روزهای پرکار معاونت حقوقی آموزش و پرورش/ تأمین اعتبارات سدی بر سر راه مدارس استیجاری

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: این روزها دستگاه تعلیم و تربیت، ایام پرهیجانی را سپری می‌کند چرا که قرار است سکاندار آن تعیین شود؛ از سوی دیگر حال و هوای مدارس و آموزش و پرورش در شهریور هر سال متفاوت است چرا که مدارس باید آماده بازگشایی در اولین روز مهر شوند و در این مسیر ساماندهی نیروی انسانی و تجهیزات، ضرورتی انکارناپذیر است.

 از روند آماده‌سازی مدارس برای آغاز سال تحصیلی با عنوان پروژه مهر یاد می‌شود که کلید آن گاهی اوقات حتی قبل از پایان هر سال تحصیلی زده می‌شود و مسؤولان آموزش و پرورش با ایجاد کارگروه‌هایی در سطح کشور، استان‌ها و مناطق، اقدامات مقتضی را برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌کنند. 

16 خرداد امسال بود که خبر استعفای سید محمد بطحایی رسانه‌ای شد و بعد از آن، سید جواد حسینی به عنوان سرپرست این وزارتخانه، سکان فعالیت را به دست گرفت و چند روز پیش رئیس جمهور، محسن حاجی‌میرزایی را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد و قرار است در این هفته، جلسه بررسی رأی اعتماد به وی در مجلس شورای اسلامی برگزار شود. 

معاونت حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش، روزهای پرکاری را می‌گذراند چرا که ارتباط‌گیری با نمایندگان مجلس آن هم در چنین روزهایی بیش از پیش مورد توجه است؛ به همین دلیل به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌ عسکری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش رفتیم تا گفت‌وگویی درباره فعالیت‌های این معاونت داشته باشیم؛ هر چند که فرصت برای پرسیدن تمام سؤال‌هایمان فراهم نشد و قرار شد در فرصتی نزدیک بتوانیم دوباره به گفت‌وگو بنشینیم و پاسخ آن سؤال‌ها را نیز دریافت کنیم.

* فارس: اجازه بدهید سؤال اول را از اینجا شروع کنیم که اصولاً معاونت حقوقی و امور مجلس چه فعالیت‌هایی را بر عهده دارد؟ به نظر می‌رسد که در بین معلمان معاونت شناخته شده‌ای نباشد و یا کمتر با شما سر و کار دارند؟

 ابتدا اجازه می‌خواهم که یاد و خاطره شهیدان والا مقام رجایی و باهنر را گرامی بداریم؛ در مورد شناخته نشدن، چندان موافق نیستم اما در مورد این که کمتر با این معاونت سروکار دارند ، درست است زیرا ماهیت کار در معاونت حقوقی و امور مجلس به گونه ای است که بیشتر در زیر ساخت برنامه ها و فعالیت ها حضور دارد تا در اجرا

معاونت حقوقی و امور مجلس معاونتی است که با مراجع کلان قانونگذار کشور در ارتباط است. از 3 زیر مجموعه تشکیل شده است اول مجموعه دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی که مباحث و سؤالات حقوقی،‌ طرحها و لوایح و مصوبات و سایر موضوع هایی از این است که در دولت مطرح می شود و در حوزه ستادی هم ، امور تقنینی را به این حوزه ارجاع می دهند .حجم قابل توجهی از فعالیت ها در این دفتر است اکثر طرح ها و لوایح را به ما ارجاع می دهند و نظر حقوقی می خواهند امور حقوقی املاک مربوط به وزارتخانه مدارس ، خانه های سازمانی، اردوگاه‌ها و هر چیز که نام «ملک» به آن اطلاق شود، در این حوزه پی جویی می شود . تبدیل به احسن کردن املاک ، تغییر کاربری ها در همین حوزه انجام می گیرد که کار عظیمی است.

دفتر بعدی ، هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری است استحضار دارید که مشمولین قانون رسیدگی به تخلفات اداری از وزیر تا پایین ترین رده کارکنان را شامل می شود. یک هیأت بدوی داریم که 5 نفر از اعضای آن منصوب وزیر آموزش و پرورش هستند 30 نفر عضو اصلی و 3 عضو علی البدل دارد. در هر استان یک هیأت رسیدگی به تخلفات اداری  داریم . یک هیأت هم در تهران داریم که مخصوص رسیدگی به تخلفات مدیران است . 3 هیأت تجدید نظر هم در تهران مستقر هستند. وظیفه  این دفتر سالم نگه داشتن محیط اداری است؛ کار بسیار مهم ، ظریف و دقیقی است .

