به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، حجتالاسلام علی ذوعلم در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش اظهارکرد: تحول اساسی در آموزش و پرورش بدون گره خوردن به پژوهش امکانپذیر نیست، هفته پژوهش در آموزش و پرورش چند جنبه دارد نخست اینکه تلاشهای پژوهشگران، معلمان و دانشآموزان در عرصه پژوهش اطلاعرسانی میشود همچنین نگاه کلان به جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش و کاستیهای آن انجام میشود.
وی با بیان اینکه شعار امسال هفته پژوهش در آموزش و پرورش "پژوهش، خلاقیت و زندگی است"، افزود: بدون تقویت عنصر خلاقیت، پویایی فکری و تقویت عقلانیت و تفکر در فرایند یاددهی و یادگیری به تحول نمیرسیم و امروز عنصر خلاقیت در برنامه درسی و در تعاملات بین معلمان و دانشآموزان در سطح مدرسه و کل آموزش و پرورش به حد کافی مورد توجه قرار نگرفته است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: برنامه درسی فعلی و کتابهای درسی چقدر با نیازهای واقعی دانشآموزان پیوند برقرار کرده است و ما هم به این نقص اذعان و توجه داریم.
ذوعلم بیانکرد: یکی از مهمترین کمبودهای ما زیرساختی و تشکیلاتی است و خوشبختانه اصلاحاتی در سازمان پژوهش در حال انجام است که بتوانیم مقوله پژوهش و استانداردسازی را از مقوله تولید بستههای یادگیری جدا کنیم تا تولید بستههای یادگیری در یک نگاه مشارکتی به جامعه عرضه شود و از آن طرف نقد و بررسی و پاسخگویی برنامه درسی خیلی شفافتر انجام شود.
به پژوهشهای مدرسهمحور نیاز داریم
وی ادامه داد: گاهی پژوهشهای ما فقط ابزاری برای پژوهشگر است که بتواند ارتقایی پیدا کند در حالی که پژوهشهای ما باید مدرسهمحور باشد و به پژوهشهای مدرسهای نیاز داریم که بتواند چالشها و مسائل مدرسه ما را شناسایی کند و راهکارهای واقعبینانه و قابل تحقق ارائه دهد.
ذوعلم با بیان اینکه کمبود اعتبارات پژوهشی داریم، اظهار کرد: در حال حاضر فصل بودجه است و درخواست کردیم افزایش اعتبارات داشته باشیم میدانیم کشور در مضیقه است اما تقویت اعتبارات پژوهشی آموزش و پرورش، سرمایهگذاری برای آینده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: یکی از مهمترین چالشهای نظری ما در امر پژوهش در آموزش و پرورش این است که هنوز مبانی نظری تحولی ما به عنوان مفروضات و پیشفرضها و پارادایم اندیشهای در پژوهشهای ما آنچنان که باید ورود نکرده است؛ در حقیقت بسیاری از پژوهشها بر اساس نگاهها و مبانی غربی و سکولاریستی انجام میشود که چالش جدی ایجاد میکند ولی باید پژوهشهای ما بر اساس اسناد تحولی باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خصوص انحصارزدایی از زبان انگلیسی در مدارس، اظهارکرد: کاری که انجام میدهیم استقرار 11 حوزه تربیت و یادگیری است و 3 حوزه آن، یعنی حوزه تربیت و یادگیری زبانهای خارجه، حوزه تربیت و یادگیری زبان فارسی و حوزه قرآن و عربی و معارف اسلامی با زبان مرتبط است و دنبال متناسبسازی محتوای برنامه درسی با نیاز و ظرفیتهای دانشآموزی هستیم. یک پیشنهاد هم ارائه دادیم که دو زبان چینی و عربی به فهرست زبانهای مجاز برای آموزش اضافه شود که وزیر آموزش و پرورش به شورای عالی آموزش و پرورش جهت بررسی ارجاع داده است؛ مطالبه نمایندگان مجلس، افزایش کیفیت و از انحصار زبان انگلیسی خارجی شویم.
وی بیانکرد: در انتخاب معلمان به افرادی که نگاه پژوهشی داشته باشند باید توجه شود و فرایند یاددهی و یادگیری در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی پژوهش محور باشد تا تعلیم و تربیت اثرگذار رخ دهد، دهها هزار نفر از معلمان از بین 700 هزار نیرو، از اول دبستان تا پایه دوازدهم پژوهش محور کار میکنند اما پژوهش سراهای دانشآموزی فاقد بودجه و تشکیلات مشخص است که باید به آن توجه ویژه کرد و سرمایهگذاری در حوزه پژوهش نیاز به جهش جدی دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش سعی میکنند از ظرفیت پژوهشی حوزهها استفاده کنند و در تهران منطقه 11 با دانشگاه شریف ارتباط پژوهشی خوبی دارند و اقدامات جالب زیرپوست آموزش و پرورش انجام میشود که بیشتر ابتکاری است.
حجتالاسلام ذوعلم درباره پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: پژوهشگاه همچنان خواهد بود و باید به تقویت اعضای هیئت علمی و افزایش بودجه باید بپردازد همچنین حضور جدی در سطح استانها برای امر پژوهش داشته باشند تا انتظارات مختلف تامین شود، الان پژوهشگاه مستقل است به ویژه در امر پژوهشی و به غیر از فرایند علمی نیز موضوع دیگری وجود ندارد.
وی افزود: برخی فکر میکردند اگر پژوهشگاه وابسته به وزیر باشد اوضاع بهتر است اما عدهای از دوستان پژوهشگاه این نظر را ندارند.
انتهای پیام/