گروه محیط زیست خبرگزاری فارس، رالی آفرودها در جنگل هیرکانی که قرار بود به بهانه ثبت جهانی این جنگل برگزار شود، با اعتراض سازمان جنگل ها لغو شد. اما آفرود سواری در محیطهای طبیعی به دلیل آسیبهای وارده به آن حساسیت ویژهای دارند و باید تصمیم جدیتری برای ساماندهی آن گرفته شود.
حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در گفتوگو با خبرنگار فارس، در اینباره گفت: اگر آفرود با علم و آگاهی و شناخت از محیط زیست انجام نشود، خسارات بسیاری به همراه خواهد داشت؛ به خصوص در محیطهای کویری، چرا که بازسازی طبیعی این محیطها با کندی اتفاق میافتد و جبران تخریبهای وارده سالها زمان میبرد.
وی افزود: حتی رد یک ماشین هم ممکن است در محیطهای طبیعی با کندی اصلاح شود؛ بنابراین لازم است فعالیتهای اینچنینی با دقت و حساسیت بیشتری انجام گیرد.
معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به رایزنیهایی که برای قانونمند کردن فعالیت آفرود در کشور انجام شده است، اظهار داشت: سال گذشته نشستی را با مسؤولان کانون اتومبیلرانی وجهانگردی داشتیم و در آن جلسه تصمیم گرفتیم همکاریهایمان در این زمینه تبدیل به تفاهمنامه شود تا با تدوین دستورالعملهای مورد نیاز فعالیتهای آفرود در کشور ضابطهمند دنبال شود.
ظهرابی ادامه داد: برای تهیه دستورالعمل باید تفاوتهای اکوسیستمی در محیطهای جنگلی، بیابانی و نیمه بیابانی مدنظر قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون هنوز نتوانستهایم تفاهمنامه مدنظرمان را به امضا برسانیم.
معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه آفرود مانند یک تیغ دو لبه معایب و مزایایی برای محیط زیست کشور به دنبال دارد، ابراز داشت: آفرود بازان در حوادث و بحرانهای طبیعی همانند آتشسوزیها به کمک محیط زیست میآیند.
ظهرابی با تاکید بر اینکه هیچ قانونی در کشور برای کنترل آفرود وجود ندارد،گفت: غیر از مناطق حفاظت شده محیطزیست به خصوص سایتها و پارکهای ملی که ملزم به کسب مجوز هستند تمامی مناطق برای ورود بیقانون آفرود بازان آزاد است.
وی ادامه داد: در مناطق تحت حفاظت محیط زیست، مجوزها با شرایط خاص و با تعیین مسیر مشخص برای حرکت ماشینهای آفرود صادر میشود و اگر برخلاف این مجوز، آفرود بازان از مسیر خارج شوند و نیروهای محیط بانی این مسأله را گزارش کنند، تیم متخلف در لیست سیاه قرار میگیرد و دیگر به او مجوز داده نمیشود.
معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست تأکید کرد: این سختگیریها در مناطق بیابانی و کویری که با ضعف پوشش گیاهی مواجهند بیشتر است. چرا که با توجه به اقلیم خاص این مناطق آفرود خسارات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
ظهرابی همچنین از مذاکرات مشترک میان سازمان محیط زیست، میراث فرهنگی و کانون اتومبیلرانی و جهانگردی گفت: این فعالیتها باید مدنظر کمیته طبیعتگردی قرار گیرد.
انتهای پیام/