مأموریت سوم ما امور مجلس است که در دفتری به همین نام دنبال می شود . تنظیم امور مربوط به نمایندگان ، تذکرات ،‌سؤال ها و هر بخشی که از ناحیه مجلس نسبت به وظایف وزارت مطرح می شود و ملاقات نمایندگان با وزیر، از طریق این دفتر پیگیری می شود . البته پاسخگویی به سوالات و ابهامات نمایندگان با همکاری و کمک سایر واحدهای ذی ربط صورت می گیرد.

* فارس: وزیر چه طور می تواند با این تعداد نماینده مداوم در تعامل باشد ؟

بله ، سؤال خوبی است . در حال حاضر 290 نماینده در مجلس شورای اسلامی داریم که در همین شش ماه اخیر حدود 250 نفر آنان با وزیر وقت شامل آقای بطحایی و بعد آقای حسینی که سرپرست شدند و هم اینک با وزیر پیشنهادی جناب آقای حاجی میرزایی ملاقات داشته اند. جالبه که عرض کنم در 5 روز گذشته که ایشان معرفی شده اند هم به صورت تلفنی و هم حضوری با بسیاری از نمایندگان تعامل داشته اند.

تقریباً 2 روز از وقت وزیر در هفته به کار مجلس و قوه مقننه اختصاص یافته است. هر هفته یک روز نماز و ناهار هم در مجلس هستند .یعنی هم در زمان اقامه نماز و صرف ناهار با آنان همراه است و هم در دفتر ویژه دولت می‌نشینند و با نمایندگان دیدار دارند. روزهای دوشنبه هم از وقت ملاقات با نمایندگان تعیین شده است .نمایندگانی که خواهان ملاقات خصوصی با ایشان هستند ،‌در این روز تشریف می آورند .

فارس: پس به این ترتیب ، باید ارتباط خوبی میان ایشان و نمایندگان و بالطبع وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی باشد ؟ پس چگونه است که بعضاً مخالفت هایی با برنامه ها و فعالیت ها می شود؟

همین طور است فضای مجلس،‌ فضایی مثبت و در تعامل مفاهمه آمیز با وزارتخانه است بخش عمده ای از این فضا را مدیون وقت گذاری و هوشمندی و درایت شخص سرپرست و اکنون وزیر پیشنهادی هستیم که به واقع با تک تک نمایندگان گفت و گو دارند. بخشی هم همکاری سایر معاونان ایشان است و البته نگاه فرهنگی و حساس برخی از نمایندگان بویژه نمایندگان عضو فراکسیون فرهنگیان و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات که با دلسوزی و کارشناسی بسیار به مسائل آموزش و پرورش نگاه می کند و به تمام معنا می خواهند به ما برای حل این مسائل کمک کنند.

* فارس: یعنی منکر نگاه سیاسی برخی از نمایندگان به مسائل می شوید؟

خیر ، ببینید به هر حال نمایندگان هم ، از متن همین جامعه منتخب شده اند هر کدام دارای تفکرات و گرایشات خاص سیاسی و اجتماعی هستند اما وظیفه اصلی آنان وضع قوانینی است که فراگیری داشته باشد و به منفعت عموم مردم و در جهت پیشرفت و آبادانی کشور باشد.

خب هستند کسانی هم که در تعاملات خود تفکر و گرایش سیاسی خود را غالب می کنند اما خوشبختانه تاکنون در بحث تعلیم و تربیت کشور، کمتر شاهد این موضوع بوده ایم و امید داریم که بعد از این هم نباشیم . طبعاً وزارتخانه اگر ببیند که نماینده ای به واسطه اطلاعات و تسلطی که بر حوزه انتخابیه خود دارد ، مسائلی را یادآوری می کند، با کمال میل می پذیرد و در صد رفع مشکلات بر می آید و ما این را به حساب مخالفت و یا مقاومت سیاسی نمی گذاریم .

روش ما در تعامل حفظ اعتدال است و پرهیز از ایجاد تنش هایی که در نهایت دود آن به چشم فرهنگیان و یا دانش آموزان می‌رود . وزیر بر مدار تدبیر و امید با نمایندگان به اعتدال رفتار می کنند و همین موجب آرامش و فضای مثبت کنونی است.

