به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در دیدار با سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارکرد: اجراییکردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از الزامات و دغدغههای وزارت آموزش و پرورش و شخص بنده است.
وی با تأکید بر این که استقرار و اجرای مؤلفههای یک نظام، بسیار پیچیدهتر از طراحی آن است، گفت: متأسفانه با روند موجود و با توجه به مشکلات فعلی برنامهریزی بلند مدت و پایدار برای تعلیم و تربیت امکان پیگیری اندکی دارد.
وزیر آموزش و پرورش در رابطه با الزامات اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوانکرد: اولین گام استقرار و پیادهسازی این سند، قابلیتسازی و زمینهسازی برای اجرای برنامههای آن در وزارت آموزش و پرورش است.
وی افزود: ما باید روی بروندادهای برنامهها و مطالباتمان توافق کنیم و بعد از آن مدارس تراز سند را به عنوان الگو معرفی کنیم و بعد از این مرحله میتوان برای بروندادها شاخص تعیین کرد.
وزیر آموزشوپرورش تأکیدکرد: با توجه به شرایط پیش رو و امکانات فعلی وزارت آموزش و پرورش قبل از هرچیز باید وضعیت فعلی و وضعیت مورد انتظار مشخص شده باشد تا بتوان برای رفع خلأهای موجود اقدام به برنامهریزی کرد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال اجراییسازی مستمر سند تحول
به گزارش خبرآنی، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دیدار گفت: ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تاکنون اقدام به برگزاری 123 جلسه کرده و در این جلسات دائماً برنامههای اقدام را دنبال کرده است که خوشبختانه نسبت به روند اجرایی شدن این سند رضایت خوبی در ذهن مقام معظم رهبری وجود دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: خوشبختانه در دوره جدید فعالیتهای دبیرخانه شورا، ستاد هماهنگی و اجراییسازی سند مهندسی فرهنگی نیز راهاندازی و دو جلسه آن برگزار شده است که روند پیگیری برنامههای اقدام این سند در ستاد مربوطه در حال دنبال شدن است.
وی با اشاره به تجارب اجراییسازی اهداف سند نقشه جامع علمی کشور و سند مهندسی فرهنگی کشور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز قصد داریم که سازوکاری را در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال کنیم که اجرائیسازی سند بصورت مستمر دنبال شود.
عاملی گفت: موضوع علم و فناوری را باید در پیوستاری ببینیم که از پیش دبستان تا دانشگاه و بعد از آن دوران اشتغال افراد را در برگیرد و از همین منظر مبحث تعلیم و تربیت نیز صرفاً مربوط به آموزش و پرورش نبوده باید برای آن مسیر مدونی را ترسیم کرده و سازوکاری ارائه داد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: گزارش اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین موضوع به روزرسانی این سند در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و آمادگی داریم روند اجراییشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در قالب مصاحبههای مطبوعاتی در اختیار جامعه قرار دهیم.
تجارب موفق جهانی باید در اختیار آموزشوپرورش قرار بگیرد
وی با یادآوری این نکته که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش متوجه یکسری برنامههای عمومی و اختصاصی است، خاطرنشانکرد: برخی برنامههای مدنظر آموزش و پرورش در قالب برنامههای عمومی بوده از لحاظ کیفی با سایر کشورهای جهان نیز اشتراک دارد و تجارب موفق جهانی در زمینههای عمومی آموزش باید در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و در کشور اجرایی شود.
عاملی افزود: برنامههای دیگر آموزش و پرورش که روی دین و اخلاق دانش آموزان تأثیر دارد باید تفکیک شود و منطبق با مؤلفهها و ارزشهای الهی و اسلامی برنامهریزی شود.
آموزشوپرورش در نقشه جامع علمی کشور جایگاه ویژهای دارد
به گزارش خبرآنی در ادامه این نشست، منصور کبگانیان قائم مقام و دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به طرح مباحث مربوط به آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: در نقشه جامع علمی کشور جایگاه ویژهای برای آموزش و پرورش دیده شده است و وزیر آموزش و پرورش نیز به عنوان یکی از اعضای اصلی ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور است.
