چرا دولت و مدیریت شهری اصرار به برگزاری انتخابات غیرقانونی دارند؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، با وجود اینکه برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها چندین بار از سوی سازمان بازرسی کشور غیرقانونی عنوان شده است اما مسؤولین شهری امروز خبر دادند که انتخابات در موعد مقرر خود در روز جمعه 4 مرداد در کلانشهر تهران برگزار می‌شود. 

در خصوص قانونی بودن یا غیرقانونی بودن این انتخابات مباحث زیادی مطرح است. مدیریت جدید شهری برای برگزاری این دوره از انتخابات اصرار بسیار زیادی دارد و حتی غیرقانونی بودن این انتخابات را قبول ندارد و تأکید بر برگزاری آن در موعد مقرر دارد. 

جلسه‌ای در این باره در ریاست جمهوری برگزار شد و به گفته محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران آقای رئیس جمهور به جنیدی معاون حقوقی‌اش دستور داده که این موضوع را پیگیری کند. جنیدی هم به رئیس جمهور نامه نوشته و اصرار به برگزاری انتخابات کرده است. 

هاشمی در خصوص اینکه آیا امکان دارد انتخابات در موعد مقرر برگزار شود، گفت: انشاءالله خانم جنیدی پیگیری می‌کند و سوءتفاهمات برطرف می‌شود و ما قصد نداریم کار خلاف قانون انجام دهیم.

برخی اعلام کردند که برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها حدود 30 میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده است که البته این خبر از سوی رئیس شورای شهر تهران رد شد و گفت که کمتر از 6 میلیارد تومان برای این امر هزینه خواهیم کرد. 

با وجود اینکه ناصر سراج بر غیرقانونی بودن انتخابات تأکید دارد و می‌گوید که با متخلفان در این زمینه برخورد می‌کنیم اما شورای شهری‌ها همچنان به نامه جهانگیری معاون اول رئیس جمهور استناد کرده و می‌گویند که این انتخابات قانونی است اما نیاز است که برای آن از مجلس مصوبه هم گرفته شود.

محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: انتخابات  4 مرداد (جمعه هفته جاری) در کلانشهر تهران برگزار می‌شود البته قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کشور اعتراضاتی مبنی بر قانونی نبودن این انتخابات اعلام کرده است که البته این دفدغه درست است و باید از مجلس مصوبه بگیریم. 

وی ادامه داد: در گذشته هم انتخابات شورایاری‌ها با مصوبه هیأت دولت برگزار شد و همین مباحث هم مطرح بود و ما از دولت موافقت‌های لازم را دریافت کردیم. برای برگزاری انتخابات مصوبات شورا و هیأت دولت وجود دارد و کتباً دولت در این زمینه نامه‌نگاری کرده و به وزارت کشور اعلام کرده است همکاری‌های لازم را داشته باشند.

به گفته سالاری، دغدغه سازمان بازرسی کشور دغدغه درستی است و مسؤولان امر برای اینکه این نهاد قانونی باشد باید از مجلس مصوبه بگیرند.

سالاری در خصوص دریافت مصوبه قانونی برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گفت: شورای عالی استان‌ها پیگیر موضوع است.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در خصوص برگزاری انتخابات توسط شهرداری تهران، گفت: در دوره قبل هم شهرداری مسؤول برگزاری انتخابات و ستاد شورایاری‌ها پشتیبان بوده است.

وی در خصوص برگزاری انتخابات به روش الکترونیک گفت: با این کار بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

البته این در حالی است که طلایی رئیس ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری ها تاکید دارد در دوره قبل شهرداری پشتیبان و ستاد شورایاری ها برگزار کننده بوده است.

قرار بود که برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها موافقت سران سه قوه گرفته شود البته محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در توئیتی اعلام کرد که این موافقت گرفته شده است اما رئیس سازمان بازرسی کشور این موضوع را رد کرد و گفت چنین اتفاقی رخ نداده است. 

مجتبی شاکری عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران در خصوص انتخابات شورایاری‌ها  به خبرنگار فارس گفت: باید برای برگزاری انتخابات مصوبه مجلس را داشته باشند در دوره قبل هم این مشکلات وجود داشت و با مصوبه هیأت دولت مشکل برطرف شد اما قرار بود که برای برگزاری این دوره حتماً مصوبه گرفته شود.

 

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی کشور تأکید فراوان بر غیرقانونی بودن انتخابات دارد، گفت: به نظرم شورا باید قدری تأمل کند چرا که سازمان بازرسی به صراحت اعلام کرده این کار غیرقانونی است.

شاکری در خصوص هزینه انتخابات توسط شهرداری گفت: نباید از مالیات و عوارض مردم برای انتخابات هزینه کرد.

با وجود اینکه انتخابات شورایاری‌ها از سوی نهادهای نظارتی و  برخی مجلسی‌ها غیرقانونی عنوان شده است اما شورای شهر اصرار بر برگزاری این انتخابات دارد و همچنین برگزاری انتخابات به روش الکترونیک حرف و حدیث‌های زیادی را به وجود آورده است اما مدیریت جدید تأکید دارد که با این روش بسیاری از خطاها برطرف می‌شود.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند با توجه به اینکه مصاحبه در خصوص انتخابات شورایاری‌ها ممنوع   و فقط دبیر هیأت اجرایی می‌تواند مصاحبه کند نشان از مهندسی انتخابات دارد و همچنین مدیریت شهری و احزاب وابسته به آنها به دنبال مهره‌چینی برای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس هستند.

مرتضی طلایی رئیس ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در این باره به خبرنگار فارس گفت: نمی‌دانم چرا ریاست جمهوری اصرار بر برگزاری انتخاباتی دارد که سازمان بازرسی آن را غیرقانونی عنوان کرده است.

وی با بیان اینکه در دقیقه 90 برگزاری انتخابات هستیم، گفت: مدیریت شهری اصرار بر عملکرد دارد و اینکه می‌گویند سوءتفاهمات برطرف می‌شود باید بگوییم که سوءتفاهمات نیست بلکه باید مجوز دریافت می‌کردند.

 

طلایی در خصوص میزان هزینه‌کرد برای انتخابات، گفت: عددی که اعلام شده بالا است اما در کل برگزاری انتخابات هزینه‌بر خواهد بود. 

بر اساس این گزارش، با وجود اینکه سازمان بازرسی کشور برگزاری انتخابات را غیرقانونی عنوان کرده است اما محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران خبر می‌دهد که جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور در حال پیگیری و رفع سوءتفاهمات است.

نهاد شورایاری‌ها دو سال است در حالت تعلیق به سر می‌برد و مدیریت شهری در این مدت توجهی به آن نکرده است و حتی برای برگزاری انتخابات هم به دنبال راهکارهای قانونی نبوده و در آستانه انتخابات با این مشکل روبه‌رو شده‌ است و مردم همچنان نمی‌دانند که این انتخابات قانونی است یا غیرقانونی.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.