البرغوثی، سعدات و یونس، ۳ اسیر مهمی که فلسطینی‌ها خواهان آزادی‌شان هستند

مروان البرغوثی و احمد سعدات، دو اسیر زندان‌های رژیم صهیونیستی در رأس لیست تبادل اسرا یا آزادی‌شان در هرگونه توافقی میان فلسطینی‌ها و اسرائیل هستند. کریم یونس نیز که از ۳۷ سال پیش در زندان‌های رژیم صهیونیستی است جزو اسرایی است که در این لیست قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرآنی، به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، مروان البرغوثی و احمد سعدات دو اسیر زندان‌های رژیم صهیونیستی اهمیت زیادی برای فلسطینی‌ها دارند چراکه البرغوثی بالاترین مسؤول جنبش فتح است که توسط اسرائیل بازداشت شده و سعدات نیز بالاترین مسؤول جبهه مردمی فلسطین است. تشکیلات خودگردان فلسطین در توافق‌های قبلی خواهان آزادی این دو مسؤول شده بود. جنبش حماس نیز آن‌ها را در رأس اسرایی قرار داده که در هرگونه معامله احتمالی با رژیم صهیونیستی نامشان مطرح خواهد شد.

البرغوثی و سعدات حدود ۲۵ سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی بوده‌اند. در گزارش هیئت امور اسرا آمده است که البرغوثی سال ۱۹۷۶ زمانی که دبیرستانی بود بازداشت شد. او سری اول پنج سال در بازداشت به سر برد در حالیکه ۱۱ بار بازداشت شده است. یک بار سال ۱۹۸۵ بازداشت اداری شد. طی انتفاضه اول مقامات رژیم صهیونیستی او را بازداشت و به اردن تبعید کردند. او هفت سال در اردن ماند و سال ۱۹۹۴ به کرانه باختری بازگشت. بار دیگر ۱۴ آوریل ۲۰۰۲ بازداشت شد. البرغوثی سال ۲۰۱۹ برای هجدهمین بار وارد زندان‌های رژیم صهیونیستی شد. پنج بار حکم حبس ابد و یک حکم حبس ۴۰ سال برای او صادر شده است.

سعدات نیز بارها از سال ۱۹۶۹ بازداشت شده است. او فوریه ۱۹۶۹ به مدت سه ماه و آوریل ۱۹۷۰ به مدت ۲۸ ماه و مارس ۱۹۷۳ به مدت سه ماه بازداشت شد. سعدات مه ۱۹۷۵ به مدت ۴۵ روز، مه ۷۶ به مدت چهار سال بازداشت شد. مجددا نوامبر ۸۵ به مدت دو سال و نیم و اوت ۸۹ به مدت ۹ ماه و اوت ۱۹۹۲ به مدت ۱۳ ماه بازداشت شد. اما آخرین بار ۱۴ مارس ۲۰۰۶ بازداشت شد. سعدات سال ۲۰۱۹ وارد چهاردهمین سال حبس خود می‌شود. او به ۳۰ سال حبس محکوم شده است.

مروان البرغوثی متولد سال ۱۹۵۹ در شهرک کوبر در استان رام الله و البیره است. او اولین عضو کمیته مرکزی فتح و اولین نماینده فلسطین است که مقامات رژیم صهیونیستی او را بازداشت کردند و حکم حبس ابد برای او صادر شده است. او زمانی که ۱۵ ساله بود برای اولین بار بازداشت شد. در سال ۱۹۸۳ به مدت سه سال رئیس شورای دانشجویان بود و جنبش جوانان فتح را تأسیس کرد. سال ۱۹۸۶ رژیم اشغالگر اسرائیل او را تبعید کرد و مجددا بازداشت شد. سال ۱۹۸۹ به عنوان عضو شورای انقلابیون فتح انتخاب شد. آوریل ۱۹۹۴ به کرانه باختری بازگشت و سال ۱۹۹۴ به عنوان معاون فیصل الحسینی، رهبر برجسته و دبیر فتح در کرانه باختری و در سال ۱۹۹۶ به عنوان عضو شورای قانونگذاری فتح انتخاب شد.

