دادستان کل سودان: حکم البشیر "غیرمنصفانه" بود/ صدور حکم اعدام در برخی پرونده‌ها محتمل است

دادستان کل سودان با "غیرمنصفانه" خواندن برخورد هیات قصایی با پرونده عمر البشیر اعلام کرد، هنوز پرونده‌هایی در انتظار البشیر است که احتمالا مجازات هر کدام از آن‌ها اعدام است.

به گزارش خبرآنی، تاج السر علی الحبر، دادستان کل سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد: تعدادی از پرونده‌ها براساس ماده ۱۳۰(قتل عمد)، جنایت‌ علیه بشریت و تلاش برای زیرپا گذاشتن قانون اساسی در انتظار عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان است که مجازات هر کدام از این جنایت‌ها اعدام است.

وی گفت: دادستانی کل درحال حاضر مشغول تحقیقات درباره جنایت‌هایی است که عمر البشیر و شخصیت‌های نظام وی از سال ۱۹۸۹ تا زمان سرنگونی‌اش در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ مرتکب شده‌اند که ازجمله آن قتل معترضان و نقض حقوق بشر است.

رهبران ارتش ۱۱ آوریل نظام البشیر را تحت فشار اعتراضات مردمی که دسامبر ۲۰۱۸ به خاطر وخامت اوضاع اقتصادی آغاز شده بود سرنگون کردند.

الحبر افزود: جنایت‌هایی که البشیر و نظامش مرتکب شده‌اند شامل جنایت‌ علیه بشریت در دارفور، جبال النوبه و نیل آبی، جنایت تجاوز، شکنجه، آدم ربایی و فساد مالی است که میزان آن به میلیاردها دلار می‌رسد.

دادگاه کیفری سودان شنبه البشیر را به دو سال حبس در یک مرکز اصلاح اجتماعی محکوم کرد.

دور انتقالی در سودان ۲۱ اوت آغاز شد و ۳۹ ماه ادامه خواهد داشت که در جریان آن انتخابات برگزار خواهد شد. طی این دوره قدرت بین شورای نظامی و گروه‌های آزادی و تغییر که رهبری اعتراضات را برعهده داشتند، تقسیم می‌شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.