حجتالاسلام حمید رسایی نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری خبرآنی، مواضع دیروز آقای روحانی تفاوت چندانی با مواضع قبلی ایشان که در تناقض با برخی اصول قانون اساسی و جهتگیریهای انقلاب اسلامی بوده، ندارد. در حالی که رئیسجمهور طبق قانون اساسی قسم خورده که از قانون اساسی حراست و پاسداری کند.
وی افزود: بر اساس دو اصل 91 و 92 قانون اساسی تفسیر قانون و کیفیت نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است. اما در ارتباط با اظهارات روز گذشته رئیسجمهور، مغلطهای که آقای روحانی کرده این است که میگوید مجلس اول بهترین مجلس بوده چراکه در این مجلس اساسا هیئت نظارت و شورای نگهبانی نبوده که صلاحیت نمایندگان را مورد بررسی قرار دهد. در حالی که این اظهارات برخلاف واقعیتهای تاریخی است. اولا مجلس اول در 24 اسفند سال 58 یعنی تنها سه ماه قبل تصویب قانون اساسی تشکیل شده بود و ثانیا شورای نگهبان در آذر 58 وجاهت قانونی پیدا کرده و طبیعی است که در نهادی تازه تاسیس، برخی ساختارها و چارچوبها به شکل دقیق مشخص نشده باشد. با وجود این در انتخابات میان دورهای مجلس اول برخی از نامزدها رد صلاحیت میشوند.
رسایی خاطرنشان کرد: در آن انتخابات آقای مصطفی تهرانی فرماندار وقت تهران در نامههایی جداگانه خطاب به هیئت سهنفره نظارت و شورای نگهبان در خصوص صلاحیت برخی اعضای حزب توده که برای حضور در انتخابات، کاندیدا شده بودند، استعلام میگیرد. آیتالله صافی گلپایگانی که دبیر وقت شورای نگهبان بود طی نامهای به وزارت کشور بر اساس اصول 98 و 99 قانون اساسی، 28 نفر را رد صلاحیت میکند. بنابراین این ادعا که ما در دوره اول مجلس شورای اسلامی هیچ رد صلاحیتی نداشتیم، کذب محض است.
نماینده سابق تهران در مجلس تصریح کرد: اما در ارتباط با این ادعای رئیسجمهور که مجلس اول بهترین مجلس تاریخ انقلاب اسلامی بوده، با توجه به فضای عمومی ابتدای انقلاب و شور و نشاط حاکم بر کشور، بخشی از آن طبیعی بوده اما ما در همان مجلس اول جاسوس و بازداشتی داشتیم و این مسئله به این دلیل بود که انقلاب در ابتدای راه بود و نظارتها به شکل کامل انجام نمیشد که همین مسئله نیز لطماتی را به کشور وارد کرد.
وی ادامه داد: سوال من از آقای رئیسجمهور این است که چطور ما برای بدیهیترین امور زندگی شورای نگهبان و هیئت نظارت تشکیل میدهیم ولی در رابطه با بررسی صلاحیت نمایندگان مجلس که قرار است چهار سال زمام قانونگذاری در کشور را برعهده داشته باشند، قائل به نظارت نیستیم. به طور مثال زمانی که بوفه مدرسه میخواهد چند غذا را نامزد کند تا فرزندانمان به آنها رای بدهند، از مدیران مدرسه انتظار نظارت بر کیفیت این غذاها را داریم تا هر غذایی با هر کیفیتی در برابر انتخاب فرزندان ما قرار نگیرد.
رسایی گفت: آیا آقای روحانی و کسانی که نظارت شورای نگهبان را نفی میکنند حاضراند تا در حوزههای دیگر همچون بهداشت و تغذیه نیز مسئولیت نظارت را بر عهده مردم بگذارند. با این اوصاف اگر روزی یک کالای بهداشتی و یا یک ماده غذایی موجب آسیب به مردم شود، مردم از مسئولان سوال نمیکنند که چرا هیچ نظارتی بر این کالاها نشده است؟ بنابراین نظارت یک امر بدیهی و عقلی است.
به گفته این نماینده سابق مجلس، اظهارات روحانی علیه شورای نگهبان حکایت از آن دارد که از آنجا که دست وی برای انتخابات خالی بوده و به همین جهت در تلاش است تا نظر سیاسی برخی جریانات سیاسی را جلب کند.
انتهای پیام/