بنگلادش و میانمار به دنبال بازگرداندن روهینجایی‌ها

مقام‌های بنگلادش و میانمار به همراه سازمان ملل اعلام کردند، دو کشور به زودی دومین تلاش برای آغاز بازگرداندن مسلمانان روهینجایی را انجام می‌دهند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی دولت میانمار گفت، دولت‌های نای‌پیداو و داکا موافقت کردند تا روند بازگرداندن مسلمانان روهینجایی از بنگلادش از پنجشنبه آتی آغاز شود.

عبدالکلام، کمیسیونر بازگشت، آوارگان و کمک بنگلادش نیز گفته که هویت آوارگان از سوی دولت میانمار تایید شده و آنها می‌توانند اگر بخواهند به این کشور بازگردند. دولت بنگلادش به مقام های محلی در کاکس‌بازار، محل اسکان آوارگان روهینجایی دستور داده تا آنهایی که اسامی‌شان در لیست است،‌ در چهار کمپ اسکان دهند اما بازگشت آنها تنها زمانی اتفاق می‌افتد که آنها بخواهند به صورت داوطلبانه به میانمار بازگردند.

وی همچنین گفت: بنگلادش آماده حمایت و پشتیبانی هر آواره روهینجایی است که بخواهد به کشورش بازگردد اما نمی‌توان از زور برای بازگردان آنها استفاده کرد.

کارولین گلوک، سخنگوی کمیسیونر عالی آوارگان سازمان ملل نیز گفت، دولت بنگلادش خواستار کمک برای تایید هویت ۳۴۵۰ روهینجایی شده که برای بازگشت داوطلبانه ثبت نام کرده اند. این فهرست از ۲۲ هزار نفردی که اسامی آنها را بنگلادش به میانمار برای تایید داد، کمتر است.

رهبران جامعه روهینجایی در این اردوگاه‌ها گفته‌اند، با آنها در این باره رایزنی نشده بود و آنها از این مساله آگاهی نداشتند.

ارتش میانمار در اوت ۲۰۱۷ یک کمپین مقابله با شبه‌نظامی‌گری در واکنش به حمله‌ای از سوی یک گروه شبه‌نظامی روهینجایی به راه انداخت و عملیات ارتش باعث مهاجرت گسترده روهینجایی‌ها به سمت بنگلادش شد.

هیات حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی از سوی سازمان ملل در میانمار سال گذشته میلادی پیشنهاد پیگرد علیه فرماندهان ارشد نظامی میانمار را به اتهام نسل کشی، ارتکاب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت مطرح کرد. میانمار این گزارش را رد و اعلام کرد که ارتش این کشور هیچ اقدام اشتباهی انجام نداده است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.