پیروز انتخابات ریاست جمهوری گوآتمالا مشخص شد

"آلخاندرو گیاماتی"، موفق شده تا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گوآتمالا با کسب اکثریت آرا پیروز شود؛ وی وعده داده تا از طریق برقراری اعدام، با وقوع جرم مبارزه کند و نیز آزادی‌های مرتبط با تولید مثل و مساوات برای افراد هم‌جنس‌گرا را محدودتر سازد.

به گزارش خبرآنی به نقل از دویچه‌وله، شورای عالی الکترال گوآتمالا اعلام کرده است که آلخاندرو گیاماتی شصت و سه ساله، ۶۰ درصد آرا را در ۹۵ درصد از مراکز رای‌گیری به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که ساندرا تورس، بانوی اول سابق گوآتمالا و رقیب اصلی او، موفق به کسب تنها ۲۶ درصد آرا شده است.

گیاماتی روز یکشبنه اعلام کرد که "به هدف رسیده‌ایم، افتخار بزرگی خواهد بود که رئیس‌جمهور باشم".

طی دور دوم انتخابات که روز یکشنبه برگزار شد، هشت میلیون نفر، واجد شرایط شرکت بودند اما مشارکت ۴۰ درصدی مردم، نشان از سرخوردگی آن‌ها داشت.

وب‌سایت تحقیقاتی "نوماندا"، این رئیس‌جمهور تازه منتخب را "عجول و بی‌فکر، خودکامه، ظالم، دمدمی‌مزاج، کینه‌جو و ..." خطاب کرده است.

گیاماتی با شکست در سه دوره قبلی انتخابات، این بار نماینده حزب "واموس" بود؛ این حزب، حامی سیاست‌های اقتصادی لیبرال است و تلاش می‌کند تا دسترسی به خدمات تولید مثلی را محدود سازد و هم‌چنین با برقراری مساوات برای هم‌جنس‌گرایان نیز مخالف است.

آیا تغییر در راه است؟

پیش‌تر، ساندرا تورس، برنامه ضد فساد خود را معرفی کرده بود؛ اما حزب "اتحاد برای امید" او، به دلیل اتهام‌زنی به برخی از نامزدهای شهرداری این حزب مبنی بر حمایت قاچاق‌چیان دارو از آن‌ها، متوجه انتقاداتی قرار گرفته است.

کشور گوآتمالا، تبدیل به محل عبور مهاجرین آمریکای مرکزی به سوی آمریکا شده است. نامزدهای انتخابات اخیر، از توافق مهاجرتی جیمی مورالس، رئیس‌جمهور اخیر گوآتمالا با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اجتناب کرده‌اند. جیمی مورالس، به دلیل قانون گوآتمالا از شرکت در انتخابات اخیر و تصدی دوباره ریاست جمهوری، منع شده بود. ۸۲ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی "پرودوتاس"، با توافق انجام شده میان ترامپ و مورالس مخالف بودند.

نرخ فقر در گوآتمالا، ۶۰ درصد است و آدمکشی نیز آمار بالایی دارد. امسال حدود یک درصد از جمعیت ۱۶ میلیون نفری کشور، اقدام به خروج کرده‌اند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.