داد: در این مورد جای هیچ گونه بحثی وجود ندارد و امیدوارم این مساله روشن شده باشد.

دولت اندونزی اعلام کرد، ورود یک کشتی گارد ساحلی چین به منطقه اقتصادی انحصاری این کشور را تشخیص داده است.

فجار تری روهادی، سخنگوی نیروی دریایی اندونزی اظهار کرد: ما هشت کشتی جنگی خود را مستقر کرده‌ایم.

نیروی هوایی اندونزی هم اعلام کرد، جنگنده‌های این نیرو نیز مستقر شده‌اند.

رونی ایریانتو مونینگکا، مقام ارشد نیروی هوایی اندونزی گفت: به پرسنل ما دستور داده شده دست به هیچ اقدام تحریک آمیزی نزنیم و تنها تمرکز ما بر حفاظت از اراضی خودمان باشد.

وزارت امور خارجه چین این حادثه را کم اهمیت دانسته و عنوان کرد: هیچ مناقشه ای در مورد حاکمیت ارضی میان پکن و جاکارتا وجود ندارد هر چند که دو طرف ادعاهایی معارض بر سر حقوق دریایی در دریای چین جنوبی دارند.

اندونزی اعلام کرده نسبت به دریای چین جنوبی ادعای ارضی نداشته اما تعرض های چین که یک شریک تجاری بزرگش است، به آبهای خود را تحمل نمی‌کند.

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری در پکن امروز گفت: ما مایل به تداوم مدیریت مناسب اختلافات با اندونزی هستیم.

وی تصریح کرد: چین و اندونزی همواره از طریق مجاری دیپلماتیک ارتباطشان را در مورد این موضوع حفظ کرده‌اند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.