درخواست اتحادیه اروپا برای فعالیت آزادانه و بدون ترس روزنامه‌نگاران در مصر

اتحادیه اروپا از مقامات مصری خواست که آزادی عمل و فعالیت بدون ترس را برای روزنامه نگاران این کشور فراهم کنند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری آناتولی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای نسبت به بازداشت چهار روزنامه نگار توسط نیروهای امنیتی مصر واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: آزادی رسانه‌ها در مصر محدود شده لذا از مقامات قاهره می‌خواهیم که آزادی عمل و فعالیت بدون ترس را برای روزنامه نگاران فراهم کند.

اتحادیه اروپا تأکید کرد: محدودیت‌های مداومی در زمینه آزادی‌ها از جمله آزادی بیان و تجمعات در مصر وجود دارد و آزادی رسانه‌ها در این کشور محدود شده است.

این اتحادیه، محدودیت آزادی عمل رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در مصر را "نگران کننده" خواند و افزود: رسانه‌های مستقل و متنوع، شاخصه اصلی دموکراسی فعال است و روزنامه نگاران باید مطابق قانون اساسی مصر و تعهدات بین‌المللی این کشور بتوانند کار خود را بدون ترس از آزار و اذیت انجام دهند.

وب سایت "مدی مصر" یکشنبه اعلام کرد که مقامات قاهره "لینا عطا الله"، سردبیر و سه تن دیگر از خبرنگاران این سایت را پس از چند ساعت بازداشت آزاد کردند.

این درحالی است که یاسر رزق، روزنامه‌نگار و رئیس تحریریه روزنامه دولتی "اخبار الیوم" با انتشار پیامی در صفحه اختصاصی خود در فیسبوک نوشت: "مطبوعات در دوره ریاست جمهوری عبدالفتاح سیسی به سقف آزادی عقیده و خلاقیت رسیده است."

سایت "مدی مصر" دلیل بازداشت و آزادی این افراد را اعلام نکرده است و مقامات مصر نیز واکنشی نسبت به این اخبار نشان ندادند.

این اقدام مقامات مصر انتقاد سازمان‌های محلی و بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل را به همراه داشت.

وب سایت "مدی مصر" پیش از اعلام آزادی چهار فرد مذکور دستگاه‌های امنیتی این کشور را به یورش به مقر این وب سایت یک روز پس از بازداشت سردبیر مدی مصر در خانه‌اش متهم کرده بود.

این رسانه مصری در صفحه فیسبوک خود نوشت، نیروهای امنیتی مصر با لباس غیرنظامی به دفتر مدی مصر در قاهره یورش بردند، در این لحظه تیم مدی مصر در داخل دفتر خود حبس شده و گوشی‌های آنها نیز خاموش است.

این وب سایت تحقیقاتی را درباره فساد، سیاست خارجه و امور امنیتی به دو زبان عربی و انگلیسی منتشر می‌کند.

مدی مصر هفته گذشته گزارشی را منتشر کرد که در آن آورده شده بود، محمود سیسی، پسر عبدالفتاح سیسی در یک مأموریت بلند مدت به مسکو رفته است.

طبق این گزارش، محمود سیسی که از مقامات بلندپایه دستگاه اطلاعات مصر بود به دلیل افزایش انتقادات از وی در دستگاه اطلاعاتی به مسکو رفته است.

طبق اعلام کمیته حمایت از روزنامه نگاران، مصر از لحاظ تعداد روزنامه‌نگاران بازداشت شده پس از چین و ترکیه در مرتبه سوم قرار دارد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.