العبادی نسبت به خطر بازگشت نزاع طایفه‌ای و فساد در عراق هشدار داد

نخست‌وزیر سابق عراق نسبت به خطر بازگشت نزاع طایفه‌ای به کشورش هشدار داد.

به گزارش خبرآنی، حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق عراق در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه درباره خطر بازگشت نزاع طایفه‌ای به عراق که شاهد بزرگترین پیروزی علیه داعش در دوره اوست و فساد در کشوری که در جایگاه دوازدهم در لیست کشورهای فاسد در جهان قرار دارد و تنش‌ها با اقلیم کردستان عراق صحبت کرد.

یک منبع دولتی به خبرگزاری فرانسه به تحرکات سیاسی العبادی با تکیه بر اعتراضات دوره‌ای عراقی‌ها علیه قطعی برق و کمبود خدمات برای بازگشت مجدد به قدرت اشاره کرد.

این منبع می‌گوید، العبادی به دنبال بازگشت به رهبری سیاسی عراق است تا خود در تمامی زمینه‌ها به خصوص مقابله با فساد جانشین عادل عبدالمهدی معرفی کند.

العبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه درباره قصد و نیتش برای بازگشت به قدرت گفت: ما در این راستا نیت خوبی داریم.

یک منبع اعلام کرد که العبادی دیدارهایی با رهبران فراکسیون‌ها و احزاب سیاسی داشته است.

العبادی می‌گوید، در حال حاضر ارتباطی از نوع مشخصی با سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان دارد.

این در حالی است که فساد یکی از دلایلی بود که العبادی محبوبیت خود را که آن را بر پایه پیروزی‌های نظامی پیاپی به دست آورده بود، از دست داد.

او در پاسخ به سؤالی درباره کناره‌گیری یا شکستش در مقابله با فساد گفت: چگونه با فساد می‌توان مبارزه کرد در حالیکه این مساله به دست دستگاه قضایی است؟ کسی که ادعا می‌کند با انواع فساد مبارزه می‌کند در حقیقت قصد مبارزه با آن را ندارد اما فساد جدیدی اضافه شده است و آن فروش پست‌هاست که قبلاً محرمانه بود و اکنون علنی شده است.

العبادی نسبت به خطر بازگشت نزاع طایفه‌ای در صورت ادامه اوضاع به شکل کنونی هشدار داد. او گفت که در دوره حکومتش فساد طایفه‌ای را از بین برده و روحیه ملی‌گرایی را به مناطقی بازگردانده که قبلاً برای دهه‌ها شاهد درگیری طایفه‌ای بودند.

وی گفت: طایفه‌گرایی به عنوان سلاحی در نزاع میان فراکسیون‌ها برای تقسیم غنائم مورد استفاده قرار گرفت. اگر داعش یا تشکل تروریستی جدیدی بازگردد خطری خواهد بود که به فروپاشی کامل منجر می‌شود.

"پول‌شویی" در کردستان

با پایان ۲۰۱۷ العبادی قهرمان ملی‌گرایی بود که به پیروزی نظامی علیه داعش دست یافت؛ داعشی که کنترل یک سوم مساحت عراق را از سال ۲۰۱۴ در دست داشت.

همچنین او کسی است که بیشتر مناطق مورد مناقشه با اقلیم کردستان را در اقدامی تلافی جویانه به خاطر تلاش کردها برای استقلال و برگزاری همه‌پرسی در سپتامبر ۲۰۱۷ پس گرفت. تحلیلگران امور سیاسی عراق می‌گویند، العبادی در آن زمان شاید بغداد را به دست آورد اما کردها را از دست داد.

اما العبادی معتقد است که هیچ مشکلی با شهروندان کرد ندارد بلکه با برخی احزاب یا طرف‌هایی که بر اقلیم سلطه دارند، مشکل دارد.

او می‌گوید: مشکل این است که این طرف‌ها کنترل منابع و نفت اقلیم را در دست دارند. برای همین من همواره طی دوره قبل از خودم این سؤال را می‌پرسیدم؟ این روند بیشتر شبیه پول‌شویی بود. اقلیم بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت صادر می‌کند که این برای تمامی هزینه‌ها و مخارج اقلیم کافی است اما اقلیم از بغداد نیز پول‌های هنگفتی می‌گرفت.

العبادی معتقد است که دولت کنونی تنها چیزی که مقابلش قرار دارد بازگشت به تصمیماتی است که او در دوره حکومتش گرفته بود. او به تصمیم اخیر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر کنونی عراق اشاره می‌کند که حشد شعبی را بخش جدایی‌ناپذیر نیروهای امنیتی دانسته است.

وی گفت: من از تصمیم نخست‌وزیر استقبال می‌کنم اما امیدوار بودم که بر پایه تصمیمات قبلی باشد. گمان می‌کنم که ما یک سال و نیم را از دست دادیم.

منظور وی از زمان از دست رفته عدم موفقیتش در تشکیل ائتلاف پارلمانی موسوم به فراکسیون اکثریت است که ماموریت او برای دوره دوم نخست‌وزیری را تضمین می‌کرد.

تحلیلگران معتقدند که العبادی بهای نزدیکی به آمریکا را داد و موضعش درباره اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای به زیر کشیدن او نابودی قدرت سیاسی‌اش کافی بود.

اما او می‌گوید که اعتراضات مردمی در بصره و جنوب یک سناریوی ساختگی از سوی برخی طرف‌ها بود و ایران ارتباطی با آن نداشت.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.