به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه مراسم هفته ملی پیوند اولیا و مربیان در جمع خبرنگاران درباره او درباره طرح کاهش تنوع مدارس و موضع آموزش و پروش در اینباره اظهارکرد: اکنون هم دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی داریم؛ مدارس غیردولتی که وضعیت متفاوتی دارند و هریک از مدارس در دورههای زمانی مختلف و بنا بر مقرارتی ایجاد شدهاند در نتیجه هرکدام که مقررات آن وجود داشته باشد، اما شرایط آن منقضی شده باشد میتوان برای حذف اقدام کرد.
وی افزود: نمایندگان مجلس برای حمایت از آموزش و پرورش طرحهایی دارند اما بسیاری از مداخلاتی که در امر آموزش و پرورش میشود در قالب طرح، قابل تحقق نیست و به تدابیر پیچیدهتری نیاز دارد، آموزش و پرورش کار پیچیدهای است و تأثیرات عمیقی روی جامعه دارد با این تصمیمات ممکن است حدود یک میلیون نفر تحت تاثیر قرار بگیرند. بنابراین هرچه این کار با تعامل بیشتر با آموزش و پرورش انجام شود نتایج بهتری خواهد داشت.
وزیر آموزشوپرورش درباره انجمن اولیا و مربیان اظهار کرد: در آموزشوپرورش بر این باور هستیم که تحقق واقعی تربیت بدون مشارکت مؤثر خانوادهها امکانپذیر نخواهد بود؛ امروز به دلیل شرایط خاص جامعه و سرعت پیشرفت علم جریان تربیت باید به طور مؤثر میان خانواده و دانشآموز برقرار باشد در غیر این صورت با کاستی و اختلال مواجه هستیم.
حاجی میرزایی درباره گلایه خانوادههای دارای فرزند اوتیسم، عنوانکرد: اخیرا برآوردی از میزان افراد مبتلا به اوتیسم داشتم و تعدادی که در مدارس عادی و با نیازهای ویژه تحصیل میکنند را شناسایی کردیم بر همین اساس با وزیر بهداشت رایزنی کردیم تا غربالگری و شناسایی افراد در سنین کودکی از طریق وزارت بهداشت انجام شود و در این مسیر همکاری مختلفی میان ما و وزارت بهداشت ایجاد خواهد شد که متناسب با شناسایی حاصل شده فرصتهای آموزشی را گسترش دهیم. نمونههای خوبی برای آموزش به این کودکان وجود دارد که با آموزههای مفید میتوانیم این افراد را به زندگی عادی برگردانیم.
وی درباره ساماندهی سرویس دانشآموزان بیان کرد: در این مدت اختلالی برای ساماندهی سرویس مدارس دریافت نکردم چرا که خانوادهها میدانند در هفتههای اول سال تحصیلی تا نظم لازم برقرار شود مشکلاتی داریم البته وزارت کشور و انجمن اولیا مربیان آموزش و پرورش تمهیداتی برای ساماندهی سرویس مدارس اندیشیدهاند.
وزیر آموزش و پرروش درباره حل مشکل کمبود معلم و جذب نیروی جدید اظهار کرد: در مواردی که کمبود معلم جبران نشود قانون به ما اجازه داده است تا از طریق به کارگیری معلمان حقالتدریس، مربیان پیش دبستانی و آموزش دهندگان سوادآموزی این نقیصه را رفع کنیم و آنها تبدیل وضعیت شوند. برای انجام این کار در قانون چند قید داریم که جنسیت، منطقه و دروس مورد نیاز لحاظ شود بر همین اساس بخشی از نیروهای مناطق تبدیل وضعیت شدهاند.
حاجی میرزایی درباره سازوکار آموزش و پرورش برای حل مشکلات معیتی فرهنگیان و اجرای رتبهبندی آنها، گفت: مکرر این موضوع را گفته ام که اجرای رتبهبندی معلمان قطعی است، اعتبار لازم برای آن پیش بینی شده است و آئین نامه آن در نوبت طرح در دولت است که به محض تصویب در دولت اجرایی خواهد شد. هر زمان که این طرح اجرا شود اعمال آن از ابتدای مهر خواهد بود یعنی معلمانی که از اول مهر با ما همکاری میکنند در طرح رتبه بندی شرکت خواهند کرد و متناسب با رتبهای که هستند از امتیازاتی برخوردار میشوند.
انتهای پیام/