دبیرکل ناتو: زمان‌های دشوار بیانگر لزوم وجود نهادهای بین‌المللی هستند

اگرچه برخی رهبران جهان از منافع ملی دفاع و از جهانی گرایی انتقاد کرده‌اند اما دبیرکل ناتو تاکید کرد که مساله مهم برای این ائتلاف تنها قوی‌تر شدن است.

به گزارش خبرآنی، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس در مقابل مقر مجمع عمومی سازمان ملل گفت: به نظر من ما در زمان‌های بلاتکلیفی و بی‌ثباتی حتی به نهادهای بین‌المللی قوی‌تر همچون ناتو نیازمندیم.

وی این اظهارات را پس از آغاز به کار رسمی مجمع عمومی سازمان ملل با سخنرانی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل مطرح کرد. گوترش در سخنرانی خود به تشریح یک جهان از هم گسسته و ناآرام پرداخت که در خطر تقسیم شدن به دو قطب قدرت یعنی چین و آمریکا قرار دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که پس از گوترش شروع به سخنرانی کرد، اعلام کرد که آینده متعلق به جهان گرایان نیست. وی ضمن بالیدن به قدرت ارتش آمریکا بار دیگر از متحدان خواست تا سهم عادلانه خود را در خصوص فشار شدید دفاعی که آمریکا در گذشته متحمل شده، پرداخت کنند.

اظهارات ترامپ بیانگر شکایت‌هایی است که وی بارها درباره‌ بودجه دفاعی دیگر اعضای ناتو مطرح کرده است.

اما در مقابل استولتنبرگ به منافعی که آمریکا از این ائتلاف نظامی و سیاسی ۷۰ ساله که نام کامل آن سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است، اشاره کرد و گفت: قدرت یک کشور را می‌توان با اندازه اقتصادش و با تعداد سربازانش ارزیابی کرد اما این قدرت را همچنین می‌توان با تعداد دوستان ارزیابی کرد. ارتباطات ناتو باعث می‌شود که آمریکا کشوری قوی‌تر و امن‌تر باشد.

بودجه دفاعی کشورهای عضو ناتو پس از پایان جنگ سرد کاهش یافت اما اعضای این ائتلاف پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی توافق کردند تا مجددا این بودجه را افزایش دهند. اعضای ناتو متعهد شدند تا سال ۲۰۲۴ دو درصد از میزان تولید ناخالص داخلی کشورشان را در زمینه‌ی دفاعی هزینه کنند.

استولتنبرگ گفت: متحدان ناتو از سال ۲۰۱۶ میلادی تا سال آینده در مجموع ۱۰۰ میلیارد دلار به بودجه‌های دفاعی خود اضافه می‌کنند.

وی افزود:‌ به نظر من بسیاری از متحدان به ویژه آنهایی که در حال حاضر دو درصد یا درصد بیشتری از میزان تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های دفاعی کرده‌اند، می‌خواهند شاهد سرعت بالاتر باشند اما با این حال تا کنون تغییر چشم گیری را مشاهده کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم حتی شاهد پیشرفت‌های سریع‌تر باشیم اما این یک تغییر لحظه‌ای است که اتفاق افتاده است.

اگر چه بسیاری از سخنرانان در مجمع عمومی سازمان ملل همکاری بین‌المللی را تحسین و از آن دفاع کرده‌اند اما برخی دیگر که دونالد ترامپ نیز جز آنهاست بر استقلال ملی تاکید کرده و جهانی گرایی را تهدیدی برای استقلال و خودمختاری توصیف کرده‌اند.

اما دبیرکل ناتو گفت: هیچ تضادی میان استقلال ملی و نهادهای بین‌المللی قدرت وجود ندارد. در حقیقت من بر خلاف این اظهارات را باور دارم. ما برای حفاظت از استقلال و حاکمیت کشورهای مختلف و برای رسیدگی به چالش‌های مشترک به نهادهای بین‌المللی قدرتمند نیازمندیم.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.