عراق اقدام به جابجایی ۱۶۰۰ آواره در داخل کرد

سازمان ملل نسبت به جابجایی ۱۶۰۰ آواره در داخل عراق در چارچوب تلاش‌های مقامات این کشور برای تعطیلی فوری اردوگاه‌ها ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از سومریه نیوز، مارتا رویدس، هماهنگ کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه در عراق خاطرنشان کرد: من از نبود برنامه‌ریزی و ارتباط خوب با جوامع متضرر از جنگ و شرکای امور انسانی نگران هستم.

وی در ادامه افزود: در شرایطی که دولت عراق از تمایل خود برای بازگشت فوری آوارگان به سرزمینشان خبر داده باید تمامی روند بازگشت در چارچوب یک توافق و پناه دادن‌ها براساس اصول انسانی به عنوان یک وظیفه انجام شود.

مقامات عراق طی ۱۰ روز اخیر تصمیم به بازگشت آوارگان از نینوا به استان‌های اصلی‌شان در کرکوک، صلاح‌الدین و الانبار واقع در مرکز و غرب این کشور گرفتند.

سازمان ملل اعلام کرد که این روند بدون هشدار قبلی یا برنامه‌ریزی مشخص انجام شده و حدود ۳۰۰ خانواده (حدود ۱۶۰۰ تن) از اردوگاه‌های "حمام العلیل"،"السلامیة" و "نمرود" در نینوا به مناطق اصلی خود بازگشته‌اند.

این در حالی است که اردوگاه "بساتین الشیوخ" در یکم سپتامبر در معرض سه حمله با بمب‌های دست‌ساز قرار گرفت اما هیچ‌گونه تلفاتی به دنبال نداشت.

سازمان ملل خواستار هماهنگی میان مقامات استان‌ها و طرف‌های ذی‌ربط در زمینه انسانی به جهت تضمین برنامه‌ریزی‌های مناسب برای پروسه بازگشت منظم، داوطلبانه و امن شد.

از سوی دیگر، دولت عراق از انجام رایزنی‌ها با کشورهای عربی برای عقد توافقنامه مشترک درخصوص آوارگان موجود در کشورهای عربی خبر داد.

این مساله در چارچوب فعالیت شورای اتحادیه عرب در سطح وزرا که قرار است به زودی برگزار شود، صورت گرفت.

در همین راستا، روزنامه "الصباح" عراق به نقل از نوفل بهاء موسی، وزیر مهاجرت عراق نوشت: بغداد پیشنهادی مبنی بر انعقاد توافقنامه‌ای درخصوص آوارگان عرب به ویژه آوارگان عراقی در ضمن دستورکار شورای اتحادیه عرب در سطح وزرا مطرح خواهد کرد که صد و پنجاهمین دور آن به ریاست عراق در هفته آتی (دهم سپتامبر) برگزار خواهد شد.

موسی پس از دیدار با مسؤولان اتحادیه عرب تصریح کرد: دلیل حضور ما در قاهره ایجاد حمایت تمام قد اتحادیه عرب برای تصویب این توافقنامه است؛ میلیون‌ها مهاجر و آواره عرب وجود دارند و ناچارا باید به آنها کمک کرد به ویژه در عراق که همچنان از موضوع آوارگانی رنج می‌برد که سرزمین و دیارشان را به خاطر حمله وحشیانه گروهک‌های تروریستی داعش ترک کرده‌اند و حدود چهار میلیون تن در این کشور و همچنین در کشورهایی مانند یمن و سوریه آواره هستند که از درگیری‌های مختلف رنج می‌برند.

وی تاکید کرد: باید توافقنامه‌ای برای حمایت از این آوارگان در زمان بازگشت به سرزمینشان پس از آزادسازی آنها وجود داشته باشد.

وزیر مهاجرت عراق همچنین عنوان کرد:‌ این توافقنامه در خدمت عراق و سایر کشورهای عربی که از موضوع مهاجرت و آوارگی رنج می‌برند، خواهد بود و این توافقنامه اقدامی بشردوستانه جهت خدمت‌رسانی به آنها از سوی کشورهای عربی است.

موسی درخصوص جزئیات این توافقنامه گفت: پس از امضای این توافقنامه پیشنهادی مبنی بر تاسیس صندوق حمایت از آوارگان تحت نظارت اتحادیه عرب را مطرح می‌کنیم که دولت‌های عربی با شهروندان در تماس باشند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.