به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، تعطیلات پیاپی مدارس آن هم به دلایل مختلف از برف و باران گرفته تا آلودگی هوا، حالا سال تحصیلی جاری را به یکی از رکورددارترینها در تعطیلات مدارس تبدیل کرده است.
دانشآموزان تهران در همین سال تحصیلی به دلایلی مختلف به ویژه آلودگی هوا، 9 روز تعطیل بودند و حالا این تعطیلات پیشبینی نشده آنقدر زیاد شده است که معلمان از مطالب انباشتشده کتابهای درسی و از سوی دیگر نزدیک بودن امتحانات پایانی دانشآموزان خبر میدهند.
تعطیلی مدارس برای حفظ سلامت دانشآموزان
البته در شرایطی که مسئولان برای کنترل آلودگی هوا راهکار موثری ندارند، تعطیلی مدارس نه با هدف کاستن از میزان آلودگیها بلکه فقط برای حفظ سلامتی دانشآموزان اجرا میشود.
هر چند هنگام آلودگی، شرط نخست حفظ سلامتی دانشآموزان به ویژه کودکان دبستانی است بنابراین گریزی از تعطیلات وجود ندارد اما تا چه زمانی قرار است در انفعال دستگاههای مسئول و اتخاذ یک راهکار جدی برای مقابله با آلودگیهوا به تعطیلی مدارس برای حفظ سلامت دانشآموزان پناه ببریم.
باید به این موضوع توجه داشت که آلودگی هوا علاوه بر سلامت دانشآموزان، زنگ ورزش و ساعات آموزش آنها را میبلعد، در طول سال تحصیلی زنگ ورزش که از قضا از ساعات مورد علاقه دانشآموزان است به بهانه آلودگی هوا بارها تعطیل میشود و در این میان تنها فرصت دانشآموزان برای تحرک در زنگ ورزش آن هم در شرایطی که مجبور به زندگی آپارتمان نشینی هستند، از دستشان میرود.
موضوع مهمتر دیگر از دست رفتن ساعات آموزش دانشآموزان با این تعطیلات ناخواسته است و نتیجه آن هم میشود تدریس سریع مطالب کتابهای درسی بدون تعمیق یادگیری آن هم در کلاسهای شلوغ مدارس دولتی که در شرایط عادی هم فرصت کافی برای تعمیق یادگیری دانشآموز وجود ندارد.
اگر در آلودگی هوا مدارس تعطیل نشود دانشآموزان آسیب میبینند
محمدرضا راضی دبیر ادبیات یکی از مدارس شهر تهران است که درباره تأثیر منفی تعطیلات پیاپی مدارس به خبرآنی گفت: البته این را بگویم که در روزهای آلودگی هوا در منطقهای که بنده تدریس میکنم علاوه بر سوزش چشمها واقعاً تنفس هم دشوار است اما اگر در این شرایط مدارس تعطیل نشوند واقعاً ظلم در حق سلامتی دانشآموزان به ویژه کودکان دبستانی است چون دانشآموزان، زنگ تفریح به حیاط مدرسه میروند و حتی میدوند و همین باعث تنفس هوای آلوده میشود.
این معلم گفت: در شرایطی که هیچ راهکاری برای مقابله با آلودگی هوا نیست و مدارس بارها تعطیل میشوند، زمان زیادی از ساعات آموزش از دست میرود، امسال به همین دلیل امتحانات از هفته دوم دی ماه شروع میشود هر چند که معتقدم ایراد اصلی را باید به سازماندهی مطالب کتابهای درسی گرفت.
چه اصراری به حجم زیاد کتابهای درسی دارند؟
وی ادامهداد: به عنوان مثال در کتاب فارسی، 17 درس وجود دارد که تدریس بعضی دروس دو جلسه زمان نیاز دارد یعنی حدود 20 جلسه در حالیکه 24 هفته درسی داریم که تعدادی هم به تعطیلات رسمی میخورد در این شرایط اگر ما یکسره درس هم بدیم، فرصتی برای امتحان نیست. خب چرا حجم کتابهای درسی را کم نمیکنند چه اصراری به این حجم زیاد است؟ آن هم کتاب فارسی که بیشتر به کتاب دینی شباهت پیدا کرده است.
