افزایش چشمگیر تلفات غیرنظامیان در افغانستان در ماه ژوئیه

سازمان ملل امروز شنبه اعلام کرد، تلفات غیرنظامیان در جریان درگیری‌های سراسر افغانستان طی ماه گذشته میلادی افزایش چشمگیری پیدا و رکوردهای بالای قبلی را تکرار کرده است.

به گزارش خبرآنی، هیات امدادرسان سازمان ملل در افغانستان اعلام کرده که در ماه ژوئیه بیش از ۱۵۰۰ غیرنظامی در درگیری‌های افغانستان کشته یا زخمی شدند که این میزان تاکنون بالاترین تلفات غیرنظامیان در عرض یک ماه در مدت گذشته از سال ۲۰۱۹ محسوب شده و همچنین بدترین ماه به لحاظ تلفات غیرنظامیان از ماه مه ۲۰۱۷ تا کنون بوده است.

این افزایش تلفات غیرنظامیان عمدتاً منتسب به افزایش حملات شبه‌نظامیان طالبان و دیگر گروه‌های ضددولت افغانستان شده و این در حالی است که آمریکا همچنان در حال پیشبرد ابتکار عملی برای مذاکره با طالبان با هدف دستیابی به توافق صلح است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ تادامیچی یاماموتو رئیس هیئت امدادرسان سازمان ملل در افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: در هفته‌های اخیر تلاش‌ها برای صلح افغانستان تشدید شده اما همچنین درگیری در عرصه میدانی در این کشور نیز تشدید شده است.

او در ادامه این بیانیه تاکید کرد: من از همه طرفها می‌خواهم اینگونه فکر نکنند که با تشدید عملیات‌های نظامی، موضع  آنها در مذاکرات صلح افغانستان قدرتمندتر می‌شود.

ماه گذشته میلادی مجموعه‌ای از حملات سطح بالا در افغانستان رخ داد از جمله یک حمله انتحاری به اتوبوسی در ۲۵ ژوئیه در شهر کابل که متعاقب آن انفجار دومی پاسخ‌دهنده‌های به حمله اول را هدف قرار داد. در این حمله ۷ غیر نظامی شامل ۶ زن و یک کودک سه ساله کشته شدند.

هیات امدادرسان سازمان ملل در  افغانستان با انتشار گزارشی در روز سه‌شنبه نشان داد که تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان در نیمه اول سال ۲۰۱۹ در مقایسه با همین دوره در سال ۲۰۱۸ به میزان ۲۷ درصد کاهش نشان داده هر چند  که این تلفات شامل کشته شدن ۱۳۶۶ غیر نظامی و مجروح شدن ۲۴۴۶ تن دیگر بوده است.

هیئت امدادرسان سازمان ملل در افغانستان در گزارش خود از نیروهای حامی دولت افغانستان به ویژه ارتش آمریکا انتقاد کرده و گفته است که این نیروها تلفات غیرنظامی بیشتری نسبت به طالبان و گروه‌های شبه نظامی دیگر به بار آورده‌اند.

هم ارتش افغانستان، هم طالبان و هم آمریکا، همگی این یافته‌ها و گزارش این هیئت سازمان ملل را مورد حمله و انتقاد قرار داده‌اند.

با این حال این هیات از روش‌ها و یافته‌هایش دفاع کرده و انتقادات مطرح شده علیه خود را جهت‌دار خوانده است.

در عین حال از همه طرف‌ها خواسته تا به شکلی سازنده با سازمان ملل همکاری کنند.

یک برآورد پیشین سازمان ملل نشان داده بود که سال ۲۰۱۸ مرگبار ترین سال در جریان جنگ افغانستان برای غیرنظامیان بوده به نحوی که در این سال دست کم ۳۸۰۴ غیر نظامی شامل ۹۲۷ کودک در اثر جنگ جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.