طی انتفاضه الاقصی در سال ۲۰۰۰ مقامات رژیم صهیونیستی او را به تأسیس فرماندهی گردان‌های شهدای الاقصی، شاخه نظامی فتح متهم کردند. ۱۵ آوریل ۲۰۰۲ نیروهای رژیم صهیونیستی طی یورش به شهرهای کرانه باختری او را بازداشت کردند و ماه‌ها در معرض شکنجه قرار گرفت. برای بیش از ۱۰۰۰ روز در سلول انفرادی بود و پنج بار به حبس ابد محکوم شد.

سال ۲۰۱۰ البرغوثی در زندان مدرک دکترای علوم سیاسی خود را از مرکز پژوهش‌های وابسته به اتحادیه عرب گرفت، البرغوثی تعدادی کتاب نیز طی سال‌های اسارت خود نوشته است که از جمله آن "۱۰۰۰ روز در سلول انفرادی" است.

احمد سعدات

سعدات پست دبیرکلی جبهه مردمی آزادیبخش فلسطین را در اختیار دارد. سال ۱۹۵۳ در شهرک دیرطریف در الرمله به دنیا آمد و با خانواده‌اش به شهر البیره مهاجرت کرد. او مدرک دیپلم ریاضی دارد. سال ۱۹۶۹ به جبهه مردمی پیوست و در چهارمین کنفرانس سال ۱۹۸۱ به عنوان عضو کمیته مرکزی این جبهه انتخاب شد. او زمانی که در بازداشت اداری بود در پنجمین کنفرانس سال ۱۹۹۳ به عنوان عضو کمیته مرکزی و دفتر سیاسی انتخاب شد.

سعدات عضو کمیته شاخه جبهه مردمی و از سال ۱۹۹۴ مسؤول شاخه کرانه باختری بود. او سال ۲۰۰۰ به عنوان عضو کمیته مرکزی کل و دفتر سیاسی در ششمین کنفرانس ملی و سال ۲۰۰۱ به عنوان دبیرکل این جبهه انتخاب شد.

بیش از چند بار بازداشت شده است. سه بار در سال‌های ۱۹۹۵ و۱۹۹۶ از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین بازداشت شده است. اسرائیل بعد از ترور وزیر اسبق گردشگری این رژیم در سال ۲۰۰۱ او را بازداشت کرد. در نهایت یاسر عرفات توافقی را با آمریکا و انگلیس برای انتقال سعدات از زندان اریحا امضا کرد.

اول مه ۲۰۰۲ سعدات و همکارانش که اسرائیل آن‌ها را به قتل زئیفی متهم کرده بودند به زندان اریحا منتقل شد. اما اسرائیل ۱۴ مارس ۲۰۰۶ به این زندان حمله و سعدات و دوستانش را بازداشت کرد.

۶۰۰۰ اسیر

علاوه بر البرغوثی و سعدات درحال حاضر حدود ۶۰۰۰ اسیر از میان یک میلیون اسیر فلسطینی از زمان اشغال کرانه باختری و نوار غزه توسط اسرائیل این تجربه را پشت سر گذاشته‌اند. از جمله این‌ها کریم یونس است که قدیمی‌ترین اسیر فلسطینی محسوب می‌شود. او ۳۷ سال در زندان بوده است. ششم ژانویه ۱۹۸۳ بازداشت و حکم حبس ابدش صادر شد. قرار بود طی سری چهارم براساس توافق محمود عباس با اسرائیل در سال ۲۰۱۳ آزاد شود اما دولت اسرائیل از زیر بار تعهد خود برای آزادی سری چهارم که شامل ۳۰ اسیر بود شانه خالی کرد.

یونس ۲۴ دسامبر ۱۹۵۶ در روستای عاره در داخل فلسطین متولد شد. ششم ژانویه ۱۹۸۳ زمانی که مشغول سخنرانی در دانشگاه بن گوریون بود بازداشت شد.

وی به آموزش خود در زندان ادامه داد و نظارت بر روند آموزش دانشگاهی اسرا را برعهده داشت. او دو کتاب به نام‌های "واقعیت سیاسی در اسرائیل" و "نزاع ایدئولوژیک و حل و فصل" دارد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.