از احیای روستای متروکه تا بازگشت فرش آهنی به بیجار

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس- حسن رضایی: دهه چهارم انقلاب اسلامی بعنوان دهه عدالت و پیشرفت نام گذاری شده است. یک از اهداف در این دهه رفع محرومیت زدایی و فقر با توجه به مناطق محروم کشور است. قطعا یکی از شاخصه های اصلی رفع محرومیت زدایی موضوع اشتغال است که در حال حاضر از معضلات اصلی کشور ما هم محسوب می شود.

اشتغالزایی درست و به موقع برای جوانان در شهرها و به خصوص روستاها می تواند پایه های اصلی محرومیت زدایی و افزایش رونق تولید در جامعه باشد. در سال های گذشته دولت تلاش کرده است که میزان اشتغالزایی را افزایش دهد ولی آنطور که باید نتوانسته موفق باشد.

30 هزار طرح اشتغالزایی در کشور ایجاد می شود

بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با توجه به خلاءهای موجود در حوزه اشتغال روستایی، رفع محرومیت و بازگشت به روستاها توانسته است اقدامات موثری انجام دهد و در سال گذشته 10 هزار طرح اشتغال‌زایی را با 40 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است، که بخش اعظم آن در قالب طرح سحاب در مناطق محروم و روستاها راه‌اندازی شده و برای سال 1398 نیز عملیاتی کردن 30 هزار طرح اشتغال‌زایی با 72 هزار فرصت شغلی را، با اولویت مناطق سیل‌زده، در دستور کار دارد.

لازم به توضیح است بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، این طرح‌های اشتغال‌زایی را در سال 1398 در 26 استان، 155 شهرستان و 6 هزار روستا ایجاد خواهد کرد.   

یکی از ویژگی های طرح های اشتغال پایدار حمایت، بازاریابی و مشاوره به کارآفرینان است که بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با اجرای طرح سحاب به این موارد جامه عمل پوشانده اند.

طرح سحاب بخشی از اجرای مدل جامع توسعه‌ی مناطق محروم و روستایی را پشتیبانی می‌کند. در این مسیر و در چارچوب ظرفیت‌های محیطی، در ابتدا زمینه‌های ایجاد کسب‌وکار تعیین می‌شود و پس از سنجش و تطبیق اهلیت فنی افرادی که تمایل به کسب‌وکار تعریف‌شده دارند؛ فرآیندهای تأمین منابع و اخذ مجوزهای قانونی طی می‌شود.در این مسیر، فرد متقاضی در تمامی مراحل (فنی، مالی، اجرایی) مشارکت می‌‌کند و یکی از موضوعات حایز اهمیت در پیشبرد این طرح، نظام مدیریتی و اجرایی پیش‌بینی شده است که به‌واسطه‌ی آن، تمامی مراجع رسمی عهده‌دار نقشی معین در پیشبرد هدف اجرای طرح هستند.

بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای اینکه با این نوع طرح های اشتغالزایی مردم آشنایی بیشتری داشته باشند از اصحاب رسانه دعوت کرد تا با حضور در استان کردستان، شهرستان بیجار از طرح های اشتغالزایی در مناطق محروم این استان بازدید کنند.

پس از اینکه هواپیما ما در فرودگاه سنندج به زمین نشست. با اتوبوس به سمت بیجار حرکت کردیم. جالب بود که هنوز در کردستان پیکان حرف اول را می زد و به وفور در شهر مشاهده می شد.

مرتضی نیازی، مدیر طرح های اجتماع محور بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در داخل اتوبوس در جمع خبرنگاران به نحوه اشتغالزایی بنیاد در کشور اشاره کرد و گفت: بنیاد 3 چالش حوزه اشتغال را بررسی کرده است که پایین بودن اشتغال نسبت به جمعیت، به ازای اشتغال هر یک نفر چند نفر تأمین معاش می شوند و پایین بودن بهره وری نیروی کار است.

به ازای هر یک نفر دارای شغل 3.4 دهم نفر معیشتشان تأمین می شود 

وی ادامه داد: یکی از دلایل مهاجرت به شهرها و خالی شدن روستاها اشتغال است و مردم برای دسترسی به خدمات بهتر به شهرها کوج می کنند. در حال حاضر در کشورما به ازای هر نفری که کار می کند 3.4 دهم نفر معیشتشان تأمین می شود و این در حالی است که در سال 2017 در کشور چین به ازای هر نفری که کار می کند 1.85 نفر تأمین معیشتشان تأمین می شد یعنی از جمعیت یک میلیارد نفری 700 میلیون نفر آن ها مشغول به کار هستند.

