صدها پزشک پاکستانی در آستانه دیپورت احتمالی از عربستان

پس از تصمیم ناگهانی کمیسیون سلامت عربستان مبنی بر عدم به رسمیت شناختن گواهی‌های پزشکی صادره از پاکستان، نزدیک به هزار پزشک در انتظار از دست دادن شغل خود و دیپورت شدن احتمالی هستند.

به گزارش خبرآنی به نقل از پایگاه خبری میدل ایست آی، پس از تصمیم ناگهانی عربستان سعودی مبنی بر خودداری کردن از پذیرش مدارج تحصیلات تکمیلی پزشکان پاکستان، صدها تن از پزشکان تبعه این کشور، خود را در آستانه از دست دادن شغل و دیپورت شدن می‌بینند.

طبق گزارش روزنامه "داون" پاکستان، به استناد نامه‌های صادره از "کمیسیون سعودی در تخصص‌های سلامت"، عربستان سعودی دیگر مدارج تحصیلات تکمیلی پاکستان در حوزه جراحی و پزشکی را به عنوان گواهی معتبر به رسمیت نمی‌شناسد و دلیل این اقدام آن است که "پزشکان پاکستانی، آموزش‌های لازم را دریافت نکرده‌اند".

در گزارش روزنامه داون آمده است در این نامه‌ها، به اکثر دریافت‌کنندگان گفته شده عربستان را ترک کنند و یا برای اخراج قریب‌الوقوع از این کشور آماده شوند.

این موضوع برای بسیاری از پزشکان پاکستانی که اغلب برای دهه‌ها در عربستان کار می‌کنند، تعجب‌انگیز بوده است.

"زاهید" که خواسته نام خانوادگی‌اش فاش نشود، در بین هزاران پزشک پاکستانی مقیم عربستان است که گواهی پزشکی‌اش طی این اقدام از اعتبار ساقط شده است. او می‌گوید: "همکاران من در بیمارستان مرا مورد قضاوت قرار می‌دهند، آن‌ها معتقدند من با مدرک جعلی به اینجا آمده‌ام. در شوک کامل به سر می‌برم و گذران زندگی‌ام در خطر است".

او در ادامه اظهار کرده است: "کمیسیون سلامت یک‌شبه و بدون اطلاع قبلی، ضوابط حرفه‌ای را تغییر داده است. نمی‌دانیم چه خواهد شد".

برخی از این پزشکان، "کالج طبیبان و جراحان پاکستان" را مقصر وضع بد خود می‌شمارند. پزشکی در یک بیمارستان خصوصی شهر جده که نخواسته نامش فاش شود، به میدل ایست آی به نقل از مقامات کمیسیون سلامت عربستان گفته است که خود کالج طبیبان و جراحان به این کمیسیون اطلاع داده که اغلب مدارج پزشکان پاکستانی، پژوهش محور -و نه بالینی- است.

با این حال، دکتر واحد احمد، جراح مقیم عربستان این ادعا را رد کرده است. او می‌گوید مسئله اصلی این است که مقامات اعتبارسنجی سلامت عربستان سعودی، "در استخدام پزشکان خارجی، درجه‌بندی پزشکان را لحاظ نمی‌کنند".

اغلب پزشکان مذکور به گفته این جراح، مدارج خود را از دانشگاه‌های معتبر پاکستان دریافت کرده‌اند. او می‌گوید: "سعودی‌ها، به انحصارگرایی توسط پزشکان خود روی آورده‌اند و این نه‌ تنها به بیماران آسیب می‌زند، بلکه برای کسانی که کمک‌خرج خانواده خود هستند نیز آسیب‌زا است".

طبق بیانیه "رادیو پاکستان"، وزارت بهداشت پاکستان در حال بررسی موضوع است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.