از توهم گم شدن «یک میلیارد یورو» تا بزرگ‌نمایی درباره مشکلات دارویی

خبرگزاری فارس-گروه سلامت: «یک میلیارد یورو ارز دولتی گم شد»، این خبر تیتر یکی از روزنامه‌های صبح کشور بود که طی روزهای اخیر واکنش‌های زیادی را در پی داشت، موضوع از انتشار نقل قولی از سوی سعید نمکی وزیر بهداشت در رسانه‌ها آغاز و در نهایت تبدیل به تیتری برای تشویش اذهان عمومی شد.

پس از انتشار این سخنان در رسانه‌ها مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در این خصوص توضیحاتی را ارایه داد، همچنین این سخنان با واکنش تعدادی از مسؤولان دولت همراه بود.

*گم شدن یک میلیارد یورو به روایت «شرق»

سخنان ضد و نقیض درخصوص تخصیص ارز و واردات کالا به سوژه‌ای برای روزنامه شرق تبدیل شد و این روزنامه با اشاره به نامه محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، در خطاب به چهار وزیر، از آن‌ها خواسته در مورد «تعهدات ارزی ایفا نشده دریافت‌کنندگان ارز واردات دارو و کالا‌های اساسی»، توضیحاتی ارائه دهند نوشت: «با جمع تعهدات ارزی ایفانشده که به آن‌ها اشاره شده، حوزه کالا‌های اساسی در قبال حدود ۸۴۸ میلیون و ۹۰۹ هزار یورو، کالای متعهدشده را وارد کشور نکرده است که مجموع رقمی در حدود ۹۷۹ میلیون و دو هزار و ۵۶۹ یورو را نشان می‌دهد.

بر اساس این نامه، ۱۰ شرکت حوزه دارو و ۱۰ شرکت در امور کالا‌های اساسی، از جمله شرکت‌هایی هستند که با وجود آنکه متعهد شده‌اند کالا را بر اساس ارز تخصیص داده‌شده، وارد کشور کنند، اما بخشی از آن‌ها را وارد کشور نکرده‌اند. تعهدات ارزی ایفا نشده در حوزه دارو، چیزی در حدود ۱۳۰ میلیون یورو است. با جمع تعهدات ارزی ایفا نشده که به آن‌ها اشاره شده، حوزه کالا‌های اساسی در قبال حدود ۸۴۸ میلیون و ۹۰۹ هزار یورو، کالای متعهدشده را وارد کشور نکرده است که مجموع رقمی در حدود ۹۷۹ میلیون و دو هزار و ۵۶۹ یورو را نشان می‌دهد.»

* نامه درباره گم شدن یک میلیارد یورو ارز دولتی قدیمی است

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت با بیان اینکه نامه رئیس ‌دفتر و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری به وزیر بهداشت درباره گم شدن یک میلیارد یورو ارز دولتی قدیمی است، گفت: شرکت‌های دریافت‌کننده ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی بعد از آن تاریخ تعهدات خود را ایفا کرده‌اند.

کیانوش جهانپور افزود: این نامه در راستای اقداماتی است که در وزارت بهداشت در ماه‌های پایانی سال قبل و در ماه‌های ابتدایی امسال انجام شده، برای اینکه دقیقا تفکیک شود چه کسانی ارز گرفته‌اند و در قبال آن چه چیزی را وارد کرده‌اند و آیا مطابق ثبت سفارشات، واردات انجام شده است یا خیر و بعد از آن هم رهگیری شود تا مشخص شود دارو و تجهیزات پزشکی وارد شده به دست مشتری واقعی به قیمت مصوب رسیده باشد.

وی گفت: دستور رئیس‌جمهوری دقیقا در همین جهت بود که آیا شرکت‌های واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی تعهدات خود را انجام داده‌اند یا خیر که این شرکت‌ها تعهدات خود را انجام داده‌اند و دستگاه‌های نظارتی هم گزارش آن‌را تهیه کرده‌اند.

