به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ نشست خبری سرپرست دبیرخانه ستاد ساماندهی مشارکتهای اجتماعی در محلات شهر تهران با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران، صبح امروز در محل معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست شیرزاد با تاکید بر این که محلهمحوری یکی از سیاستهای اصلی مورد تاکید شهردار تهران است تاکید کرد : پس از تشکیل شورایاریها، نهاد مدیریت محله به عنوان بازوی اجرایی سیاست محله محوری در سطح محلههای شهر تهران ایجاد شد.
سرپرست ستاد مدیریت محله ادامه داد : شورای اسلامی شهر تهران نیز بر نقش شورایاریها در اداره امور محلهها تاکید داشته و این تاکید به خصوص پس از برگزاری موفق انتخابات دوره پنجم شورایاریها افزایش یافته است.
شیرزاد گفت: هیئت امنای محلهها یکی از ارکان نهاد مدیریت محله است که اکثریت آن را اعضای شورایاری هر محله تشکیل میدهند و نمایندگان برخی دیگر از نهادهای محله مانند مساجد، مدارس، سمنها و بسیج نیز در آن حضور دارند. وظیفه انتخابات مدیر محله نیز بر عهده نهاد هیئت امنا است. پیش از این رویه انتخاب مدیر محله به این شکل بود که افرادی از سوی شهرداری هر منطقه برای تصدی سمت مدیریت محلهها به دبیرخانه ستاد مدیریت محله معرفی میشد و این ستاد پس از بررسی توانمندی و صلاحیت این افراد دو نفر را برای انتخاب نهایی به هیئت امنای محلهها معرفی میکرد و از میان آنها یک نفر در نهایت به عنوان مدیر محله انتخاب میگردید.
وی ادامه داد : در این دوره برای افزایش شفافیت و مشارکت هر چه بیشتر شهروندان در نهاد مدیریت محله تغییراتی در این رویه داده شده است. به این ترتیب که در فراخوانی که از سوی ستاد به عموم شهروندان داده می شود، شهروندان واجد شرایط می توانند از روز 12 تا 22 آذر ماه سال جاری به مدت 10 روز در سایتی به نشانی www.mahalle.tehran.ir ثبت نام کرده و داوطلب سمت مدیریت محلههای مختلف شوند. پس از این مرحله شهرداری هر منطقه بر اساس یک جدول به ارزیابی امتیازات افراد پرداخته و برای هر محله 10 نفر از کسانی را که دارای بیشترین امتیازات باشند، برای ارزیابی تخصصی به دبیرخانه ستاد مدیریت محله معرفی خواهد کرد. این دبیرخانه هم پس از دریافت این اسامی، با دعوت از این افراد اقدام به برگزاری کانون ارزیابی اولیه برای این داوطلبان خواهد نمود و 5 نفر از آنها را که بالاترین نمرات را در این کانون ارزیابی اولیه کسب نمایند، در دو مرحله به هیئت امنای هر مرحله معرفی خواهد کرد. در مرحله اول 3 نفر حائز بیشترین امتیازات به هیئت امنا معرفی خواهند شد تا مدیر محله از میان آنها برگزیده شود. در صورتی که هیئت امنا هیچ کدام از این افراد را انتخاب نکرد، در مرحله بعد 2 نفر باقی مانده به هیئت امنای محله معرفی خواهند شد تا مدیر محله از بین آنها برگزیده شود. مدیران محله برای یک دوره 2 ساله انتخاب خواهند شد و حقوق و مزایای آنها از محل درآمد سرای محله پرداخت شده و هیچ گونه رابطه استخدامی با شهرداری تهران نخواهند داشت.
سرپرست دبیرخانه ستاد مدیریت محله در مورد مشکلات مربوط به حقوق و مسائل شغلی مدیران محله فعلی هم توضیح داد : برای حل این مشکلات دبیرخانه ستاد مدیریت محله سناریوهای حقوقی مختلفی را تدارک و تبعات حقوقی آنها را بررسی کارشناسی کرده است و تصمیم گیری نهایی در این مورد بر عهده اعضای شورای شهر و مدیران ارشد شهرداری تهران است.
انتهایپیام/