سازمان ملل: توافقنامه طرابلس و آنکارا نزاع لیبی را سریع‌تر بین‌المللی می‌کند

فرستاده سازمان ملل به لیبی اعلام کرد: دو توافقنامه امضا شده میان دولت وفاق ملی لیبی با آنکارا باعث "تشدید تنش و درگیری‌ها" می‌شود و در تسریع بین‌المللی کردن و گسترش دایره این درگیری‌ها به ویژه در زمینه دریایی نقش خواهند داشت.

به گزارش خبرآنی، به نقل از سایت ارم نیوز، غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی "لوموند" خاطرنشان کرد: دو توافقنامه امضا شده میان دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز السراج با ترکیه باعث تشدید تنش و درگیری‌ها از طریق کشیده شدن آن به مناطق دور از لیبی می‌شود.

وی در ادامه افزود: این امر در تسریع بین‌المللی کردن این درگیری و توسعه آن به ویژه در زمینه دریایی و همچنین تنش نظامی به معنای واقعی سهم به سزایی دارد.

سلامه در خصوص افزایش مداخله کشورهای خارجی طی هفته‌های اخیر در لیبی تصریح کرد: امیدم از بین رفته است و تلاش ناامیدانه‌ای داشته‌ام پس از ۹ ماه درگیری در طرابلس شورای امنیت هیچ قطعنامه‌ای برای آتش بس صادر نکرده است.

وی گفت: این امر منجر به افزایش مداخله‌های خارجی و افزایش خطرات آن می‌شود.

فرستاده سازمان ملل به لیبی در پاسخ به سوالی در خصوص قطعنامه ممنوعیت صادرات تسلیحات به لیبی خاطرنشان کرد: تنها بازیگران منطقه‌ای نیستند که این ممنوعیت را نادیده می‌گیرند و آن را نقض می‌کنند بلکه اعضای شورای امنیت نیز آن را نقض می‌کنند. بنابراین ما با یک وضعیت بسیار خطرناک روبه‌رو هستیم تا جایی که اعتبار سازمان ملل را در بوته آزمایش قرار می‌دهد.

پیشتر دولت وفاق ملی لیبی از آنکارا خواسته بود کمک هوایی، زمینی و دریایی برای مقابله با حملات نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" تحت فرماندهی خلیفه حفتر ارائه دهد.

بعد از سال ۲۰۱۱ میلادی که معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در جریان ناآرامی‌ها با حمایت ناتو بعد از چهار دهه ماندن در قدرت برکنار و کشته شد، این کشور نفت‌خیز  بحران‌های جدیدی به خود دید. لیبی از آن زمان شاهد ظهور دو رقیب در کرسی قدرت بوده است؛ خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی در قسمت شرق این کشور و دیگری دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.