کشور از واردات ۶۰۰ هزار تن کود بی‌نیاز می‌شود

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیامک علیزاده مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان  گفت: هر ساله نزدیک به ۶۰۰ هزار تن «سوپر فسفات تریپل» وارد کشور می شود که به عنوان کود در کشاورزی به کار می رود.

وی افزود: فسفر، دومین عنصر غذایی محدود کننده تولید محصول در بیشتر خاک‌های ایران می باشد. این عنصر نقش زیادی در متابولیسم گیاهی دارد و یکی از عناصر غذایی ضروری برای رشد و توسعه گیاه به شمار می‌رود. تامین مقدار کافی فسفر باعث رشد سریع، افزایش رشد ریشه و زودرسی محصول می شود .

علیزاده با اشاره به تلاش‌های تحقیقاتی این شرکت گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بودجه تولید این محصول را تامین کرد و توانستیم برای اولین بار نسبت به  تولید یک نوع کود زیستی که جایگزین مناسبی برای سوپر فسفات تریپل است، اقدام کنیم.

وی ادامه داد: این کود زیستی به مدت دو سال در مزارع  آزمایشی، امتحان شد و توانست گواهی‌های مربوطه را بگیرد و از سوی نهادهای ذیصلاح تایید شود.

وی با اشاره به فرایند تحقیق و توسعه در این شرکت گفت: کود زیستی تولید شده در این شرکت انواع مختلفی دارد، این کودها از میکرو ارگانیسم‌های تهیه می شود که در واحد تحقیق و توسعه شرکت از منابع مختلف استخراج شده است.

این فعال فناور در ادامه گفت: هر ۱۵ لیتر کود تولید هندوستان که وارد می شود، به اندازه یک لیتر از این محصول بازدهی دارد و این مسئله ای قابل تامل است، همچنین ۱ لیتر کود زیستی مناسب و با کیفیت می تواند به اندازه ۵۰ کیلو کود اوره شیمیایی بازدهی داشته باشد.

با توجه به این مسئله که کود زیستی مضرات کود شیمیایی را ندارد و خاک را آلوده نمی کند، می توان گفت که کود زیستی نقشی مهم در آینده کشاورزی کشور ایفا خواهد کرد.

علیزاده گفت: موفق شدیم تاییدیه شرکت سرس آلمان را برای کود زیستی اخذ کنیم. این شرکت نمایندگی اتحادیه اروپا و وزارت کشاورزی ژاپن را در موضوع تاییدیه کود و مواد آلی کشارزی بر عهده دارد.

برچسب ها :

واردات

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.