نیازی خاطرنشان کرد: ظرفیت های عظیمی در حوزه اشتغال در کشور ما مغفول مانده است و باید از این امکانات استفاده شود. یکی دیگر از چالش ها پایین بوده بهره وری است که مشکلاتی را در ایجاد اشتغال بوجود آورده است.

توزیع اشتغال در کشور نامتوازن است

وی با اشاره به اینکه توزیع اشتغال در کشور به شدت نامتوازن است گفت: در شهرها فرصت های شغلی افزایش یافته ولی در روستاها به مرور زمان فرصت های شغلی از بین رفته است.

مهاجرت ها ادامه پیدا کند جمعیت روستاها به 18 درصد می رسد

مدیر طرح های اجتماع محور بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون جمعیت روستایی ما 22 میلیون نفر باقی مانده است و این درحالی است که روستاها در این سال ها توسعه یافته اند. در حال حاضر 25 درصد جمعیت کشور روستایی هستند که اگر روند مهاجرت ها ادامه پیدا کند در 10 سال آینده به 18 درصد می رسد و بخشی از روستا های ما نابود می شود.

 ازظرفیت روستاها قافل بوده ایم

وی افزود: علت کاهش جمعیت در روستاها نبود اشتغال است. در دولت هایی که به مسئله اشتغال توجه داشته اند اشتغال را در بخش صنعتی دیده اند و دنبال این بودند که یک کارخانه دایر کنند و مردم را در آنجاها سرکار بگذارند در صورتی که از ظرفیت های روستا ها قافل بودند.

مدیر طرح های اجتماع محور بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بیان داشت: اصلی ترین دلیلی که در حوزه اشتغال در 40 سال گذشته نتوانستیم موفق باشیم نداشتن الگو و برنامه مشخص برای ایجاد اشتغال بوده است.

وی ادامه داد: برای ایجاد اشتغال تنها تمرکز به تخصیص منابع داشته ایم در صورتی که 1.5 میلیارد از صندوق توسعه ملی برای توسعه مناطق روستایی برداشته شده است ولی خروجی اشتغالزایی نداشته است ، برهمین اساس بنیاد برکت متمرکز بر ایجاد اشتغال با یک مدل اجرایی شده است.

نیازی یادآور شد: ما برای اشتغال مدل های آسمان، صحاب و آفتاب را در نظر گرفته ایم. منابع نقدی یکی از شاخصه های ایجاد اشتغال است و ما علیرغم تسهیل گری به موضوع تولید و بازار هم توجه داشته ایم.

وی گفت: از 10 هزار طرح اشتغالزایی که سال گذشته در سراسر کشور اجرایی شد 200 طرح آن در استان کردستان بوده است.

احیای روستای گوندک با ایجاد اشتغال

همزمان با پایان صحبت های نیازی به روستای گوندک از توابع شهرستان بیجار، استان کردستان رسیدیم ابندای جاده به دلیل اینکه جاده مناسبی نداشت از اتوبوس پیاده شدیم و با مینی بوس حدود 4 کیلومتر را طی مسیر کردیم تا به روستای نیمه مخروبه و گَلی گوندک رسیدیم. مردم روستا که تعداد اندکی بودند و اکثر آن ها نیز پا به سن گذاشته بودند به استقبال ما آمدند و خوش آمد گفتند.

گوندک روستایی بود که بیش از 95 درصد مردم آن به دلیل خشک سالی و نبود کار آن روستا را ترک کرده بودند که با آمدن بنیاد برکت و طرح اشتغالزایی جان دوباره دارد به خود می گیرد و بیش از 7 خانوار به این روستا بازگشته بودند.

کامبیز محمدی، مجری طرح های اشتغالزایی محور اجتماعی بنیاد برکت استان کردستان در جمع خبرنگاران گفت: در فاصله 26 کیلومتری شهر بیجار روستای گوندک واقع شده است که در چند سال اخیر بیشترین آمار مهاجرت را داشته است و آن نیز به دلیل مشکلات کسب و کار بوده است.

