به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ حجتالاسلام "غلامرضا قاسمیان" در برنامه برنامه بدون توقف با اشاره به آیه دو و سه سوره نساء اظهار کرد: این آیه با ایتام شروع میشود و میفرماید «اموال ایتام را به آنها بدهید و اموالشان را با اموال خود قاطی نکنید که اموال بیارزش به سمت آنها و اموال با ارزش به سمت خودتان قرار گیرد، این یک گناه بزرگ است.»
وی ادامه داد: حالا افراد این کار را از چه راهی میخواستند انجام دهند، از راه ازدواج؛ در واقع یک راه راحت خوردن اموال یتیمان ازدواج کردن بوده و در ادامه آمده «اگر نمیتوانید در مورد ایتام رعایت قسط و عدل کنید از ازدواج با آنها صرفنظر کرده و سراغ زنان دیگر بروید و با دو محدودیت ازدواج کنید یک محدودیت عدد و دیگری اجرای عدالت.»
این استاد دانشگاه اضافه کرد: به دلیل اینکه آن زمان عربها تعدد زوجات داشتند، محدودیت چهار تا را گذاشته و دومی محدودیت عدالت و گفته شده اگر میترسی عدالت را برقرار نکنی از تعدد ازواج بپرهیز، چون این نزدیکترین راه است برای اینکه منحرف نشوی، به نظر شما این زبان ترویج است یا محدودیت؟ این زبان زبان تجویزی و جلوگیری از انحراف است.
عضو بنیاد ملی خانواده همچنین یادآور شد: برخی از فقها و علمای ما برداشت کردند که اصل در اینجا تکهمسری است خوب حالا عدالت چیست؟ منظور از عدالت، عدالت عاطفی است؟ نه، معلوم است که عدالت عاطفی با تمام شرایط ممکن نیست، در این حکم ممکن نیست و لازم هم نیست، عدالتی که در اینجا تجویز شده عدالت در حوزه نفقات و سایر موارد است.
حجتالاسلام قاسمیان در پاسخ به این سؤال که «با این وجود زوجها دچار آسیبهای روحی خواهند شد» گفت: شما این موضوع را تنها در تهران بررسی میکنید؛ در تهران هر کس به من بگوید چنین کاری بکنم، میگویم تهران شرایط این کار را ندارد! اما ما سال70 به مناطق محروم میرفتیم و اصلا در آنجا تعدد زوجات اقدام بدی نبود البته خانمهایی هم که راضی نیستند مجبور نیستند همسر دوم شوند و این موضوع را قبول کنند.
وی با نقل خاطرهای یادآور شد: من جایی داشتم درباره تعدد زوجات صحبت میکردم، خانمها شروع کردند به اِشکال و اعتراض بعد از اینکه به آنها پاسخ دادم، یک عده دیگر از خانمها دست بلند کردند گفتند این خانمها با این سؤال، توفیق همسر شدن را از ما میگیرند، برای من خیلی عجیب بود که خود خانمها چنین اعتراضی کردند.
رئیس حوزه علمیه مشکات در پاسخ به این سؤال که «آیا حاکمیت میتواند بر بحث اجرای عدالت در تعدد زوجات نظارت کند» متذکر شد: به نظر من اساسا باید میزان حد و حدود نفوذ حاکمیت در خانواده بررسی شود، یک مسئلهای در غرب هست که اقدامات مداخلهجویانه در خانواده زیاد میکنند اما تعاریفشان با فرهنگ ما فرق دارد؛ این اتفاقات در اینجا هم میافتد مثلا دوباره دارند قوانینی به مجلس میبرند که متأسفانه مداخله را در زندگی افراد زیاد کند و این را از وظائف حاکمیت بداند که مدام در زندگی خانوادهها مداخله کند.
رئیس حوزه علمیه مشکات تصریح کرد: مثل اینکه میگویند اگر زنی با مردی در خانه دعوا کردند حالا اگر خانم پیش پزشکی رفت و پزشک مطلع شد که این آقا با خانم درگیر شده و خانم ضربهای دیده، خود این پزشک میتواند برود اقدام مداخلهجویانه کرده و از طرف خانم شکایت کند! اینها باید جدی بررسی شود که حاکمیت تا چه میزان اجازه ورود به نظام خانواده را دارد.
وی یادآور شد: غربیها به خودشان اجازه این مداخلات را میدهند و به همین دلیل، آمار طلاق در آنجا به شدت بالاست؛ متأسفانه بسیاری از مفاهیم و مفهومسازیهای ما نیز به ویژه در حوزه خانواده از غرب الگوبردای شده است و ما هر چقدر هم بگوئیم ما به غرب کاری نداریم، غرب با ما کار دارد و ما امروز در حوزه خانواده با مفاهیمی از جمله طلاق عاطفی یا خانواده تک والدی یعنی فرزندی که پدرش مشخص نباشد و موضوعاتی از این دست روبهرو هستیم که امروز وارد فرهنگ ما نیز شده است!
انتهایپیام/