وی افزود: در حال حاضر موضوعات زیادی در دستور کار جلسات ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور قرار دارد که با برنامههای وزارت آموزش و پرورش ارتباط مستقیمی پیدا میکند.
کبگانیان گفت: سیاستگذاری، تصمیمگیریهای کلان،ارزیابی و نظارت راهبردی از مواردی است که در زمینه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و این آمادگی وجود دارد تا با همکاری وزارت آموزش و پرورش منطبق با اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در راستای اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی موانع موجود برای این وزارت را برطرف کنیم.
دورههای آموزشی معلمان با موضوع فرهنگ تحولخواهی و تحول آفرینی
مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این دیدار با اشاره به روند تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: برای اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سه گام در نظر گرفتهایم که گام اول آن تدوین و تصویب سند، گام دوم زمینهسازی و گام سوم اجرا بوده است.
وی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که دارای 131 راهکار است در 6 زیرنظام تقسیم شده و برای هر راهکار برنامهای به تصویب رسید که در مجموع 530 برنامه تدوین شده و سال اجرای آن مشخص شده و در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده است.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه زیرنظام تجهیز فضا، تجهیزات و فناوری که استانداردهای فضای مناسب آموزشی را در نظر دارد توسط سازمان مدیریت به تصویب رسیده و اکنون در حال اجرایی سازی در سطح کشور است.
وی افزود: ایجاد دانشکده مدیریت آموزشی در دانشگاه فرهنگیان منطبق با ضوابط مربوط به آموزش و پرورش از دیگر مواردی است که در دانشگاه فرهنگیان مورد نظر داریم.
نوید ادهم گفت: در زیرنظام مربوط به برنامه درسی ملی نیز تمام دروس از اول دبستان تا پایان دبیرستان بازخوانی شد و همسوسازی کتب درسی با مفاهیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: برنامه 5 ساله وزارت آموزش و پرورش منطبق با برنامه ششم توسعه تدوین شده و با محوریت گسترش فرهنگ تحولخواهی و تحول آفرینی دورههای مختلفی برای مدیران و معلمان آموزش و پرورش تدوین شده است.
آئیننامه اجرایی مدارس بازخوانی شد
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به مفاد فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکیدکرد: الگوی نظارت و ارزیابی در سه لایه مأموریتهای شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است.
وی افزود: آئین نامه اجرایی مدرسه، ترجمان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس است که اخیراً بازخوانی شده است و هدف ما تبدیل نظام آموزشی به یک نهاد فرهنگی تربیتی است که براساس آن تمام مأموریتهای وزارت آموزش و پرورش باید مبتنی بر اهداف مدنظر بازخوانی شود.
30 درصد سند تحول بنیادین اجرایی شده است
به گزارش خبرآنی در ادامه این نشست رضا مددی رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در سالهای 1392 تا 1396 بیش از 500 برنامه را ذیل 131 راهکار و 6 زیرنظام سند تحول در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رساندهایم که این زیرنظامها تکلیف آموزش و پرورش را تا سال 1404 مشخص کرده است.
وی افزود: برنامههای زیرنظام ها ذیل برنامه ششم توسعه تدوین شد و برش استانی زیرنظامها در طول برنامه ششم توسعه مشخص شده که در نتیجه برنامههای 724 منطقه آموزشی آموزش و پرورش تدوین و ترسیم شده و آماده اجراییشدن در سال تحصیلی 99-98 است.
رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همه فعالیتهای مدارس در سال تحصیلی جاری براساس اهداف برنامههای تصویب شده صورت خواهد گرفت و ارزیابی ما بر این است که به طور متوسط حدود 30 درصد از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحقق یافته است.
همچنین در انتهای جلسه مقرر شد با همکاری وزارت آموزش و پرورش و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی جمعبندی اقدامات اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طی گزارشی توسط وزارت آموزش و پرورش در اختیار دبیرخانه شورا و کارگروه مربوطه قرار گیرد و سازکار نهادینهسازی برای پیگیری مستمر سند تحول بنیادین در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از طریق یکی از شوراهای تخصصی مرتبط دنبال شود.
انتهای پیام/