وی ادامه داد: شغل بیشتر مردم زراعت گندم به شکل دیمی بوده است که به دلیل خشکسالی و کمبود آب های زیر زمینی این کار را کنار گذاشته اند. ما با توجه به مصوبه شورای اشتغال استان به این روستا ورود کردیم و با ارائه تسهیلات، مشاوره، ایجاد بازار اشتغال موجب مهاجرت معکوس اهالی این روستا شدیم و دوره های دامداری برای این افراد راه اندازی کردیم و پس از ایجاد زیر ساخت های لازم موضوع بعدی فروش محصولات است.

محمدی بیان داشت: در حال حاضر این روستا 150 نفر ساکن دارد که تعدادی از آن ها مهاجرت کرده  بودند که با اجرای طرح های بنیاد برکت به این روستا بازگشتند.

به گزارش فارس:اکثر روستا تخریب شده بودند مردم از نبود راه مناسب آسفالتی ، آب شرب، سرویس بهداشتی مناسب، نبود خانه بهداشت و مدرسه گله مند بودند. 

سید مهدی حسینی مطلع روستای گوندک در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس گفت: در دهه 70 بیش از 600 نفر در این روستا ساکن بودند و در سال 80 بدلیل خشکسالی های ایجاد شده، نبود آب شرب و نبود اشتغال مناسب جوانان به شهرها مهاجرت کردند و بش از 90 درصد روستایی ها در سال 82 از این روستا مهاجرت به شهرهای اطراف کردند ولی در سال 95 با حضور بنیاد برکت و ارائه تسهیلات اشتغالزایی 5 خانوار به روستا بازگشتند و بنیاد هم به 8 نفر وام اشتغازایی پرداخت کرد.

حسینی ادامه داد: اکنون 38 خانوار جمعیت ساکن روستای گوندک است که در تولید دام سبک و سنگین اقدام می کنند.

احمدی یکی از افرادی که تسهیلات از بنیاد برکت دریافت کرده بود در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: 30 میلیون تومان تسهیلات از بنیاد برکت دریافت کردم و 16 راس دام خریدم و در روستا در حال دامپروری هستم.

پس از پذیرایی گرم  مردم روستای گوندک مجددا با مینی بوس ها به سمت جاده حرکت کردیم و به سمت روستا خودلان پیش رفتیم. با حضور در روستای خودلان نیازی از نقش ویژه تسهیل گران بنیاد برکت برای ایجاد اشتغال روستایی گفت: تسهیل گران پتانسیل های روستا را شناسایی می کنند و برای آن ها با توجه به شرایط شغل ایجاد می کنند.

با 10 میلیون تسهیلات مغازه مکانیکی راه اندازی کردم

در این روستا مکانیکی وجود داشت که در سر در آن موتور یک پیکان آویزان شده بود و دو جوان در کنار آن بودند. رحمان امامی که 21 سال سن داشت با دریافت 10 میلیون تومان از بنیاد برکت توانسته بود به کاری که علاقه دارد را ه اندازی کند و به گفته خودش ماهی 3 میلیون تومان درآمد دارد.

بازگشت فرش آهنی به بیجار

یکی از صنایع دستی مشهور شهرستان بیجار فرش است که به دلیل نوع بافت به آن فرش آهنی می گویند.بنیاد برکت با توجه به اینکه این صنایع دستی معتبر شهرستان در حال نلبودی است به این زمینه هم ورود پیدا کرده بود و تسهیلاتی تا سقف 40 میلیون تومان برای بافت قالی بیجار تسهیلات ارائه می کند و پس از اتمام فرش حمایت می کند که در بازارها به فروش برسد. 

یکی از خانم هایی که دار قالی در مقابلش بود در گفت وگو با خبرنگار فارس گفت: 30 میلیون تومان از بنیاد برکت تسهیلات گرفته ام دار قالی را برپا کردم و با توجه به نقشه هایی که مشتریان ارائه می دهند یا اینکه خودم معرفی می کنم فرش می بافم.

وی گفت: الان بافت یک فرش 9 متری حدود یکسال طول می کشد که پس از اتمام به قیمت 30 تا 40 میلیون تومان به فروش می رسد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اشتغال یکی از مولفه های توسعه و پیشرفت کشورهاست. در کشور ما نیز برای ایجاد اشتغال هرساله بودجه های اختصاص می یابد ولی به دلیل اینکه حمایت پایدار از کارآفرین نمی شود معمولا به جایی نمی رسد. در چند سال اخبر بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) توانسته است الگوی خوبی از ایجاد اشتغال را در سراسر کشور ÷یاده کند که قرار است این الگو در هیات دولت هم بررسی و اجرایی شود.

انتهای پیام/    

 

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.