تعلیق مشارکت سودان در اتحادیه آفریقا پایان یافت

بک روز پس از اعلام تشکیل دولت مدنی در سودان به ریاست عبدالله حمدوک، اتحادیه آفریقا تعلیق مشارکت سودان در فعالیت‌های این اتحادیه را لغو کرد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا اعلام کرد: در جلسه اخیر شورا تصمیم بر این شد که تعلیق مشارکت سودان در فعالیت‌های اتحادیه آفریقا لغو شود.

این شورا اعلام کرد: تصمیم یاد شده در پی تشکیل یک کابینه مدنی برای هدایت سودان گرفته شد. همچنین شورای یاد شده بر پایبندی خود به حمایت از تلاش‌های سودان در زمینه بازسازی و نیز تلاش‌ها برای جذب حمایت بین‌المللی تاکید کرد.

اتحادیه آفریقا در ژوئن گذشته مشارکت سودان در تمامی فعالیت‌های این اتحادیه را تا زمانی که قدرت در این کشور به غیرنظامیان منتقل شود، به حالت تعلیق در آورده بود.

در همین حال، وزارت خارجه سودان به نمایندگی از دولت و مردم این کشور از تصمیم شورای یاد شده استقبال کرد.

بابکر الصدیق، سخنگوی وزارت خارجه سودان اظهار کرد: سودان از این تصمیم اتحادیه آفریقا استقبال کرده و از این فرصت خوب برای تاکید دوباره بر پایبندی خود به اهداف اتحادیه استفاده می‌کند.

الصدیق افزود: ما فعالیت جمعی اتحادیه آفریقا را راهی برای دستیابی به اهداف مردم قاره آفریقا و تأمین رفاه اقتصادی، رشد اجتماعی، تقویت دموکراسی و پایبندی به آن و نیز تلاش در راستای ارتقای آن می‌دانیم.

وزارت خارجه سودان در ادامه رضایت کامل خود را از ایجاد شرایط لازم برای پیوستن سودان به جامعه بین‌الملل و از سرگیری نقش محوری‌ خود در سازمان ملل ابراز داشت.

عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان روز پنج‌شنبه اسامی ۱۸ وزیر را برای اولین کابینه این کشور پس از برکناری دولت عمر البشیر اعلام کرد.

حمدوک در کنفرانس مطبوعاتی در شهر خارطوم اظهار کرد: علت تأخیر در اعلام تشکیل کابینه تمایل به حضور نمایندگان تمامی گروه‌های جامعه سودان بود.

در مقابل، شمس‌الدین الکباشی عضو شورای حاکمیتی سودان در گفت‌وگو با اسکای نیوز، از عدم اعلام نام وزیر زیرساخت‌ها و حمل و نقل در این کنفرانس ابراز تعجب کرد.

الکباشی با افشای این مساله که شورای حاکمیتی روز پنج‌شنبه با ۱۹ وزیر توافق کرد، گفت: هیچ دلیلی که مانع از اعلام اسامی تمامی وزرا باشد وجود ندارد.

پیش‌تر الکباشی اعلام کرده بود که نام کاندیدای وزارت دامپروری و شیلات سودان از گروه آزادی و تغییر اعلام نشد و بر این اساس، کابینه آتی به جای ۲۰ وزیر، شامل ۱۹ وزیر خواهد بود.

وزرای دولت انتقالی سودان احتمالا روز یکشنبه در حضور رییس شورای حاکمیتی و نخست وزیر مراسم تحلیف را به جا می‌آورند. شورای حاکمیتی و کابینه سودان پس از این مراسم نشست مشترکی خواهند داشت.

احتمالا اسامی کاندیداهای دو وزارتخانه زیرساخت‌ها و دامپروری سودان ظرف دو روز آینده اعلام خواهد شد.

سودانی‌ها امیدوارند دولت انتقالی ظرف ۳۹ ماه آینده مشکلات اقتصادی این کشور را به صورت ریشه‌ای حل کرده و در راستای توقف جنگ و بهبود روابط خارجه این کشور تلاش کند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.