پاسخ وزیر بهداشت به کمپین 10 هزار نفری فارس من: برنامه دوره «دستیاران پزشکی» بازنگری می شود

گروه سلامت خبرگزاری فارس: چندی پیش تعدادی از دستیاران تخصصی رشته‌های پزشکی با ثبت سوژه‌ای با عنوان «برای حفظ سلامت جامعه و پزشکان، قوانین مربوط به دستیاران و اینترن‌ها تجدیدنظر شود» در سامانه فارس من و تشریح مشکلاتشان خواستار پیگیری این موضوع از سوی خبرنگاران شده بودند.

تنها پس از چند روز از ثبت این درخواست، تعداد امضاهای این کمپین به ده هزار امضا رسید و خبرنگاران فارس موضوع را از نمایندگان مجلس و کارشناسان پیگیری کردند.

روز گذشته نیز نمایندگان صنفی تمام دانشکده‌های پزشکی کشور در نامه‌ایخطاب به وزیر بهداشت خواستار رسیدگی به مشکلات دستیاران تخصصی شده بودند.

*نمکی: بازنگری در برنامه دوره دستیاری و فراهم کردن حداقل‌های معیشتی برای دستیاران پزشکی در دستور کار است

سعید نمکی وزیر بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، برنامه سنگین کاری و فراهم نبودن حداقل‌های معیشتی برای دستیاران علوم پزشکی را از جمله آسیب‌های موجود دانست و گفت: در دوره دستیاری همان‌گونه که حداقل‌های لازم تعیین می‌شود، سقف ساعات و حجم کاری استاندارد نیز باید تعریف و رعایت شود، رزیدنت یا دستیار عملا به‌عنوان یک پزشک درگیر فرآیند درمان است و این مهم قطعا هم بر کیفیت کار درمانی و کاهش خطا، هم کیفیت آموزش و سلامت جسم و روان دستیاران موثر است و در این خصوص از معاونت آموزشی و معاونت درمان خواسته‌ایم ضمن بازنگری، استانداردهای لازم با همکاری انجمن‌ها و گروه‌های آموزشی تعریف و در همه بخش‌ها و مراکز آموزشی، رعایت و اجرای آن نظارت شود.

وزیر بهداشت افزود: دوره دستیاری صرفا یک دوره آموزشی نیست و دستیار هم فقط دانشجو نیست، دستیار یا رزیدنت رده‌ای از سلسله مراتب خدمات درمانی محسوب می‌شود و نمی‌توان و نباید با این دوره رفتاری دوگانه داشت.

*دوره دستیاری حداقل از دو وجه نیازمند بازنگریست

نمکی تصریح کرد: وزارت بهداشت علاوه بر اقداماتی که قاعدتاً در حوزه اختیارات دانشگاه‌ها و هیأت امنای دانشگاه‌ها و حتی بیمارستان‌ها و گروه‌های آموزشی است و همین امروز هم می‌توانند تدابیر اصلاحی برای ارتقای ابعاد مختلف زندگی تحصیلی دستیاران علوم پزشکی داشته باشند، اقداماتی را باید در این خصوص صورت دهد و موضوع از طریق کمیته مشترکی که بین معاونت درمان و معاونت آموزشی در وزارت بهداشت به دستور وزیر شکل خواهد گرفت و پیگیری می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر در دوره اینترنی و به‌ویژه دستیاری حداقل‌های کارکرد آموزشی افراد را به نوعی تعریف می‌کنیم، حتما باید برای آن سقف هم تعریف کنیم، این استانداردها با همکاری مراکز توسعه آموزش پزشکی و هیأت بورد باید باز تعریف شود و بسته به هر رشته، هم به لحاظ حجم کاری هم به لحاظ ساعات کاری مورد بازنگری قرار بگیرد و ملاحظات سلامت شغلی و ملاحظات پرهیز از ایجاد فرسودگی شغلی و فرسودگی آموزشی مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در این راستا علاوه بر تعاریف مشخص از تناسب کار و آموزش، تأمین حداقل‌های معیشتی دستیاران به طور اخص مد نظر است گفت: متاسفانه وقتی صحبت از حق الزحمه و کمک هزینه دستیاران می شود، آنها با نگاه دانشجوی صرف دیده می‌شوند، وقتی صحبت از مسؤولیت است آنها را به‌عنوان پزشک و جزیی از سلسله مراتب درمان، این دوگانگی نیازمند اصلاح است.

وزیر بهداشت گفت: به هر حال وقتی از دستیار امروز و پزشک فردا انتظار همدلی با جامعه و همدلی با مردم و نظام سلامت را داریم، امروز هم دستیار ما حداقل همدلی را از ناحیه نظام سلامت و نظام آموزشی باید حس کند.

نمکی تاکید کرد: در خصوص تأمین حداقل‌های معیشتی علیرغم همه مشکلات مالی موجود، موضوع سهم کارانه دستیاران و موضوع ارتقاء سطح رفاهی آنها و تعریف حداکثر کار کرد در دستور کار وزارت بهداشت است و معاونت درمان و معاونت آموزشی را همزمان مامور بررسی و ارایه راهکار کرده‌ایم، سعی می‌کنیم تحولاتی در این حوزه به تدریج از مهرماه داشته باشیم، البته بودجه سال ۹۸ به نوعی بسته شده است، امیدواریم راهکارهایی اتخاذ شود و در سال ۹۹ در بودجه هم پیش‌بینی برای ارتقاء نسبی وضعیت دستیاران علوم پزشکی داشته باشیم.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.