استفاده از دستگاه شوک برای پاکسازی آلاینده‌های هسته‌ای

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از نیواطلس، در این روش از یک دستگاه انتشار امواج که برای انتشار شوک استفاده می‌شود و دستگاه الکترودیالیز شوک نامیده می‌شود برای انتشار موج در آب و جدا کردن آلاینده‌ها از آن بهره گرفته می‌شود.

آب‌هایی که در راکتورهای هسته‌ای برای خنک کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند، آلوده به اجزا و ذرات خطرناکی هستند که جدا کردنش کار ساده ای نیست. محققان برای یافتن راهی ایمن و مقرون به صرفه از نظر اقتصادی برای شناسایی و خارج کردن این اجزای آلوده، یک دستگاه الکترودیالیز شوک که برای جداکردن نمک از آب دریا مورد استفاده بوده است را دستکاری کرده و به کار گرفتند.

این دستگاه با ارسال امواج الکتریکی یونیزه شده از طریق یک مجرای متخلخل، می‌تواند جریان آب را پاکسازی کند. بررسی‌هایی که از طریق نمونه اولیه دستگاه مذکور انجام شده نشان می‌دهد از آن می‌توان برای پاکسازی ۱۰ میلیون متر مکعب آب در روز استفاده کرد.

دستگاه یادشده قادر به حذف ۹۹.۵ درصد از کبالت‌ها و سزیم های رادیواکتیو از آب است، ولی نمی‌تواند اسید بوریک و لیتیوم را از آب رادیواکتیو حذف کند. لذا یک سوم آلودگی آب‌های مورد استفاده در راکتورهای هسته‌ای حتی در صورت استفاده از دستگاه یادشده برجای می‌ماند.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.