به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، احد نویدی عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش در نشست حذف تنوع مدارس درباره مدارس تیزهوشان، اظهار کرد: با تنوع مدارس، داخل کلاس های مدارس دولتی را از تنوع دانشآموزان خالی کردهایم و در حقیقت تنوع را از بین بردهایم. این تنوع مدارس فریبنده و در حقیقت تنوع علیه تنوع است.
وی افزود: بسیاری از کلاسهای خصوصی به ویژه در دوره ابتدایی به نام آمادگی برای ورود به مدارس تیزهوشان است و باید توجه کرد این جایگاه چگونه میتواند به نفع منافع ملی و نظام آموزش و پرورش باشد و چقدر میتواند مخرب عمل کند.
عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش با اشاره به اینکه مدارس تیزهوشان هووی مدارس دولتی است، گفت: درباره مدارس تیزهوشان میتوانیم بگوییم باعث محرومیت مدارس دولتی شده است اگر در سطح کلان نگاه کنیم همسر اول نظام آموزشی مدارس دولتی است و مدارس سمپاد در حکم همسر دوم است.
نویدی ادامه داد: سال 66 آقای اژهای اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان را مصوب میکند و با دو مرکز به زیر مجموعه آموزش وپرورش میپردازد و تا یک دهه قبل صرفا در حوزه ریاضی و فیزیک دانشآموز تربیت میکرد اما در سالهای اخیر این مدارس به سایر رشتهها نیز ورود کردهاند و فشار برای افزایش دانشآموزان تجربی بیشتر است.
وی اضافه کرد: در سال 90، مدارس سمپاد به شکل فزایندهای افزایش یافت و از 439 مدرسه به 660 مدرسه در 92 و تعداد دانشآموزان از 60 هزار به 150 هزار نفر افزایش یافت و ظرفیت کلاسها به 30 نفر افزایش یافت.
عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش همچنین گفت: در بهمن 96 در زمان آقای بطحایی گفتند که آزمون ورودی این مدارس حذف شده است و معتقد بودند به نظام آموزشی لطمه میزند و در تلاش برای محدود کردن آن بودند اما در نهایت گفتند برای دانشآموزان پایه هفتم آزمون ورودی حذف شده است و پس از یک ماه افرادی که قدرت بالایی داشتند لابی کردند و آقای مخبر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت به دلیل دغدغه خانوادههای مدارس سمپاد این شورا در اینباره تصمیم میگیرد و این از مشکلات آموزش و پرورش است که آن را دور میزنند و در نهایت قرار شد این مدارس باقی بماند و آزمون رودی آنها به سنجش هوش تغییر کرد.
نویدی عنوان کرد: هم اکنون حدود 300مدرسه با پوشش 130 هزار دانشآموز داریم و 80 درصد افراد امکان دسترسی برای شرکت در آزمون مدارس سمپاد را دارند و در بحث پایگاه اجتماعی و اقتصادی دانشآموزان اطلاعات دقیقی در دست نیست اما 30 درصد آنها فرزندان معلمان هستند چون میدانند کیفیت بهتر است و تلاش میکنند فرزندان خود را برای قبولی در این مدارس آماده کنند.
وی تصریح کرد: در سال 98 تعداد 174هزار و 343 نفر در آزمون پایه هفتم شرکت کردند و17 هزار نفر قبول شدند و در پایه دهم 130 هزار نفر شرکت و 12 هزار نفر پذیرفته شدند.
عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش گفت: برنامههای آموزش وپرورش برای دانشآموزان مستعد از منظر دیدگاه برابری خواهانه با چالش مواجه است و برخی میگویند این مدارس باعث میشود حاکمیت بی طرفی خود را با توجه به ایجاد مدارس ویژه برای تیزهوشان نقض کرده است، این مدارس براساس موفقیت در آزمونهای ریاضی و علوم دانشآموزان را پذیرش میکنند و نمیتوان گفت مبتنی بر استعداد هستند چون ما انواع مختلفی از استعدادها را داریم.
نویدی اظهار کرد: نقض بیطرفی حاکمیت باعث ایجاد چرخه شوم فلاکت میشود و میتوانیم ادعا کنیم ادامه فعالیت مدارس تیزهوشان در مسیر چرخه فلاکت و نقض عدالت و فراهم کردن فرصتهای برابر آموزش است.
وی ادامه داد: وجود مدارس تیزهوشان آثار مخربی برای دانشآموزان آنجا و کل نظام آموزشی دارد نمیتوانیم از وجود مدارس تیزهوشان هیچ مزیتی را بیرون بکشیم و این مزیت فقط برای خانوادههایی است که فرزندانشان آنجا هستند، اگر خانوادهای از من بپرسد فرزندم را به این مدرسه ببرم یا خیر؛ بنده به عنوان روانشناس میگویم باید مراقب یکخطر باشند تا فرزندشان در بین دانشآموزان تیزهوش تحقیر نشود چون در جایی حضور دارد که تمام رقبا آمادگی کاملی دارند، بعضی از این دانشآموزان به دلیل کسب نکردن نمره لازم اخراج میشوند.
عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش گفت: این شرایط باعث میشود دانشآموزان مدارس دولتی هدفهای خود را کاهش دهند و جامعه و خانواده نیز این القائات را میپذیرد چون برچسب درجه دوم بودن را به آنها زدهایم و الان مدارس دولتی را از استعداد و تجهیزات خوب تهی کردهایم، آیا ما به عنوان معلم با خیال راحت فرزندمان را در مدارس دولتی ثبتنام میکنیم، به صحبتهای خانم ماهروزاده دقت کنید که گفت مدرسه دولتی خوب پیدا نکردهایم، الان اطمینان به مدارس دولتی وجود ندارد و این مدارس از معلم و دانشآموز خوب تهی شده است و این نقض بارز بیطرفی حاکمیت است.
نویدی افزود: اصلا حاکمیت هم نمیداند از این مدارس چه هدفی را دنبال میکند یکی از دلایلی که میشنویم برای ادامه فعالیت مدارس تیزهوشان میگویند نظر رهبر انقلاب مساعد است اما نباید با توسل به این مسیله بگوییم مدارس تیزهوشان باید توسعه یابند، تربیت تیزهوشان برای منافع ملی چه کار کرده است، متاسفانه افراد تیزهوش را پس از دانشگاه رها میکنیم.
وی همچنین گفت: نمیتوانیم مدارس دولتی را به جای درجه دوم برای محرومان تبدیل کنیم و این انحراف از اهداف نظام مستضعفان و انقلاب است، مراجع تصمیمگیر باید هوشیار باشند.
عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش در پایان متذکر شد: وجود مدارس تیزهوشان مدارس دولتی را تخریب کرده است.
انتهای پیام/