این معلم گفت: مقصر سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است که کتابهای درسی را تدوین میکند، هیچ آمایش کیفی و به ویژه کمّی روی حجم و محتوای کتابها ندارند و گویی فقط از سر رفع تکلیف میخواهند کاری کرده باشند، یکی از همکاران که معلم ریاضی است میگوید، مجبورم در زنگهای تفریح، بچهها را قانع کنم که در کلاس درس بمانند تا بتوانم مطالب را درس بدهم، با این تعطیلاتی که پیش میآید آیا واقعاً میشود ریاضی را سریع درس داد و رد شد در این حالت دانشآموزان یاد میگیرند؟
ایرانیها 4900 ساعت بیشتر از دانشآموزان سایر کشورها درس میخوانند؟
همین چند مدت قبل بود که برخی مسئولان آموزشوپرورش از جمله سرپرست وقت این وزارتخانه و معاون برنامهریزی و توسعه منابع بارها مطرح کردند که زمان آموزش در مدارس ایران 4900 ساعت بیشتر از استانداردهای جهانی است و دانشآموزان ایرانی 12900 ساعت آموزش در مدارس دریافت میکنند.
به صحبتهای علی الهیار ترکمن معاون وزارت آموزشوپرورش در اینباره دقت کنید: ما با حجم بالای آموزش مواجهیم، دانشآموزان در ایران 12 هزار و 900 ساعت درس میخوانند در حالی که این عدد در جهان کمتر از 9 هزار ساعت است و همین امر روی ساماندهی منابع اثر میگذارد.
با این حال کارشناسان براین باورند که 12900 ساعت آموزش در مدارس ایران فقط در اسناد بالادستی ذکر شده است و در میدان عمل یعنی مدارس خبری از این میزان آموزش نیست و حتی دانشآموزان 30 روز آموزشی را از دست میدهند!
مسعود کبیری عضو پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش در اینباره به خبرآنی گفت: مسئولان آموزشوپرورش مدتی قبل میگفتند، زمان آموزش در مدارس ایران بیشتر از استاندارد جهانی است، ایرانیها 4900 ساعت بیشتر از دانشآموزان سایر کشورها درس میخوانند و 12900 ساعت زمان آموزش در مدارسمان داریم، مبنای رسیدن به این زمان بدین شیوه است که میگویند براساس سند تحول بنیادین دانشآموزان دوره ابتدایی باید 925 ساعت، متوسطه اول 1110 ساعت و متوسطه دوم 1320 ساعت آموزش ببینند. این زمان آموزش وقتی در تعداد پایههای تحصیلی ضرب میشود عدد حاصل به 12900 ساعت نزدیک است، 12900 ساعت زمان رسمی آموزش است که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده و اگر این زمان آموزش در مدارس ارائه شود، مشکلی نداریم اما واقعیت این است که سال تحصیلی گذشته در دوره ابتدایی دانشآموزان حداکثر 155 روز در مدرسه بودند و در مجموع 4650 ساعت آموزش دیدند که 1000 ساعت از زمان تعیینشده آموزش کمتر است.
دانشآموزان 30 روز هم کمتر آموزش میبینند
وی معتقد است اگر در طول سال تحصیلی، کلاسهای درس هر روز هم تشکیل شود، یک دانشآموز ابتدایی 155 روز به مدرسه میرود و در مواقع آلودگی هوا در برخی استانها مانند خوزستان حدود 20 تا 25 روز تعطیل میشوند از سوی دیگر در ایام نزدیک به عید نوروز، مدارس عملاً از 25 اسفند تعطیل میشوند و تمام این مسائل در کنار هم باعث میشود 155 روز آموزش خیلی خوشبینانه تلقی شود و مشخص نیست آموزشوپرورش به عنوان متولی چه سیاستی برای مراقبت از زمان آموزش دارد و چه تدابیری اندیشیده است که اگر به عنوان مثال دانشآموز خوزستانی 20 روز را به دلیل سیل یا آلودگی هوا از دست داد، این زمان آموزش برای او جبران شده و حقی از دانشآموز تضییع نشود.
عضو پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش حتی این را گفت که هماکنون در خوشبینانهترین حالت دانشآموزان 30 روز کمتر آموزش دریافت میکنند و در مدارس عشایری زمان آموزش به شدت کم است بر همین اساس عملکرد مدارس روستایی و عشایری به شدت پایینتر است یعنی 100 نمره از عملکرد مدارس دولتی پایینتر هستند که بخشی از آن به دلیل زمان کمتر آموزش است.
به گزارش خبرآنی، هماکنون به لحاظ میزان روزهای آموزش و اینکه آیا به واقع دانشآموزان ایرانی 4900 ساعت بیشتر از دانشآموزان سایر کشورها در مدرسه آموزش میبینند، اختلاف نظرهای جدی میان مسئولان و کارشناسان وجود دارد؛ به نظر میرسد با توجه به تعطیلات پیشبینینشدهای که به آموزشوپرورش تحمیل میشود تردیدها نسبت به بالاتربودن ساعات آموزش در ایران به شکل جدیتر مطرح است.
انتهای پیام/