مقام آمریکایی مدعی مخدوش شدن وجهه حزب‌الله لبنان طی اعتراضات شد

سفیر اسبق آمریکا در لبنان مدعی شد که وجهه حزب‌الله لبنان طی تظاهرات اخیر مخدوش شده است چراکه بخشی از مشکل سیاسی این کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرآنی، جفری فلتمن، سفیر اسبق آمریکا در لبنان در گفت‌وگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط مدعی شد: وجهه حزب‌الله لبنان طی تظاهرات اخیر مخدوش شده است چراکه بخشی از مشکل سیاسی این کشور محسوب می‌شود. ما اظهارات سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان را شنیدیم. او چهار بار سخنرانی کرد و در آن از تظاهرکنندگان خواست به منازلشان بازگردند اما برنگشتند. از شیعیان خواست مسیرها را ترک کنند برخی از آن‌ها گوش دادند و بیشترشان توجهی نکردند. تاکنون لبنان شاهد چنین چیزی نبوده است.

فلتمن در ادامه این گفت‌وگو در اظهاراتی خلاف واقع مدعی شد: نفوذ حزب‌الله در نهادهای سیاسی لبنان باعث شده دیگر مثل قبل مشروعیتی در میان مردم لبنان نداشته باشد. تلاش حزب‌الله برای ایجاد تردید در میان تظاهرکنندگان و اهدافشان وجهه حزب‌الله را که در طول چندین سال برای حفظ آن تلاش کرده بود مخدوش کرد و امروز مثل بقیه احزاب سیاسی اعتبارش را نزد مردم از دست داده‌ است.

وی در اظهاراتی مداخله جویانه تظاهرات لبنان را الهام‌بخش دانست و گفت که این تظاهرات با تظاهرات ۱۴ مارس ۲۰۰۵ که سیاسی شد متفاوت است. این تظاهرات دلایل انسانی و معیشتی صرف دارد و همین منبع قدرت آن است. ما امیدواریم که طبقه سیاسی حاکم به خواسته‌های تظاهرکنندگان گوش دهد و اصلاحات مطلوب و مبارزه با فساد را آغاز کند.

فلتمن از دولت آمریکا خواست کمک‌های نظامی به نیروهای امنیتی لبنان را ازسربگیرد چراکه بلوکه کردن این کمک‌ها به نفع حزب‌الله و منابع روسیه و ایران در لبنان است.

وی گفت: بهتر است دولت آمریکا بسته کمک‌های بین‌المللی با هدف انجام اصلاحات را به لبنان بدهد.

فلتمن گفت که موضع وی موضع رسمی آمریکا نیست و وی تنها به عنوان یک کارشناس صحبت می‌کند و بهتر است لبنانی‌ها و رسانه‌های لبنانی گزارش وی را که روز سه‌شنبه در مقابل کنگره ارائه شد، به طور کامل بخوانند.

وی گفت: لبنانی‌ها باید به یاد آورند که سیاست آمریکا مهم است چراکه آمریکا می‌تواند به لبنان برای خروج از بحران اقتصادی کمک کند. مردم لبنان مردمی باهوش هستند و با احتیاط به تمامی اطلاعات گوش می‌دهند.

در موضع مداخله‌جویانه دیگری ۲۴۰ عضو کنگره آمریکا نامه‌ای را امضا کردند و در آن از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستند برای کاهش نفوذ حزب‌الله لبنان رهبری تحرکات بین‌المللی را برعهده بگیرد.

آن‌ها نسبت به عواقب نزاع احتمالی میان لبنان و رژیم صهیونیستی هشدار دادند.

قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه در این نامه نسبت به نقض خطرناک قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت که تهدیدی علیه اسرائیل در مرزهای شمالی است ابراز نگرانی و تأکید کردند که دولت لبنان در طول ۱۳ سال در اجرای این قطعنامه موفق نشده است.

در این نامه حزب‌الله لبنان به در اختیار داشتن یک زرادخانه ویرانگر با حمایت ایران که شامل ۱۵۰ هزار موشک است، متهم شده است. در این نامه اشاره شده که حزب‌الله ده‌ها میلیارد دلار را صرف احداث زیرساخت‌های زیرزمینی نظامی با هدف "نفوذ به شهرهای اسرائیل و ربودن و قتل غیرنظامیان" کرده است.

در این نامه تأکید شده است: دولت لبنان باید فورا با چالش حزب‌الله برخورد کند. ناتوانی مستمر مقامات لبنان در تحقق این مأموریت به روابط بین آن‌ها و جامعه بین‌الملل لطمه می‌زند و بر خطرات علیه مردم لبنان و امنیت اسرائیل می‌افزاید.

در این نامه از گوترش خواسته شده به رئیس‌جمهوری و دولت لبنان برای اجرای تمام بندهای قطعنامه ۱۷۰۱ کمک و اجرای این قطعنامه توسط نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) را تضمین کند.

در این نامه تأکید شده که اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند و مجلس نمایندگان و سنا به طور کامل از تل‌آویو در صورت ضرورت حمایت می‌کنند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.