هشت چالش میدانی در سوریه و سه مانع در مقابل کمیته قانون اساسی

با وجود تلاش‌هایی که برای حل و فصل بحران سوریه صورت می‌گیرد فرستاده سازمان ملل به سوریه می‌گوید که هنوز چالش‌های میدانی زیادی وجود دارد و از نظر سیاسی نیز تشکیل کمیته قانون اساسی با موانعی روبروست.

به گزارش خبرآنی، به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، به گفته گی‌یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه و مسئولان غربی هشت چالش جدی در سوریه وجود دارد که عبارتند از:

اول اوضاع شمال غرب سوریه. به رغم تلاش‌های روسیه و ترکیه برای تثبیت آتش‌بس درگیری‌ها در ادلب و اطراف آن از سرگرفته شده است. دولت سوریه عملیات نظامی را به راه انداخته و کنترل بخش جنوبی منطقه کاهش تنش را در دست گرفت.

گفته می‌شود آتش‌بس جدید شکننده و در معرض فروپاشی است. منابع دیپلماتیک می‌گویند روسیه برخلاف قبل در این عملیات کاملا مشارکت دارد. همچنین نقش حزب‌الله و ایران بر وجود مشاوران بدون مشارکت کامل در جنگ، محدود است.

دوم هدف قرار دادن پست‌های دیده‌بانی ترکیه. ترکیه از هدف قرار دادن یک کاروان نظامی در ادلب در حملات هوایی خبر داد درحالی که پست دیده‌بانی ترکیه در مورک از سوی نیروهای دولت سوریه محاصره شد و در معرض حمله قرار گرفت. این یعنی اوضاع ادلب احتمالا هرلحظه شعله‌ور شود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به توافقی درباره چگونگی تثبیت اوضاع ادلب دست یافتند. به نظر می‌رسد مسکو به آنکارا مهلتی را برای اجرای توافق سوچی داده است.

سوم وجود هیئت تحریر الشام و گروه‌های دیگری مثل حراس‌الدین که تروریستی خوانده شده‌اند. پدرسن در نشست شورای امنیت اعلام کرد که مبارزه با تروریسم نباید زندگی سه میلیون تن در ادلب و اطراف آن را در معرض خطر قرار دهد. تمامی اقداماتی که به قتل یا آوارگی آن‌ها منجر می‌شود باید اکنون متوقف شود. اوضاع ادلب راهکار سیاسی را می‌طلبد.

چهارم مداخله آمریکا. چند روز پیش نشست عناصر القاعده در حومه ادلب مورد هدف قرار گرفت. به گفته منابع واشنگتن به مسکو ابلاغ کرد که هدف قرار دادن تروریست‌ها در ادلب در صورتی که معلوم شود خطری علیه امنیت آمریکا یا هم‌پیمانانش هستند از سرگرفته می‌شود.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در ما مه پیشنهاداتی شامل هشت نکته از جمله مبارزه با تروریسم را به طرف روسی ارائه کرد. به صورت اولیه با این پیشنهادات توافق شد اما اختلافاتی درباره چگونگی اجرای آن وجود دارد.

پنجم شمال شرق سوریه. تنش در ماه ژوئیه افزایش یافت طوری که نیروهایی در مرزهای ترکیه مستقر شدند. به گفته پدرسن مذاکرات ترکیه و آمریکا طی ماه اوت به ممانعت از انفجار اوضاع منجر شد. گام‌های اولیه‌ای برای اجرای توافق‌های موقت انجام شد. اما هنوز ابهاماتی در توافق‌ها و سؤالاتی درباره سرعت اجرا و تهدیدات ترکیه برای متوسل شدن به گزینه نظامی وجود دارد.

ششم تنش میان ایران و اسرائیل. اسرائیل اعلام کرد که حملات هوایی را به اطراف شهر دمشق در ۲۴ اوت انجام داده که هدف از آن ناکام گذاشتن حمله پهپادی از سوریه بوده است. اسرائیل مدعی شد که برای این حمله از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های مورد حمایت ایران برنامه‌ریزی شده بود. حزب‌الله نیز اعلام کرد که دو تن از نیروهایش کشته شده‌اند و به پاسخ از خاک لبنان تهدید کرد. یکشنبه تنش‌ها و حملاتی در جنوب لبنان رخ داد اما نگرانی درباره دور دیگری از درگیری از خاک سوریه است.

رژیم صهیونیستی دامنه حمله را گسترش داده و پدرسن گفت: این اقدامات بسیار نگران کننده است. من از تمامی طرف‌ها می‌خواهم به حاکمیت سوریه و طرف‌های دیگر منطقه از طریق توقف تجاوزات و اقدامات تحریک آمیز، احترام بگذارند.

هفتم شکننده بودن حل و فصل‌ها در جنوب سوریه. پدرسن به شورای امنیت گفت: گزارشاتی درباره بازداشت، تظاهرات، ربودن و ترور در جنوب غرب سوریه به دست ما رسیده و این مایه نگرانی ماست.

هشتم چالش‌های انسانی. پدرسن این چالش‌ها را اینگونه با اختصار توضیح داد: خانواده‌های سوری با خطرات خشونت، تروریسم، آوارگی، عضوگیری اجباری، بازداشت ظالمانه، شکنجه، آوارگی خانواده‌ها و خشونت علیه زنان مواجهند. سوری‌ها همچنین با فقر، کمبود منابع اقتصادی و ناامیدی مواجهند.  

پدرسن می‌گوید، بیش از هر زمان دیگری مشخص شده که هیچ راهکار نظامی در سوریه وجود ندارد و باید در سطح ملی آتش‌بس صورت گیرد چراکه روند سیاسی بازگشت حاکمیت سوریه را تضمین می‌کند.

به گفته منابع غربی تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه با سه مانع روبروست: اعتراض ترکیه به یکی از اسامی لیستی که دمشق ارائه کرده است. عدم تواقف با چگونگی اشاره به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت در مرجعیت این کمیته و ثابت نشدن اینکه هدف کمیته ایجاد قانون اساسی جدید یا اصلاح قانون اساسی کنونی است. پدرسن به شورای امنیت گفت: من با مخالفان و دولت برای حل این مسئله در ارتباط هستم. من همچنین آماده‌ام به دمشق بازگردم تا در اولین فرصت برای تشکیل کمیته و قواعد آن تلاش کنیم.

پدرسن امیدوار است که قبل از نشست مجمع عمومی در نیمه دوم ماه اکتبر به راهکاری برای این مسائل دست یابد. مسکو برای فشار آوردن تلاش می‌کند تا قبل از نشست سران روسیه، ترکیه و ایران در آنکارا در ۱۶ سپتامبر دستاورد را محقق کند. طرح پدرسن برای تشکیل کمیته تماس بین المللی-منطقه‌ای همچنان برای جمع بین دو گروه پابرجاست که این دو گروه کشورهای ضامن روند آستانه شامل روسیه، ایران و ترکیه و گروه کوچک با رهبری آمریکا است. اما مسکو همچنان اولویت را به روند آستانه می‌دهد و به پیشنهاد پدرسن مشتاق نیست. پدرسن می‌گوید وقت آن رسیده که اراده همه کشورهای شرکت کننده در این گروه‌ها و همچنین اعضای دائم شورای امنیت در چارچوب گروهی که شامل عوامل اصلی در چارچوب مشترک در ژنو است، گردهم آورده شود.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.