تهیه شناسنامه ثبتی برای ۱۲۰ بنای تاریخی پهنه رودکی

به گزارش گروه شهری خبرگزاری فارس، ابوالفتح شادمهری مدیربافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه در پهنه فرهنگی رودکی بافت‌ها و بناهای تاریخی زیادی وجود دارد، مجریان این طرح چه برنامه‌ای برای این بافت‌ها و بناها دارید، ادامه داد: پهنه رودکی یک مصوبه از کمیسیون ماده 5 دارد که مشخص کرده بناهای ارزشمندی که در این پهنه قرار دارند حتما ثبت و شناسایی شوند و با توجه به وجود مراکز فرهنگی که در آن اطراف هستند نوع کاربری شان برای پهنه فرهنگی رودکی مشخص شود.

وی افزود: در اصل سازمان زیبا سازی شهرتهران و شهرداری منطقه 11 درباره پهنه رودکی حساسیت بسیاری به خرج دادند و قرار شد ضوابط و مقررات و پهنه بندی که در طرح تفصیلی است، بازنگری شود و آن بازنگری منوط به این شد که مشاور طرح تفصیلی از طریق سازمان زیباسازی هماهنگ شود و ما در خدمتشان باشیم.

شادمهری با اشاره به اینکه قرار است شرکت توسعه فضاهای فرهنگی برای حدود 120 بنا که در آن محدوده واقع شده‌اند، شناسنامه ثبتی تهیه کند ادامه داد: برای تهیه شناسنامه ثبتی هم قرار شد با سازمان میراث فرهنگی استان تهران هماهنگی داشته باشیم و شناسنامه این بناها را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان ارسال کنیم تا آنها پروسه ثبت را انجام دهند. 

وی در ادامه گفت: دو موضوع برای این کار مد نظر است. یکی خود پهنه رودکی به دلیل ماهیت و ظرفیت و کششی که دارد و خیلی از این بناهای تاریخی می‌توانند به بحث فرهنگی کمک کنند تا به خوبی شکل بگیرند و نکته دیگر هم این است که این بناها بخشی از تاریخ و مجموعه شهرما هستند. امیدوار هستیم بتوانیم با مالکان خصوصی این بناهای تاریخی ارزشمند هماهنگ شویم  و آنها را تشویق کنیم و بسته‌های تشویقی برایشان در نظر بگیریم که کاربری ملکشان را در ارتباط با اهداف پهنه رودکی انتخاب کنند.

شادمهری با بیان اینکه، هرچند بناهایی معروفی چون تئاتر شهر و تالار وحدت در محدوده پیکره رودکی قرار دارند اما تعدادی بناهای مسکونی که مالک خصوصی دارد هم جز بناها و بافت تاریخی این پیکره به حساب می‌آیند، درباره معیار انتخاب این بناها افزود: شاخصه‌هایی که برای انتخاب این بناها داشتیم عبارت بودند از: طرح بنا ، نما، سازه، دوری و نزدیکی به مرکز محله و اینکه خانه شخص معروفی بوده یا بنّا و معمار خاصی داشته است. اینها شاخصه‌هایی بوده که کارشناسان شرکت توسعه در این زمینه کار کرده و به دنبالش رفته اند.
 
مدیربافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در ابتدا سازمان زیباسازی این کار را شروع کرده است گفت:  ما در 2-3 ماه گذشته در زمینه ثبت بناهای تاریخی در پهنه رودکی به مجموعه اضافه شدیم و سعی می‌کنیم موضوعاتی که سازمان زیباسازی مدنظرشان است در طرح تفصیلی کمکشان کنیم. ما یک زمان بندی داریم که ضوابط طرح تفصیلی را بازنگری کنیم و تقریبا یک ماه دیگر فرصت داریم  تا بحث ضوابط را انجام بدهیم و برای ثبت بناهای تاریخی مترصد هستیم شرکت توسعه فرهنگی آلبوم‌هایشان را به ما بدهند.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.