متحدان آمریکا پیمان ریو را در مورد ونزوئلا به جریان انداختند

۱۶کشور قاره آمریکا به فعال سازی یک معاهده دفاعی منطقه‌ای(ریو) علیه ونزوئلا رای مثبت دادند این اقدام به درخواست دولت آمریکا برای تحت فشار قرار دادن دولت مادورو انجام شد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کارلوس هولمز، وزیر خارجه کلمبیا گفته، ‌۱۶ کشور به قطعنامه الزام‌آور قانونی رای دادند که با تشکیل کارگروه‌هایی برای تشریک اطلاعات مالی موافقت کرده که برای هدف قرار دادن افراد حقیقی و حقوقی مرتبط با دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا ایجاد شده است.

دیپلمات‌ها در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل از حمایت از اقدام نظامی امتناع کردند.

تنها اوروگوئه با این قطعنامه مخالفت کرد درحالیکه ترینیداد و توباگو رای ممتنع داد و کوبا اصلا در رای گیری شرکت نداشت.

هدف از این قطعنامه یافتن و مسدود کردن دارایی‌ها در کشورهایی است که نزدیکان دولت مادورو ممکن است در آنجا پول‌هایی را که از طریق قاچاق مواد مخدر یا فساد به دست می آورند، مخفی می‌کنند.

وزیر خارجه کلمبیا ادامه داد: این یک اقدام فوق العاده و مهم به نفع صلح در ونزوئلاست.

هنوز مشخص نیست که آیا این فشار مضاعف باعث توقف حمایت ارتش از مادورو می‌شود یا خیر.

بسیاری از کشورهایی که پیمان ۱۹۴۷ ریو را امضا کرده‌اند، خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون را رهبر مشروع ونزوئلا می‌دانند؛ بسیاری از کشورها حتی ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی‌ها را علیه دولت مادورو و نزدیکان وی اعمال کرده‌اند.

در همین پیمان همچنین آمده در صورت بروز تهدید علیه هر یک از کشورهای امضا کننده خطری برای مابقی امضا کنندگان تلقی می‌شود. اما تمامی طرف‌های امضا کننده می‌گویند که به دنبال یک راه حل صلح آمیز هستند و وزیر خارجه کلمبیا گفته، همکاری احتمالی دفاعی حتی در نشست غیرعلنی در هتل منهتن مورد بحث قرار نگرفت.

ونزوئلا در ۲۰۱۳ از پیمان ریو خارج شد اما کشورهای عضو درخواست گوآیدو را برای پیوستن مجدد به این پیمان پذیرفته‌اند.

در همین حال، یکی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا گفت، واقعا احمقانه است که فکر کنیم به جریان انداختن پیمان ریو راهی به سوی جنگ است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.