اعتراض چین به "نیروی فضایی" آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) اقدام آمریکا برای تشکیل "نیروی فضایی" را "تهدیدی مستقیم برای صلح و امنیت فضا" دانست.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت، پکن عمیقا نگران این مساله است و شدیدا با آن مخالفت می‌کند.

این سخنگو در نشست هفتگی تاکید کرد: اقدامات مرتبط آمریکا، نقض فاحش اجماع بین‌المللی درباره استفاده صلح‌آمیز از فضا، تضعیف‌کننده تعادل و ثبات و تهدیدی مستقیم برای صلح و امنیت فضاست.  

دولت آمریکا می‌گوید تهدیدهای فضایی به ویژه از سوی روسیه و چین رو به افزایش است، از این‌رو ایالات متحده آمریکا باید پاسخ قاطعی برای این تهدیدها داشته باشد. این پاسخ قرار است نیروی ششم ارتش ایالات متحده آمریکا، یعنی "نیروی فضایی" باشد.

پیشنهاد تشکیل نیروی فضایی از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا مطرح شد. دونالد ترامپ ماه مارس پیشنهاد کرده بود که نیروی فضایی ارتش آمریکا تشکیل شود. او این پیشنهاد را دو ماه بعد به پنتاگون فرستاد تا "راهکارهای مهم تأسیس نیروی فضایی به عنوان ششمین بازوی ارتش آمریکا مشخص شوند".

برنامه فضایی چین هم پیشرفت‌هایی داشته است. پنتاگون فوریه گذشته در گزارشی تاکید کرد، روسیه و چین به شدت در تلاش برای تولید فناوری‌هایی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد ماهواره‌های آمریکا و متحدان را در زمان بحران یا درگیری نابود کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین با رد این نگرانی‌ها، آن‌ها را "سخنان غیر سازنده بی‌اساس" که صرفا برای توجیه اقدامات آمریکاست، توصیف کرد. او گفت، چین با نظامی‌سازی فضا قاطعانه مخالف است و باور دارد که پیمان‌های بین‌المللی برای کنترل سلاح در فضا باید مورد مذاکره قرار بگیرد.

او گفت: امیدواریم که جامعه جهانی به ویژه قدرت‌های مهم مربوطه یک رفتار محتاطانه و مسئولانه را برای جلوگیری از تبدیل شدن فضا به میدان نبرد جدید اتخاذ کنند و با هم برای حفظ صلح و آرامش پایدار در فضا تلاش کنند.

دونالد ترامپ طی روزهای گذشته قانون تاسیس نیروی فضایی آمریکا را امضا کرد. این جدیدترین نیروی نظامی ارتش آمریکا در هفتاد سال اخیر خواهد بود. ترامپ در مراسم امضای این قانون که در یک پایگاه ارتش در نزدیکی واشنگتن برگزار شد، فضا را "جدیدترین حوزه جنگ در جهان" توصیف کرد. تاسیس این نیروی جدید، بخشی از لایحه دفاعی ۷۳۸ میلیارد دلاری است که به تازگی به تصویب مجلس نمایندگان و مجلس سنا رسید.

انتهای پیام

برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.