*اینطور نیست که یک شرکت رسمی ارزی را دریافت کند و بعد ندانیم که این ارز در کجا هزینه شده است

ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: سازمان غذا و دارو برای شرکت‌های واردکننده دارو، براساس شاخص‌های مختلف از جمله میزان سهم در بازار در سال‌های گذشته سیاست‌گذاری تعدادی و قیمتی می‌کند؛ یعنی سازمان غذا و دارو به هر شرکت واردکننده دارو اعلام می‌کند که آن شرکت در سال آینده چه تعداد دارو و با چه قیمتی می‌تواند وارد کند. براین اساس اگر شرکت واردکننده دارو در هنگام واردات از سهمیه واردات و قیمت محصول وارداتی خود تخطی کند، سازمان غذا و دارو با آن شرکت برخورد می‌کند و اجازه واردات نمی‌دهد.

ریاحی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است شرکتی ارز دولتی بگیرد، اما دارو وارد نکند، گفت: بر اساس قانون اگر ما تا سه ماه رفع تعهد نکنیم و سه ماه بعد از ارسال ارز، ‌دارو را وارد نکنیم، از سوی سازمان‌های نظارتی پیگیری شده و باید پاسخگو باشیم. البته گاهی پیش می‌آید که پول در مسیر گیر کند. در این صورت تعهد می‌گذاریم و به واردکننده فرصتی داده می‌شود. حال گاهی اعلام می‌کنند که یک شرکت تمام میزان ارز را که دریافت کرده، رفع تعهد نکرده است، اما ممکن است بخشی از آن رفع تعهد نشده باشد و کالا در مسیر واردات قرار داشته باشد. البته اگر عدم رفع تعهد به پنج تا شش ماه برسد، واردکننده را احضار یا حتی ممنوع‌الخروج می‌کنند.

وی با بیان اینکه در یک‌ سال‌ونیمی که از تغییرات نرخ ارز می‌گذرد، تاکنون هیچ موردی نداشته‌ایم که واردکننده‌ای به این دلیل احضار شود و یا با او برخورد کنند، گفت: بنابراین لیست ارزبگیران در حوزه واردات دارو را بانک مرکزی هر سه ماه یکبار اعلام و آن را در سازمان غذا و دارو رصد می‌کنند. بنابراین اصلا اینطور نیست که یک شرکت رسمی ارزی را دریافت کند و بعد ندانیم که این ارز در کجا هزینه شده است، بلکه به خوبی مشخص بوده و رصد می‌شود.

*واکنش شرکت‌های داروسازی

واکنش‌ها به این گزارش به همین‌جا ختم نشد و طی روزهای گذشته برخی از شرکت‌های داروسازی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند که به تمام تعهدات خود عمل کرده‌اند و نحوه تخصیص ارز و هزینه‌کرد آن‌ها شفاف است.

* این موضوع که یک میلیارد یورو پول گم شده غلط است

علی ربیعی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در مورد ادعای گم شدن یک میلیارد یورو در واردات افزود: اصل ماجرا این است که آقای همتی در تاریخ 12 خرداد سال 98 نامه‌ای به رئیس جمهور می‌نویسد و اعلام می‌کند که تخصیص و تأمین ارز در سال‌های اخیر با نرخ های ترجیحی و برای برخی کالاها در وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و وزارت صنعت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: آقای همتی در این نامه از رئیس جمهور می‌خواهد که اولاً هماهنگی‌های لازم برای سهمیه‌ها و کنترل تقاضاها صورت بگیرد و خواسته دوم ایشان هم این است که پیگیری شود تا با توجه به ارزهای تخصیص یافته، در بخش واردات کالا نیز تسریع انجام شود.

سخنگوی دولت گفت: بنابر این بحث ما، بحث گم شدن پول نیست و این موضوع که یک میلیارد یورو پول گم شده غلط است زیرا در نامه لیست تمام شرکت‌ها اعلام شده و باید گفت دولت حتی برای پرداخت یک سنت هم حساسیت به خرج می‌دهد و خواهد داد.

ربیعی با بیان این که در مورد ارز تخصیص یافته، کیفیت کالا و چگونگی توزیع پیگیری های لازم انجام شده اظهار داشت: البته متأسفانه سوءاستفاده هایی صورت می گیرد اما در این نامه آقای واعظی یک یادداشت به آن اضافه کرده و به وزارتخانه ها ارسال می کند تا به موقع رسیدگی شود.