* فارس: شخص شما ارتباط تان با نمایندگان چگونه است ؟

فرقی نمی کند بنده هم از سیاست های دولت و وزارتخانه در تعامل با نمایندگان تبعیت می کنم. ضمن آن که افتخار یک دوره نمایندگی را هم دارم پس از آن هم چه در مجمع تشخیص مصلحت وچه در دانشگاه آزاد اسلامی با مجلس کار کردم و لذا بنده خودم را از جنس نمایندگان می دانم و تجربه سال های زیادی که در ارتباط با مجلس داشته ام برای این تعامل تلاش کرده ام. ما به واقع نمایندگان را همکاران فرهنگی خود می دانیم و از نظرات و پیشنهادها و حتی انتقادها و تذکرات آنان استقبال می کنیم .تنها در 3 ماه اخیر،‌ بیش از 3200 نامه از نمایندگان واصل شده است که تلاش همکاران بنده در دفتر امور مجلس رسیدگی و بررسی و پاسخ‌دهی به تک تک این نامه ها بوده است.

چندین سفر با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات به استانها داشته ایم که از مدارس و مراکز آموزشی بازدید شده و تعاملات بسیار خوبی صورت گرفته است .

* فارس: از بحث مجلس که بگذریم از مدارس قلع و قمعی و استیجاری چه خبر؟ آیا برنامه ای برای رفع آنها دارید؟

بله یکی از جدی ترین برنامه ها را که امسال داریم همین موضوع است. در حال حاضر بزرگترین مانعی که بر سر راه رفع مشکل مدارس قلع و قمعی و استیجاری و نیز مستند سازی املاک آموزش و پرورش است، تأمین اعتبارات است که به لحاظ بالا رفتن ارزش زمین،‌ هزینه زیادی را می طلبد . این را بگذارید در کنار نظام دیوان سالاری انتقال سند و ... که باعث شده تا این کار با کندی پیش رفته است .

* فارس: این درست است که حقوقی‌ها بیشتر دنبال گیر قانونی فعالیت ها هستند و لذا بیشتر مخالف اجرای برنامه های تازه هستند ؟

اصلاً به هیچ وجه اینطور نیست وظیفه ما در مشاوره حقوقی و بررسی قانونی یک طرح یا برنامه همین است که آن برنامه یا فعالیت را از بیرون و با نگاه حقوقی ببینیم تا در حین اجرا به مانع قانونی برخورد نکند و یا اینکه از ضمانت اجرایی و محکمی برخوردار باشد تا دچار اعمال سلیقه مدیران نشود.

حال اگر طراحان یک برنامه در مرحله تدوین ، کمتر به بحث قانونی آن توجه دارند و پس از تدوین و ارسال برای بررسی ، ما آنها را متوجه این مسائل می کنیم، نمایانگر مخالفت نیست.طبعاً لازم است تا با بررسی‌های مجدد و دقیق راهکارهای رفع این موانع قانونی ارائه شود و پس از رفع این مسائل ،‌برنامه هم قابل اجراست حالا که این سوال را پرسیدید ، اجازه بدهید بگویم که یکی از مشکلات ما در بحث حقوقی ، تنقیح نشدن قوانین کشور است تنقیح یعنی قانونی قوانین نسخ و منسوخ معلوم نیست. ما با دیوان عدالت اداری ،‌سازمان بازرسی کل کشور ، معاونت حقوقی رئیس جمهور ، معاونین نظارت و قوانین مجلس مجلس شورای اسلامی،‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی دیوان محاسبات کشور و ... در ارتباط م تعامل کامل هستیم .

* فارس: به عنوان آخرین سؤال ضمن تشکر از حوصله ای که به خرج دادید و با سعه صدر به سؤالات،‌ پاسخ دادید گمان می‌کنید اقای حاجی میرزایی با رأی اعتماد مجلسیان مواجه شود؟

ببینید وظیفه اصلی ما تبیین برنامه ها و اطلاع رسانی سوابق کاری و رزومه و برنامه های  وزیر پیشنهادی است و طبعا نمایندگان با درایت و مجموع اطلاعات خود تصمیم خواهند گرفت که هر چه باشد برای ما قابل احترام است اما نکته ای که می‌خواهم عرض کنم این است که ما نیاز به وزیری کار آشنا ، مسلط به مسائل روز کشور و آموزش و پرورش داریم که خوشبختانه ایشان این خصوصیات را دارند به طور حتم سابقه کاری ایشان در آموزش و پرورش ، سازمان بهره وری و دبیری هیأت دولت کمک بسیار بزرگی برای ما و مجموعه نظام تعلیم و تربیت خواهد شد.

ما تا کنون با قاطبه نمایندگان مجلس ارتباط داشتیم و در روزهای باقی مانده به فراکسیون ها و کمیسیون ها همراه آقای حاجی میرزایی خواهیم رفت و با روحیه فراجناحی و اعتدالی که ایشان دارند پاسخگوی سوال های نمایندگان خواهیم بود و پیش بینی ما یک رأی خوب برای ایشان در آستانه مهر و شروع مدارس است.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.