به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، اسفند ماه سال 94 بود که در دیدار «حمید چیتچیان»، وزیر وقت نیروی جمهوری اسلامی ایران و «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد و انرژی آلمان ، قرارداد همکاری بین شرکت های گروه مپنای ایران و زیمنس آلمان برای ساخت توربین های کلاس F به امضای مدیران ارشدِ این دو شرکت رسید.
با امضای این قرارداد پنج ساله ، نخستین گام برای بومی سازی توربین های کلاس F با نام تجاری SGT5-4000F برداشته شد. توربین SGT5-4000F از پیشرفته ترین و مطمئن ترین توربین های گازی کلاس F در دنیا است که در شرایط ایزو توان تولیدِ 307 مگاوات با بازدهی حرارتی 40.1 درصد را دارد. میزان NOX و CO حاصل از کارکرد این توربین با سوخت گاز به ترتیب 25 و 80 PPM است که با الزامات زیست محیطی بین المللی سازگاری دارد.
* دستیابی به دانش توربین های کلاس F بعد از خودکفایی صددرصدی در دانش توربین های کلاس E
توربین های کلاس E با ظرفیت های 183 ، 170 و 160 مگاوات تولید می شوند، اما تکنولوژی کلاس F امکان تولید توربین های 300 مگاواتی را می دهد که راندمانی بالاتر و ظرفیت بیشتری را در اختیار تولید کنندگان برق قرار می دهند.
محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران در خصوص طرح ملی داخلی سازی تکنولوژی ساخت توربین های کلاس F به خبرآنی گفت: افزایش راندمان نیروگاه های کشور به معنای مصرف سوخت کمتر برای تولید برق واحد و همچنین آلایندگی کمتر و در نتیجه ارتقای سطح بهره وری در صنعت برق است.
این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم برای نیل به هدف افزایش راندمان نیروگاه های کشور ، استفاده از تکنولوژی روز و کاربرد تجهیزاتی است که راندمان بیشتری را برای نیروگاه به ارمغان می آورند که یکی از مهمترین این تجهیزات در نیروگاه های حرارتی ، توربین است.
طرزطلب با اشاره به اینکه "ایران در ساخت توربین های کلاس گازی E سالهاست به خودکفایی رسیده"، گفت: اکنون دستیابی به تکنولوژی ساخت توربین های کلاس F در برنامه قرار دارد تا با استفاده از این نوع توربین ها در نیروگاه های حرارتی که از این پس ساخته و تجهیز می شوند ، راندمان بیشتری را برای نیروگاه ها رقم بزنیم.
* افتتاح نخستین نیروگاه دولتی کلاس F در بهمن ماه 98
به گزارش خبرآنی، در قرارداد 5000 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F قرار بر انتقال تکنولوژی است و در این قرارداد باید 11 توربین کلاس F گازی در داخل کشور نصب شود که تاکنون دو واحد نخست آن به طور مستقیم از کارخانه زیمنس آمده و در نیروگاه بندرعباس نصب شده و کارهای مونتاژ توربین سوم که مربوط به نیروگاه اندیمشک است در مجموعه کارخانه توگا، با درصد کمی از ساخت داخل انجام شده است.
علیرضا نصراللهی، مجری طرح نیروگاههای سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت این پروژه با اشاره به اینکه "اولین نیروگاه دولتی کلاس F در بندرعباس بهمن ماه افتتاح میشود"، گفت: 5 هزار مگاوات نیروگاه کلاس F در کشور احداث خواهد شد که قرارداد آن با گروه مپنا به امضا رسیده است.
وی با تأکید بر اینکه طبق برنامه ششم توسعه باید راندمان نیروگاههای حرارتی به 40 درصد برسد تأکید کرد: در حال حاضر راندمان نیروگاهها اندکی پایینتر از این است اما قطعاً با احداث نیروگاههای کلاس F که قرار است در 8 ساختگاه کشور نصب شود راندمان نیروگاهها افزایش مییابد.
مجری طرح نیروگاههای سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی با تأکید بر اینکه توربینهای کلاس F پیشرفتهترین توربینهای تجاریسازی شده در جهان هستند گفت: نیروگاه هنگام بندرعباس اولین نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F بخش دولتی است که راندمان آن 58 درصد خواهد بود.
* نیروگاه های کلاس F در 8 نقطه ایران احداث می شوند
نصراللهی گفت: برای احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه کلاس F هشت ساختگاه در نظر گرفته شده که 4 ساختگاه بندرعباس، اندیمشک، سهند بناب و رامین اهواز در اولویت این برنامه قرار دارند و اقدامات اجرای آنها در حال انجام است.
به گفته وی، ساختگاههای لرستان، اصفهان، تهران و بوئینزهرا 4 ساختگاه دیگر هستند که قرار است در اولویتهای بعدی، نیروگاه کلاس F در آنها نصب شود.
نصراللهی افزود: ارزش کل قرارداد برای احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F حدود 2.2 میلیارد یورو است که 500 میلیون یورو به نیروگاه هنگام بندرعباس اختصاص دارد.
مجری طرح نیروگاههای سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی خاطرنشان کرد: ظرفیت اسمی نیروگاه کلاس F بندرعباس 906 مگاوات است و این نیروگاه مراحل پایانی آمادهسازی خود را طی میکند و به زودی در قالب کمپین الف، ب، ایران، آبادانی به بهرهبرداری خواهد رسید.
به گزارش خبرآنی، همگرایی و همکاری مطلوبی بین بخش های مختلف برای به ثمر نشستن این طرح ملی شکل گرفته و آنطور که مسئولان شرکت برق حرارتی می گویند، ایران در آینده ای نزدیک به طور کامل صاحب دانش و تکنولوژی ساخت توربین های کلاس F نیروگاهی خواهد شد.
انتهای پیام/