وی خاطر نشان کرد: به مردم اطمینان می دهم که اصلاً چنین پولی گم نشده و رقم قابل توجهی از آن به واردات دارو تخصیص داده شده و کالاهای صنعتی از جمله کاغذ، لاستیک و کالاهای انسانی و دامی نیز بخشی از این موارد بوده است.
سخنگوی دولت در ادامه در خصوص صحبت های وزیر بهداشت در کمیسیون بهداشت مجلس گفت: با آقای نمکی صحبت کردم و مشخص شد بحث آقای نمکی در کمیسیون با آنچه به نقل از ایشان مطرح شده متفاوت است و صحبت‌های ایشان در جهت شفاف‌سازی بوده است.

ربیعی با بیان این که 1.3 میلیارد دلار ارزش رقمی است که به دارو اختصاص یافته اظهار داشت: ایشان حق دارند پیگیر باشند و از چهار ماه گذشته نیز این کار در وزارت بهداشت آغاز شده است.

وی در پایان تاکید کرد: می خواهم به جامعه اطمینان دهم که دولت حتی یک سنت ارز تخصیص یافته شده را هم پیگیری می‌کند زیرا این منابع اموال مردم است و وظیفه اخلاقی و انسانی ما است که اجازه حیف و میل آن را ندهیم.

*گم شدن یک میلیارد یورو ارز دولتی دروغ است

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در اظهارنظری دیرهنگام گفت: گم شدن یک میلیارد یورو ارز دولتی به هیچ‌وجه صحت ندارد و اصل موضوع این است که ارزی برای واردات محصولی تخصیص یافته اما برای بازگشت کالا مسیرهای محاسبات کامل انجام نشده است.

دژپسند با بیان اینکه ارز که گم نمی‌شود، افزود: به یک واردکننده، ارزی تخصیص داده شده که کالایی را وارد کند که برخی از این کالاها وارد شده اما ثبت نشده و برخی در مسیر واردات است، براساس قانون هر واردکننده‌ای پس از تخصیص ارز ۴ ماه فرصت دارد کالا را وارد کشور کند.

*ماجرای داروی سرطان‌زا به روایت شرق!

این گزارش روزنامه شرق درحالی به تیتر یک این روزنامه تبدیل شد که پیش از این نیز همزمان با پویش ملی کنترل فشار خون که از سوی وزارت بهداشت در حال اجرا بود، این روزنامه تلاش کرد تا با درج تیتری با عنوان «پشت پرده داروی سرطانزا» این موضوع را به حاشیه ببرد.

 

روزنامه شرق در این گزارش درحالی مدعی سرطان‌زا بودن این دارو شد که به گفته کارشناسان سازمان جهانی بهداشت مطالعات نشان داده است که اگر بیماری با حداکثر دوز این داروها به مدت چهار سال  از آنها مصرف کند احتمال بروز سرطان ناشی از مصرف  در هر ۸۰۰۰ نفر  یک نفر خواهد بود و میزان ناخالصی موجود در این دارو به قدری نیست که بتواند باعث ایجاد سرطان شود همچنین همه ما هر روزه در معرض مصرف مواد نیتروزآمینی هستیم  این مواد به مقدار کم در غذای ما، آبی که می‌نوشیم و حتی در خاکی که بر رویش قدم می‌زنیم وجود دارد.

بنابه اذعان کارشناسان، این دارو حدود یک‌درصد از سهم داروهای فشار خون بازار را شامل می‌شود و بزرگنمایی این موضوع موجب نگرانی بسیاری از بیماران مبتلا به پرفشاری خون شد.

حال با توجه به اظهار نظرهای مسؤولان وزارت بهداشت و سایر کارشناسان باید دید چرا این روزنامه طی روزهای اخیر اقدام به انتشار این‌گونه خبرها کرده است. و چرا برخی از رسانه‌ها و افراد در فضای مجازی با انتشار اخباری نادرست سعی در تشویش اذهان عمومی دارند؟

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.