تظاهرات عرب‌های کرکوک در اعتراض به انتخاب استاندار از بین کردها

صدها تن از شهروندان عرب استان کرکوک در شمال عراق در اعتراض به انتخاب استاندار جدید از میان کردها دست به تظاهرات زدند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از سایت ارم نیوز، یک روز پس از اینکه دو حزب اصلی اقلیم کردستان عراق یعنی حزب "دموکرات کردستان" و "اتحادیه میهنی کردستان" از توافق بر سر کاندیداتوری طیب جبار امین برای پست استانداری کرکوک خبر دادند، شهروندان عرب این استان در اعتراض به انتخاب استاندار از میان کردها، در مرکز کرکوک تظاهرات کردند.

طیب جبار زاده کرکوک و کرد است و پیش از این معاون وزارت کار و مسکن در دولت اقلیم کردستان بود. او در محافل فرهنگی کرد، نویسنده و شاعر معروفی است.

محمد العبیدی، یکی از سران عرب کرکوک می‌گوید، اهالی عرب این استان همچنین ترکمان آن، انتخاب استاندار کرد برای کرکوک را رد می‌کنند زیرا این پست در انحصار کردها نیست. کردها باید بدانند که زمان تحمیل خواسته‌ها پایان یافته است و در وضعیت کنونی انتخاب استاندار با توافق یک طرف و به حاشیه راندن طرف‌های دیگر معنی ندارد.

پیش از این هم جبهه ترکمانی عراق از طریق احمد حیدر، یکی از نمایندگان پارلمان هشدار داده بود که در پیش‌گرفتن سیاست تحمیل خواسته‌ها درخصوص انتخاب استاندار جدید کرکوک به تجزیه جامعه منجر می‌شود.

از زمان وقوع حوادث ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷، و پس از اینکه به دنبال برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان، نیروهای حشد شعبی و ارتش عراق بر کرکوک کنترل یافتند، این استان به صورتی نیابتی اداره می‌شود و پست استانداری نیز از این تاریخ تاکنون خالی مانده است. به دنبال برگزاری همه‌پرسی، نیروهای ارتش و پلیس فدرال مسؤولیت امنیت استان را برعهده گرفتند. پیش از کنترل ارتش بر کرکوک، نیروهای پیشمرگ و آسایش وابسته به دو حزب اصلی کرد در اقلیم کردستان اداره این استان را در دست داشتند.

استان کرکوک منطقه مورد مناقشه میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان است و ساکنانش از قومیت‌های مختلف ترکمان، کرد و عرب هستند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.